Gå til innhold

Hvor lenge er du hjemme fra jobb etter omgangssyke?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har pleid å dra på jobb dagen etter jeg er ferdig med å kaste opp og går noenlunde normalt på do. Men nå i min nye jobb, fikk jeg beskjed av min kollega at jeg ikke kunne dra på jobb før jeg hadde vært frisk i 48 timer pga smittefare (hun har et lite snev av bakteriefobi og da). Så nå vet jeg ikke helt, skal jeg dra på jobb i morgen og risikere at andre blir smittet (aldri vært noe problem på tidligere jobber, evt smitte kan like gjerne komme fra familien), eller skal jeg virkelig gå frisk og uvirksom hjemme i to dager til (føler nesten at jeg snylter jeg da)?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

48 timer. Enten egenmelding, sykemelding eller at jeg får byttet vakter. Unntaket er om jeg har en sterk misstanke om at det er noe jeg ikke har tålt og det er full krise på jobb. Da vurderer jeg det mer sak etter sak.

Spriter meg alltid svært grundig de første par dagene. (Jobber i helsesektoren, så vi har god tilgang på håndsprit)

Skrevet

Jeg jobber med næringsmiddel, så jeg blir hjemme i 48 timer. Barna skal jo også være hjemme fra barnehage i 2 dager.

Så det kommer jo an på da, om du vil gjøre det du kan for å unngå å smitte kollegaer. Du sier du "snylter" ved å gå hjemme, men hva om du kommer tilbake og smitter f.eks. 2 stk? Da blir det jo mer sykepenger for bedriften enn om du holder deg borte til du er smittefri.

Gjest Gjest
Skrevet

48 timer. Jobber på sykehus.

Men i min gamle jobb(kontorjobb) gikk jeg på jobb den dagen jeg følte meg bra... Tenkte ikke noe sånn over det da, man har jo faktisk i seg smitten før man selv blir syk så...

Gjest Ansatt
Skrevet

Etter å ha ligget hjemme med omgangssyke og vært borte fra jobben i tre dager, er jeg på jobb så snart jeg er på beina igjen.

For det første vil jeg måtte skaffe meg sykemelding om jeg skal være borte lenger - og jeg er ikke syk lenger.

For det andre så har jeg ikke samvittighet til å være borte fra jobben lenger i og med at jeg ikke er syk. Det går ut over både kollegaer som må gjøre min jobb i tillegg til sin egen, kunder som ikke får det de betaler for og til sist meg selv som må ta igjen mye jobb når jeg er frisk igjen.

Har man god håndhygiene og lar være og henge over andre folk, så går det helt fint.

TS: det er vel uansett ikke din kollega som bestemmer hvor lenge du skal være borte fra jobb. Det er vel helt opp til deg, og evt. sjefen din.

Gjest Gjest
Skrevet

Jobber som sykepleier på sykehus, og vi har krav om å være borte i 48 timer etter sist oppkast/diare. Syns det er helt greit, mye mindre sjans for å bringe med seg smitte til pasienter, pårørende og kolleger.

Gjest Alabama
Skrevet
Det går ut over både kollegaer som må gjøre min jobb i tillegg til sin egen, kunder som ikke får det de betaler for og til sist meg selv som må ta igjen mye jobb når jeg er frisk igjen.

Hvis du smitter alle kollegaene dine, så blir det til slutt veldig mye å gjøre for deg...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er hjemme en dag etter at jeg føler meg frisk.

• 11 år senere...
Skrevet

48 timer etter symptomer er over. 
Jobber i barnehage. Viktig å ikke smitte kolleger sånn at vi alle ligger skinnflate. 

Noen foreldre «jukser» og sender barnet i bhg før 48 timer er gått. Har opplevd å måtte stenge avdelingen fordi personalet er syke. Det straffer foreldrene mer enn å holde seg innenfor 48 timersregelen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...