Gjest Anonymous Skrevet 21. juli 2003 #1 Skrevet 21. juli 2003 Noen som har peiling på hvordan en lager en ok nettbutikk? Har ikke råd til å betale noen for å lage den for meg.
Gjest the imp Skrevet 21. juli 2003 #2 Skrevet 21. juli 2003 jeg ville brukt php, asp eller javaservlets til dette. Men da må du lære deg et av disse språkene først da det er ganske mye kode som må til for å få det pent og sikkert.
Gjest Anonymous Skrevet 23. juli 2003 #3 Skrevet 23. juli 2003 jeg ville brukt php, asp eller javaservlets til dette. Men da må du lære deg et av disse språkene først da det er ganske mye kode som må til for å få det pent og sikkert. Hjelpes, jeg som knapt kan HMTL
Nala Skrevet 23. juli 2003 #4 Skrevet 23. juli 2003 http://www.mamut.com/ På denne linken finner du gode nettbutikkløsninger. Tjenesten koster, men da slipper du i alle fall å knote med å skulle lage butikken selv. Kan jo være verdt å sjekke. Tror ikke prisene er så ille.
Achmed Skrevet 23. juli 2003 #5 Skrevet 23. juli 2003 Gjest: Hvis du ikke kan noe om temaet, og ikke vil betale noe for det, høres det ut som om du blir nødt til å trylle....
Gjest Anonymous Skrevet 24. juli 2003 #6 Skrevet 24. juli 2003 Gjest: Hvis du ikke kan noe om temaet' date=' og ikke vil betale noe for det, høres det ut som om du blir nødt til å trylle....[/quote'] Kan ikke så mye ennå nei, men er lettere å lære når en vet hva en skal lære, litt tungvindt å sette seg ned med en 3 meters stabel med bøker ol som viser seg å være totalt irrelevante
Gjest Anonymous Skrevet 24. juli 2003 #7 Skrevet 24. juli 2003 Forresten: (var litt for kjapp til å trykke OK) Tar gjerne i mot tips om gode bøker
Gjest Nils Otto Skrevet 25. juli 2003 #8 Skrevet 25. juli 2003 Her er et par gode bøker du kan begynne med: SSL for complete idiots. PHP for retards. SOAP made kindergarden-easy JSCRIPT for the extremely dumb I tillegg kan det være lurt å bla fort igjennom: CSS for the braindead DHTML for women XML for mental degenerates Lykke til! -Nils Otto P. S. Dersom du skal legge siden din på en IIS server i stedet for en Apache server, kan det være lurt å lese boken 'ASP - The ignorants handbook' i stedet for 'PHP for retards'.
VesleBråka Skrevet 25. juli 2003 #9 Skrevet 25. juli 2003 Plukk opp et eksemplar om GUI - kundene gidder ikke dårlige interface og handler et annet sted heller. En av hovednøklene til suksess + kundeservice som følger opp (besvare spm, retur av varer osv. som en fysisk butikk vil kunne gi av service til sine kunder). Hvis du skal fortsette i samme sjanger som over, så "webpages that suck" kan kanskje være et sted å starte, de viser deg stygge feil med eksempler. Start søk på www.acm.org eller www.amazon.co.uk etter flere relevante bøker og informasjon. Nielsens "usability engineering" kan gi deg mange tips når det gjelder designet. Og TEST systemet.. Php mot en apacheserver går for å være mer stabilt enn asp mot IIS (microsoft). For all del hold deg unna vbscript.
Gjest Nils-Otto Skrevet 25. juli 2003 #10 Skrevet 25. juli 2003 NESTEN Veslebråka. ASP ER VB-script. -Nils Otto
VesleBråka Skrevet 25. juli 2003 #11 Skrevet 25. juli 2003 ASP er serverside script språk - active server pages. Man kan/må bruke forskjellige klientside script språk sammen med det, bl.a. vbscript og javascript. vbscript kan f.eks brukes til manipulasjon av data på klientsiden, hente data fra forms på webside f.eks, og manipulere med dem. Skal dataene inn til server, f.eks hente data eller lagre eller sjekke noe i en database, lager man et sql query kanskje v.hjelp av data man hentet fra en form og kjører det mot databasen v.hj.av nevnte asp eller php f.eks. Skrev litt rotete, men det får holde til nedlatende fjomser.
