Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Noldus
Skrevet

Vet det er skadelig å røyke, gravid eller ikke... Sluttet å røyke for ett år siden, men har brukt snus (dameutgaven av posjonssnus) noen ganger i uken siden det. Nå er jeg gravid 5+0 og lurer på om det gjør noe om jeg tar litt snus en sjelden gang i ny og ne....? Har søkt på google osv, men finner ikke så mye om evt. farer ved bruk av snus når man er gravid. Noen som har peiling?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.baby.no/helse/barnelegen/spor/

Sjekket her?

Vet ikke hvor mye klokere du blir.

En må jo bestemme selv hvilke risikoer man utsetter seg for.

Jeg reiste for eksempel til Hellas gravid, ikke anbefalt av folkehelsa, men det gikk nå bra, da.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er jo mye nikotin i snus også, så jeg tror faktisk det er omtrent like ille som å røyke. Og fy f... så ekkelt i tillegg! Grøss! Hva med å bruke graviditeten som inspirasjon til å slutte?

Skrevet

Du kan lese litt om snus her:

http://www.tobakk.no/fakta/index.htm

Det du kanskje må tenke på er at fosteret får i seg den nikotinen du tar til deg, og nikotin er jo feks et sløvende middel.

Avgjørelsen er din uansett :blunke:

Skrevet

¤En alminnelig pris (ca. 2,5 g) inneholder 3,2-6,1 mg nikotin. Til sammenligning vil en som røyker få i seg omkring 2 mg nikotin per sigarett.

¤Nikotinet i snus og skrå tas opp i blodet via munnslimhinnen, og transportes deretter med blodet rundt i kroppen. Nikotinet er tilstede i kroppen betydelig lengre etter snusbruk enn ved røyking.

Så lenge stoffene taes opp i blodet, vil det vel ha samme type effekt på et foster som røyking har... Fosteret får dermed bl a redusert tilførsel av oksygen.

Det blir vel noe av det samme som om du hadde røyket en sjelden gang i ny og ne (men kanskje med større mengde nikotin...).

Skrevet

- hvorfor ta sjansen når man vet det kan være skadelig...Det dummeste jeg hører er de som røyker i sitt andre sv. skap og sier det gikk jo bra forrige gang. Det er ikke verdt det- mener jeg da...

Gjest Noldus
Skrevet

OK, tror jeg dropper hele snus-driten :) Takk for tipsene!

Skrevet

Bra, Noldus!

Jeg er glad på dine vegne!

Lykke til videre!

Skrevet

¤En alminnelig pris (ca. 2,5 g) inneholder 3,2-6,1 mg nikotin. Til sammenligning vil en som røyker få i seg omkring 2 mg nikotin per sigarett.

¤Nikotinet i snus og skrå tas opp i blodet via munnslimhinnen, og transportes deretter med blodet rundt i kroppen. Nikotinet er tilstede i kroppen betydelig lengre etter snusbruk enn ved røyking.

:o Oi, godt å vite!

Så lenge stoffene taes opp i blodet, vil det vel ha samme type effekt på et foster som røyking har... Fosteret får dermed bl a redusert tilførsel av oksygen.

Men oksygentransporten har vel mest med kullosen å gjøre, og det får man vel ikke gjennom snus?

Nåvel, dårlig er det uansett.

Skrevet

Men oksygentransporten har vel mest med kullosen å gjøre, og det får man vel ikke gjennom snus?

Nåvel, dårlig er det uansett.

Har egentlig ikke peiling jeg, Klips!

Tenkte bare at kanskje de giftstoffene vi har i oss når vi både røyker og snuser, tar opp verdifull plass i blodet våres, der det heller kunne ha vært plass til næringsstoffer og oksygen...

Men da jeg la det frem for sambo igår, ble jeg litt usikker. Og nå ble jeg enda mer usikker!

Det er lungene som ikke får dratt inn like mye oksygen kanskje...når man røyker, og ikke når man snuser...

Noen som vet noe?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...