Gå til innhold

leggetid for fjerdeklassinger?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Når bør 9 - 10 åringen legge seg ? (står opp 07.30)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville sagt senest klokka 21.

Gjest Gjest
Skrevet

Min 9-åring må være i seng ca. 20.30-21-tiden. Hun står opp ca. 7.30 hun også.

Gjest Gjest
Skrevet

Mellom kl 20.30 og 21.00. Og hun står opp ca kl. 6.30.

Skrevet
Mellom kl 20.30 og 21.00. Og hun står opp ca kl. 6.30.

Sånn er det med storebror her i huset også.

Skrevet

Vår 10-åring legger seg mellom 21 og 21.30, står opp kl 07.00.

Gjest Gjest
Skrevet

Vår 5-klassing legger seg kl 21.30, og leser på senga til 21.45. Står opp kl 7.30.

Skrevet

Min 5.klassing legger seg 20.15-20.30. Hun er oppe kl 8.

Gjest Gjest
Skrevet

Når spiser dere middag, gjør lekser osv?

Vi spiser kl. 18, foran barne TV sammen med minsten, gjør lekser kl. 19.30 (evt trening), legger 4 åringen samtidig, fortsetter lekser og prat og husarbeid utover kveld, er ofte ikke leggeklare før kl. 22 (og da tar det gjerne en halvtime før de sovner). Vi har kveldsmat ca kl, 21 - 21.30, for da er de sultne igjen.

Og både 10 åringen og 11 åringen er ekstremt trøtte om morgenen, mens 4 åringen er uthvilt og i godt slag:)

Hva kan vi gjøre for å komme tidligere i sengs med de største barna?

Gjest Gjest
Skrevet
Når spiser dere middag, gjør lekser osv?

Vi spiser kl. 18, foran barne TV sammen med minsten, gjør lekser kl. 19.30 (evt trening), legger 4 åringen samtidig, fortsetter lekser og prat og husarbeid utover kveld, er ofte ikke leggeklare før kl. 22 (og da tar det gjerne en halvtime før de sovner). Vi har kveldsmat ca kl, 21 - 21.30, for da er de sultne igjen.

Og både 10 åringen og 11 åringen er ekstremt trøtte om morgenen, mens 4 åringen er uthvilt og i godt slag:)

Hva kan vi gjøre for å komme tidligere i sengs med de største barna?

Tidligere middag er ofte lurt. Hvis det er dårlig tid som er årsak til sen middag må dere kanskje satse på middager som kan forberedes dagen i forveien. Hvis du får barna i seng en time tidligere enn i dag, så får du en time ekstra til å ta middagslagingen på kvelden i fred og ro heller enn på ettermiddagen med masete og slitne barn rundt føttene.

Middager som kan forberedes dagen i forveien kan være lapskaus, de fleste typer gryteretter, ovnsretter og lignende. Disse trenger du jo bare å varme opp på plata dagen etter, eventuelt sette i ovnen så passer maten seg selv. Så får du heller slå til med mer avansert mat i helgene når det er bedre tid. :)

Gjest Gjest_sr_*
Skrevet

Hos oss legger 11 åringen seg kl 21.00 og 9 åringen kl 20.00-20.30 og 13 åringen legger seg kl 22.00. Min 11 åring får ikkje reise på den treninga son idrettslaget har lagt til mandag kl 20.00-21.30 for di det er etter legge tid.Kven har utbytte av trening på denne tida av døgnet? Dei andre barna i byggefeltet spring rundt ute ofte til klokka er 21-22 naboenes 9 åringer er aldri i seng før kl 21.30.Eg set stor pris på glade barn på dagtid, noko dei ikkje er om dei får legge seg seint.

Skrevet (endret)

Vi spiser ca 16, så er det lekser og fritidsaktiviteter. Kveldsmaten (om vi er sultne) er ca kl 19-20. Sengetid kl 20 for lillejenta og 20.15-20.30 for eldstejenta(9år). Noen kvelder er det aktiviteter fra 19-20, da blir det ofte ikke sengetid før 21. det er i seneste laget, men går bra. Husarbeid gjør vi om kveldene når vi har tid og i helgene. Nå er jeg hjemme i permisjon, men det var slik vi gjorde det når jeg var i jobb.

Jeg var da hjemme fra jobb senest 15.20 ofte tidligere. Så bruker jeg nok maks en time på middag.

Endret av Mamma1
Gjest Gjest
Skrevet

Begge mine (9 og snart 12) begynner leggetia kl 20.30.

Vi spiser middag rundt 6 (jeg er ikke hjemme før 5), da skal det meste av leksene være gjort. Bare det de trenger meg til, gjøres mens vi lager mat. Etter middag har de fritid/aktiviteter. Når klokka er 20.30 begynner jeg å sende dem på badet for så stelle seg til natta. Jeg leser fortsatt høyt :O til begge to, så da blir det lesing og kos. Seinest kl 21.30 er jeg ferdig. Da kan eldste, som trenger mindre søvn, få høre litt på lydbok eller lese. Yngste kan av og til om hun ikke får sove, lese ltt på senga. Klokka 2200 skal lyset slukkest.

Er ganske streng på dette med leksene. Er ikke mesteparten gjort før jeg kommer hjem blir det bare tull av hele dagen, og mye stress for å få dem gjort.

Vi våkner 6 og står opp 630 (jada vi er treige i avtrekkeren)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...