Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

I de siste dagene har maskinen min begynt å "pipe"... Eller kanskje "sjingre-lyd" er et mer beskrivende ord?! :roll:

Regner med at det er harddisken. PCen er 3 år gammel og brukes daglig (men kun av meg, vi har hver vår pc). Den ble formatert for en drøy måned siden.

Kan den rett og slett være slitt ut? Er det da mulig at den bare konker ut for ever, eller gjør det ikke noe med litt lyd? *skrur opp musikken på pcen - ja det er plagsomt å høre på..*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det KAN hende at hardisken takker for seg, ja. Hadde det samme "problemet" på en eldre PC jeg hadde en stund.

Vær flink til å ta back-up.. noe jeg regner med du er med ditt yrke.

Hardisken kan godt fungere en god stund til.. men den kan også kutte ut ganske raskt. Eller det kan være noe annet som lager lyden.

Men det høres faktisk ut som min gamle PC, den kuttet ut etter en liten stund med snåle lyder.

Gjest Anonymous
Skrevet

Mange harddisker begynner å "hvine" på sine gamle dager. Det er lagrene til selve diskspindelen som går i stykker. Du bør nok forberede deg på at den kan ryke når som helst.

Skrevet

Nå har jeg byttet den ut for sikkerhetsskyld. Fikk 3 ganger så mye plass og en stillere maskin også, så det var jo nyttig for flere ting. :)

Skrevet

Jammen synes jeg ikke den nye harddisken piper også.. dvs.. da er det nok ikke harddisken da.. selv om det høres sånn ut.. tror ikke det er viften heller.. det er liksom ikke sånn lyd.. hmm.. noen forslag? :roll:

Skrevet

Kan det være CD-rom/DVD eller brenner?

På sambos PC lagde CD-spilleren et sabla bråk helt til vi koblet den fra.

Du kan jo prøve å fjerne strømtilførselen og se om det blir fred og ro da.

Skrevet

Hmm.. vet ikke... det piper jo selv om jeg ikke bruker den... kan jo undersøke det da. :)

Gjest Nils-Otto
Skrevet

Dette og andre problemer finner du svar på i boken:

Pc for the utterly braindead and complete retards!

Inni pc'en din finnes det 5 mekaniske komponenter som er i bevegelse. 2-3 av disse til enhver tid:

-Kraftuttakviften

-Prosessorkjøleviften

-Harddisken

(disse er i eldre systemer permanent på)

.CD-ROM'en

-Diskettsatasjonen.

Dersom maskinen din piper er det i 99 prosent av tilfellene en av viftene, enten kabinett(krafttutakk) eller prosessor, OG DETTE ER FARLIG, for det indikerer at en av dem kommer til å ryke. Dersom prosessorviften ryker, kan prosessoren brenne opp, og du må kjøpe ny, og dersom kabinettviften stopper, kan hele kraft-forsyningen ta fyr!

Åpne kabinettet, stikk kålrota inni, og lytt til de to vitene for å identifisere hvilken som er problemet, og BYTT.

-Nils Otto

Skrevet

Takk for svar Nils-Otto og skal sjekke opp dette også. Må også få legge til at jeg synes du virker nokså uforskammet.

Gjest Nils-Otto
Skrevet

Det er LOV å være uforskammet når man er utrolig pen og intelligent!

Men jeg løste problemet, gjorde jeg ikke?

-Nils Otto

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...