Gjest Nils-Otto Skrevet 26. juli 2003 #12 Skrevet 26. juli 2003 Synd du er så toucy, for nå skal jeg være nedlatende igjen. et 'script' språk, til forskjell fra et kompilert språk blir toket i det det kjøres. Det vil si at programmet lagres som tekst som blir oversatt til maskinkodeinstruksjoner i det du kjører det i en 'oversetter' (script engine). Eksempel: inline jscript i et HTML dokument. I kompilerte språk blir koden oversatt til maskinkodeinstruksjoner av en kompilator. Dette betyr at programmet er klar til å kjøres frittstående uten 'hjelp' av en script-engine. Visual Basic kommer i to flavører. En kompilert modell (lages som oftest i Visual Studio) og en script-modell (brukes på web-sider). I script-flavør kalles Visual Basic for VBscript, som forøvrig har en rekke begrensninger i forhold til kompliert VB. ASP er en teknologi som gir mulighet for å gi instruksjoner til serveren FØR denne sender ut html-koden. Typisk kan være som du nevnte å hente data fra en database for å presentere på en web side. ASP er ofte assosiert med VBscript, men man kan også bruke andre script-språk, deriblant jscript. Med andre ord er ikke ASP et eget script-språk slik du hevder, men en ramme for scriptspråk å operer innenfor for å kommunisere med web-serveren før denne sender ut html-koden til klienten! Script-språket som som oftest brukes i .asp filer er derimot VBscript! Det kan i fremtiden lønne seg å lese litt på msdn.microsoft.com FØR man åpner bråkekjeften sin til 'nedlatende fjomser'. Da fremstår man ikke som så dum selv. -Nils Otto
Gjest dorian Skrevet 26. juli 2003 #13 Skrevet 26. juli 2003 Php (og mysql) kan anbefales VB suger forferdelig I tillegg får du MS-plattformen, som kan sammenlignes med et korthus i stiv kuling. dorian
Gjest dorian Skrevet 26. juli 2003 #14 Skrevet 26. juli 2003 Hva er det du skal selge, forressten, gjest? moi
Nullet Skrevet 26. juli 2003 #15 Skrevet 26. juli 2003 Det kan i fremtiden lønne seg å lese litt på msdn.microsoft.com FØR man åpner bråkekjeften sin til 'nedlatende fjomser'. Da fremstår man ikke som så dum selv. -Nils Otto Ja det er jo "rette" stedet å hente info om webutvikling......... Ikke rart det er så mange drittsider på internett........ Tilbake til temaet. Legg ut info og bilder om produktene dine og ta imot bestilling via e-mail istedet. Må handelen foregå med VISA eller noe slikt, gi kunden beskjed om at h*n må ringe inn bestillingen sin. Har du et nyopstartet firma er det ingen vits å legge mase penger ned i en "proff" webside, før du VET at butikken holder hodet over vannet!
Gjest Anonymous Skrevet 26. juli 2003 #16 Skrevet 26. juli 2003 Legg ut info og bilder om produktene dine og ta imot bestilling via e-mail istedet. Må handelen foregå med VISA eller noe slikt, gi kunden beskjed om at h*n må ringe inn bestillingen sin. Har du et nyopstartet firma er det ingen vits å legge mase penger ned i en "proff" webside, før du VET at butikken holder hodet over vannet! Er nok det jeg kommer til å begynnne med, men greit å vite hva jeg kan lese på når jeg har tid, litt mer matnyttig en krim ol Takk for tipsene! :D
VesleBråka Skrevet 26. juli 2003 #17 Skrevet 26. juli 2003 1 Visual Basic kommer i to flavører. En kompilert modell (lages som oftest i Visual Studio) og en script-modell (brukes på web-sider). I script-flavør kalles Visual Basic for VBscript, som forøvrig har en rekke begrensninger i forhold til kompliert VB. 2 ASP er ofte assosiert med VBscript, men man kan også bruke andre script-språk, deriblant jscript. 3 Med andre ord er ikke ASP et eget script-språk slik du hevder, men en ramme for scriptspråk å operer innenfor for å kommunisere med web-serveren før denne sender ut html-koden til klienten! Script-språket som som oftest brukes i .asp filer er derimot VBscript! 4 Det kan i fremtiden lønne seg å lese litt på msdn.microsoft.com FØR man åpner bråkekjeften sin til 'nedlatende fjomser'. Da fremstår man ikke som så dum selv. -Nils Otto 1 Flavører? Hva med versjoner? Jeg vet at vbscript er en light versjon for webbruk av visual basic. 2 Du skrev ASP ER VBSCRIPT i forrige og det er feil. Det innrømmer du jo selv her. VBscript brukes sammen med ASP, som jeg sa, og andre klientside script typer kan også brukes, som javascript. 