Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har snart lyst og prøve og bli gravid..

Jeg har lavt stoffskifte og i tilegg har jeg diabetes type 1. (hatt det siden jeg var lita)

Det jeg lurer litt på er om det er vanskeligere og bli gravid med disse kroniske sykdommene? Jeg vet jo jeg må ha et stabilt blodsukker både før og etter jeg har blitt gravid, og at det minsker sjanses for og spantanabortere i forhold til sykdommen.

Men jeg er så redd for at dette skal ødelegge mine sjanser til å bli gravid :(

og at det skal øke sjansen for spontanabort veldig mye..

Hva kan jeg forvente? Vil det bli mye vanskeligere for meg, enn for de som er "friske"?

Håper inderlig noen kan svare meg. Enten om det er i forhold til diabetesen eller stoffskifte :)

Skrevet

Jeg har diabetes type1 og jeg har spurt om det er vanskeligere å bli gravid pga diabetes og det har jeg fått beskjed om at det hadde ikke noe å si for sjansen for ett svangerskap.

Når det gjelder lavt stoffskifte så vet jeg ingen ting om det.

Lykke til!

Skrevet
Jeg har diabetes type1 og jeg har spurt om det er vanskeligere å bli gravid pga diabetes og det har jeg fått beskjed om at det hadde ikke noe å si for sjansen for ett svangerskap.

Når det gjelder lavt stoffskifte så vet jeg ingen ting om det.

Lykke til!

Tusen takk for svar, det va beroligende : )

Skrevet

Hei,

eg har diabetes type 1 og vart gravid på andre forsøk. Så eg trur ikkje det er verre for oss enn for andre.

Lykke til!

Gjest *Frida*
Skrevet

Eg har lågt stoffskifte, og har nett gått gjennom et fullstendig problemfritt svangerskap. Blei gravid under 2 måneder etter pilleslutt også. Du bør altså ikkje uroe deg for at det er verre for deg enn for andre. Sånn i utgangspunktet i alle fall!

Ang. stoffskiftet så bør det vere stabilt før du begynner å prøve, TSH bør ligge rundt 1. Dette er for å minske faren for spontanabort.

I løpet av svangerskapet må du øke levaxindosen, vanligvis rundt 50%. Etter fødselen går du tilbake til din normale medisindose. Du må måle stoffskifteverdiene regelmessig i løpet av svangerskapet, og du får sikkert også fleire kontrollar. Eg fekk UL for måling av fosteret kvar 4. veke frå 5. måned.

Lykke til!

Skrevet

Ingen av disse sykdommene gjør det vanskeligere å bli gravid i alle fall. Men du bør snakke med lege før dere begynner å prøve, så du evnt kan bytte til andre medisiner (hvis du bruker medisiner man ikke skal bruke under svangerskap). Tror det er veldig få kroniske sykdommer som gjør det vanskeligere å bli gravid.

Skrevet

Jeg har også lavt stoffskifte, og det er ikke noe problem å bli gravid ihvertfall... Gikk ikke mer enn en måned etter p-pilleslutt før spiren satt hos oss... :)

Jeg har heller ikke trengt å gjøre noe med medisinen så langt...

Skrevet

Tuusen takk jenter : )

Kjempe hyggelig og få svar av dere. Dette var virkelig en lettelse hos meg!

Jeg var og tok blodprøve ift stoffskifte i går :)

Og langtidsblodsukker ligger på 6,5 , så det skulle være trygt og prøve hvis testen fra stoffskiftet er i orden!

Takk igjen !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...