Gå til innhold

Burde jeg si ifra om dette?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Moderatorer: Var litt usikker på hvor jeg skulle sette dette, så flytt gjerne.

Som mange andre har jeg en Facebook-profil.

Jeg har en funksjon på profilen min (Friend facts) Hvor alle vennene du har blir gjennomgått etter tur, og du svarer på spørsmål som "Synes du xxxx er pen?" eller "Er det gøy å være sammen med xxx?"

Man kan også legge ved en kommentar etter man har svart.

En gutt som går i klassen min (Jeg går 3 kl på vgs) hadde svart på et slikt spørsmål om meg, og deretter skrevet "hu ser ut som et troll. hu er merkelig. hu sier ikke takk en gang. Selvopptatt kvinnfolk"

Jeg overreagerer sikkert, men jeg synes det var en lite hyggelig ting å skrive.. Skal også sies at jeg ikke har noe kontakt med denne gutten i det hele tatt, men er venn med han på Facebook siden vel, vi går i klasse sammen.

Burde jeg ta det opp med kontaktlæreren min? Synes ikke det var noe hyggelig i det hele tatt! :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

han har vel ikke kommet opp med disse spørsmålene selv ?

Er ikke dette en applikasjon som kommer er laget med ulike spørsmål, og ikke selve "vennen din" som sitter å spør om dette?

Jeg har en venninne som fikk typ "Tror du xxxx noen gang har vært utro mot kjæresten sin?" og "Syns du xxxx er tiltrekkende?" .. og etter at en kompis sa det er selve Friends Facts som stille spørsmålene så er det jo ikke mobbing... ?

Skrevet
han har vel ikke kommet opp med disse spørsmålene selv ?

Er ikke dette en applikasjon som kommer er laget med ulike spørsmål, og ikke selve "vennen din" som sitter å spør om dette?

Jeg har en venninne som fikk typ "Tror du xxxx noen gang har vært utro mot kjæresten sin?" og "Syns du xxxx er tiltrekkende?" .. og etter at en kompis sa det er selve Friends Facts som stille spørsmålene så er det jo ikke mobbing... ?

Neinei, spørsmålene har han ikke kommet opp med selv! Det er jo applikasjonen som stiller spørsmålet, men det var han som skrev den valgfrie kommentaren i kommentatorfeltet etter at man har svar på spørsmålet.

Skrevet

Det var en fryktelig unødvendig kommentar. Jeg vet det ikke er lett, men prøv å hev deg over det. Hvis det skjer lignende ting igjen eller det blir en stor sak ut av denne kommentaren ville jeg tatt det opp med kontaktlærer.

Skrevet

Å sorry, jeg har visst ikke klart å lese innlegget ditt godt nok, beklager det.

Som foreslått, prøv å heve deg over det. Nå er jeg ikke redd for å spørre om tng jeg lurer på hvis folk har oppført seg bedritent, så hadde det skjedd meg så hadde jeg spurt han rett ut hva han mener med det. Hvis han oppfører seg råttent eller lignende ting skjer igjen så hadde jeg vel tatt kontakt med læreren.

Skrevet

angeleyes: Jeg burde vel stregt tatt det, det var bare så fryktelig irriterende! I tillegg til at han er ny i klassen, og jeg synes ikke dette helt var måten å gjøre seg likt på... :/

Mir: Går litt fort noen ganger, det går fint ;)

Tingen er at jeg tror kanskje han har en diagnose av ett eller annet slag. I svært svak grad. Jeg har en autistisk lillebror, og ser slike tegn lett. Så, det kan hende det er noe der, men det vet jeg jo ikke.

Så derfor synes jeg det er så vanskelig å ta det opp med han...

Når man er over 18 år så er jo heller ikke læreren pålagt å forklare for klassen hva som 'feiler' vedkommende. Uff, dette ble rotete..

Skrevet

Du kan jo starte med å fjerne han fra vennelista.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva kontaktlærer skulle kunne gjort her? En kommentar på et nettsted......

Gjest Gjest
Skrevet

Det er jo best å slette kommentaren og rydde ham fra vennelista. Det beste er å heve seg over slikt og holde seg unna. Mobbere får man aldri bukt med likevel.

Skrevet
Jeg skjønner ikke helt hva kontaktlærer skulle kunne gjort her? En kommentar på et nettsted......

Vel, det er vel faktisk sånn at mobbing mellom elever over nettsteder blir att like alvorlig som alt annet. Ei jeg kjenner måtte inn til samtale med ei annen ei som hadde skrevet noe mindre hyggelige ting om henne på bloggen sin.

Så... Tror jeg bare skal la det ligge, og selvfølgelig slette han fra vennelisten min, men jeg må jo fortsatt se han hver dag.

Gjest Gjest
Skrevet
Vel, det er vel faktisk sånn at mobbing mellom elever over nettsteder blir att like alvorlig som alt annet. Ei jeg kjenner måtte inn til samtale med ei annen ei som hadde skrevet noe mindre hyggelige ting om henne på bloggen sin.

Ok, da så. Spurte av ren uvitenhet jeg. Noen år siden jeg gikk på skolen ser du, mobbing på internett var ikke et tema den gangen ;) Men godt å høre at det blir tatt alvorlig :)

Da tror jeg nok kanskje jeg ville ignorert det denne gangen (men slettet kommentaren og kanskje personen fra vennelisten), og heller gått til kontaktlærer dersom han fant andre måter å komme med stygge uhyggelige kommentarer om deg.

Skrevet
Ok, da så. Spurte av ren uvitenhet jeg. Noen år siden jeg gikk på skolen ser du, mobbing på internett var ikke et tema den gangen ;) Men godt å høre at det blir tatt alvorlig :)

Da tror jeg nok kanskje jeg ville ignorert det denne gangen (men slettet kommentaren og kanskje personen fra vennelisten), og heller gått til kontaktlærer dersom han fant andre måter å komme med stygge uhyggelige kommentarer om deg.

Takk for svar igjen :)

Har slettet han og den stygge kommentaren. Tror jeg bare skal glemme det. Men det er jo kjipt å se at folk skriver sånn, men sånn er nå engang verden.. Godt å få lufta litt ut i alle fall :P

Gjest tante streng?
Skrevet

Det var ikke hyggelig det han skrev, men det er ikke hyggelig å i det hele tatt bruke Friend Facts heller, slik du også gjør.

Hele applikasjonen er et verktøy designet for mobbing, og bruker du det, må du også tåle at andre bruker det.

Jeg vet ikke hvorfor du ikke ser det selv, men det er altså ikke hyggelig for andre å få vurdert offentlig hvorvidt de noen gang har vært utro, prostituert seg, prøvd heroin eller andre mindre flatterende ting, og det attpåtil uten å ha mulighet til å selv se resultatet uten å måtte henge seg på mobbinga og plage andre på samme måten...

Mobber du selv, synes jeg ikke synd på deg om du blir mobbet tilbake på nøyaktig samme måte.

Du hadde ikke blitt gammel på vennelista mi, for å si det sånn, Friend Facts-folk slettes tvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...