3 ASP brukes til serverside scripts, kontakt med server og database, så i essensen der er vi enige. Scriptspråket som brukes i .asp filer er derfor DET SOM UTVIKLEREN VELGER. 4 Jeg har da vitterlig fått betalt gode penger for å utvikle applikasjon i asp med vbscript, så jeg trenger ikke å lese meg opp på msn websider. Jeg trenger heller ikke å oversette direkte derfra for å virke mer intelligent (flavør??) Hvis du skal forklare noe til noen som spør og gir uttrykk for å ikke ha store kunnskaper på området, så er det lite intelligent å legge seg på utførlige beskrivelser om maskinkompilering. Intelligens har også med å se an sitt publikum, heller enn å få brife selv. Legg ut info og bilder om produktene dine og ta imot bestilling via e-mail istedet. Må handelen foregå med VISA eller noe slikt, gi kunden beskjed om at h*n må ringe inn bestillingen sin. Har du et nyopstartet firma er det ingen vits å legge mase penger ned i en "proff" webside, før du VET at butikken holder hodet over vannet! Du må også vurdere hvor ivrig kunden er på produktet ditt. Hvis du selger noe de virkelig vil ha - ja da kanskje de er villige til å ringe eller sende epost istedet. Du må også ta hensyn til målgruppe - ditt target kan være mer komfortabel med å ringe inn en bestilling heller enn nettbestilling, og således kan du faktisk score på den vrien. Da vil websiden essensielt være en reklameplakat (mange som har den løsningen..) Du bør legge arbeid i å bli kjent med målgruppen din, og prøve å tilrettelegge for dem som best du kan. Brukere er forferdelig late, og det har tatt kverken på mange internettbutikker, til tross for gode konsepter ellers.
Gjest Nils-Otto Skrevet 26. juli 2003 #18 Skrevet 26. juli 2003 Oi Bråka. Traff vi en nerve? 1. En VERSJON og en FLAVØR er to forskjellige ting. Bare slå det opp! 2. Vel, du sa 'asp mot IIS (microsoft). For all del hold deg unna vbscript.' og senere 'ASP er serverside script språk'. Da over 90% av asp-sider er kodet i VB-Script hadde jeg vel rimelig belegg for å hevde at ASP ER VBscript. 3. ASP er en teknologiramme som gir scriptene tilgang til disse tjenestene. Forøvrig gjentok du jo bare det jeg sa i forrige innlegg. 4. Det forundrer meg at du har fått betalt gode penger for å programere i en teknologi du ikke en gang kan definere. Hvem hjalp deg? Når det gjelder publikum sier min lange erfaring innen all slags programmering (18 år) at dersom man skal forklare konsepter til mennesker som ikke er inne i sjangeren, bør man legge seg på et nivå som er slik at flest mulig kan forstå dem. Derav den 'utførlige beskrivelsen'. Og bevis for denne teorien? Jo, det virker som om selv du har forstått forksjellen på ASP og Script (se punkt 3). Intelligens har med å vite når man skal holde kjeft, spesiellt om ting man tydeligvis ikke kan. Der har du jo noe å lære. Så får vi se om 'intelligensen' din svarer på dette innlegget. -Nils Otto, som ikke gidder å slenge på et tåpelig web-butikk råd for å virke 'seriøs'
VesleBråka Skrevet 26. juli 2003 #19 Skrevet 26. juli 2003 Intelligens har med å vite når man skal holde kjeft, spesiellt om ting man tydeligvis ikke kan. Der har du jo noe å lære. Så får vi se om 'intelligensen' din svarer på dette innlegget. -Nils Otto, som ikke gidder å slenge på et tåpelig web-butikk råd for å virke 'seriøs' Så du har sittet 18 år i en kjeller og programmert uten særlig menneskekontakt? Vel, det synes på manerene dine. Programmerere gidder vanligvis ikke å bry seg om praktiske deler av applikasjoner som ikke er direkte relatert til teknologi. De driter i om applikasjonen blir en suksess, så lenge koden er fiffig. Hvis det ikke er kode, så er det tåpelig. Hørt den før. Det rådet var faktisk ikke til deg, men jeg prøvde å gi input til han som startet tråden - og jeg foreslår vi slutter småkranglinga her uten å sabotere tråden videre. Det er ikke særlig hjelpsomt at du vil være guru her, og ber alle andre holde smella. Tilbake til tema!
Gjest Hege Skrevet 27. juli 2003 #20 Skrevet 27. juli 2003 og jeg foreslår vi slutter småkranglinga her uten å sabotere tråden videre. Veldig godt forslag!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå