Gå til innhold

Burde jeg betale halvparten?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg og en venninne dro til et kjøpesenter. Vi ble enige om at hun skulle kjøre.. Da vi kom til kjøpesenteret parkerte vi et sted som senere viste seg å være feilparkert.. Hun fikk bot på 750 kr.. Burde jeg betale halvparten? Ville dere gjort det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville definitivt betalt halve boten.

Gjest strykebrett
Skrevet

Absolutt ikke. Det er vel føreren sitt ansvar å parkere riktig syns jeg. Kunne aldri falt meg inn å be passasjerer om å betale for bøter jeg som fører har pådratt meg.

Gjest Naria
Skrevet

Enig med strykebrett. Sjåføren er ene og alene ansvarlig.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror jeg hadde betalt halvparten siden den var uforskyllt for begge parter. Like sure penger for venninen min som for meg, kan man le av det i etterkant fremfor å bli uvenner pga av smålighet.

Gjest Complex
Skrevet

Spørs utrolig mye på situasjonen..

Om sjåføren spurte "tror du det er greit å stå her?" så ja, hadde jeg betalt halvparten. Men hadde sjåføren bare parkert og ikke mer. Da er det ikke mitt ansvar og jeg hadde ikke betalt halvparten..

Skrevet

Jeg tror jeg ville betalt halvparten.

Gjest Gjest
Skrevet
Spørs utrolig mye på situasjonen..

Om sjåføren spurte "tror du det er greit å stå her?" så ja, hadde jeg betalt halvparten. Men hadde sjåføren bare parkert og ikke mer. Da er det ikke mitt ansvar og jeg hadde ikke betalt halvparten..

Enig.

Det er sjåførens ansvar å parkere riktig. Man kan ikke forvente at alle passasjerene skal dele på boten! Men om man har sagt til sjåføren at "ja, jeg er sikker på at du kan parkere her" så får man vurdere om man vil ta sin del av skylda. Det er uansett sjåførens ansvar til syvende og sist.

Gjest Gjest_Mokki_*
Skrevet

Jeg har gjort det samme. En venninne og jeg var på vei til stranden for noen år siden, skulle i en butikk og glemte og betale i farten, fikk bot. Var jo min feil så jeg spurte ikke om vi skulle dele på den, kanskje hun burde tilbudt seg selv og betale. sure penger uansett.

Skrevet

Jeg hadde nok tilbudt meg å betale halvparten, men det er ene og alene sjåførens ansvar å parkere riktig.

Gjest Complex
Skrevet

Vil bare legge til at når jeg er passasjer følger jeg svært dårlig med på hvor man parkerer, om man må betale for å stå der ol. Det forventer jeg jo at sjåføren gjør. Dette er største delen av grunnen til at jeg ikke hadde betalt i tilfeller der sjåføren ikke hadde spurt etter hjelp ol..

Skrevet

Jeg er enig med Complex her. Hadde jeg følt at jeg var delansvarlig for boten hadde jeg betalt halvparten. Hvis ikke føler jeg at det er sjåførens eget ansvar å parkere riktig. Sitter jeg bare på følger jeg ikke med på hvor det blir parkert.

Gjest Gjest
Skrevet

Skal man som passasjer bli delansvarlig for en parkeringsbot så må man vel bli det for en fartsbot også? Eller brudd på vikeplikt, påkjørsel osv.

For min del synes jeg det er passe latterlig at en passasjer skal måtte betale halve boten fordi JEG har surret med parkeringen. Jeg ville aldri hatt skamvett til å ta imot penger for sånt.

Skrevet
Skal man som passasjer bli delansvarlig for en parkeringsbot så må man vel bli det for en fartsbot også? Eller brudd på vikeplikt, påkjørsel osv.

For min del synes jeg det er passe latterlig at en passasjer skal måtte betale halve boten fordi JEG har surret med parkeringen. Jeg ville aldri hatt skamvett til å ta imot penger for sånt.

Som sjåfør ville jeg aldri forventet at en passasjer skulle spleiset med meg på en bot jeg som sjåfør er skyld i. Det utelukker imidlertid ikke at jeg ikke hadde tilbudt meg å spleise på en bot jeg mener er litt "uskyldig", det vil i dette tilfellet si en parkeringsbot man får fordi man var litt sløv da man parkerte. Feilparkerer sjåføren med viten og vilje, blir saken en annen. Men hadde jeg "godkjent" at sjåføren parkerte ulovlig synes jeg det er på plass å spleise.

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, du skal ikke betale. Den som kjører er ansvarlig, etter min mening.

Men jeg synes det er kjempefint at du vil betale halvparten. Det er vel det man kan kalle en god venn.

Gjest Gjest
Skrevet

Det kommer helt an på situasjonen.

Jeg fikk bot en gang etter at en venninne insisterte på at vi skulle parkere på et sted som jeg var usikker på var tillatt fordi at hun ikke orket å gå lenger.

Hun burde definitivt tilbydd seg å betale halve boten, men det gjorde hun ikke.

Jeg hadde i hvertfall gjort det.

Om jeg som passasjer ikke hadde lagt meg oppi parkeringen og det ikke ble diskutert, så hadde jeg ikke betalt noe. hadde jeg derimot sagt "du kan helt sikkert stå her", så hadde jeg betalt halvparten.

750 kr er mye for en person, men 375 er ikke så mye.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har vært i en lignende situasjon. Jeg og vennina mi skulle på kino, og jeg parkerte der det er gratis etter 17.00. Alle vet dette i byen jeg bor i. Men da vi kom tilbake hadde jeg fått bot på 500. Det hadde visst blitt døgnbetaling på den parkeringsplassen og det var et svært skilt der om det uten at vi hadde sett det. Vennina mi betalte halvparten. Selv om det er mitt ansvar, så satt hun på meg og vi parkerte i lag. Man trenger ikke å være smålig. Jeg ville ha betalt hadde det vært omvendt.

Gjest Gjest
Skrevet

-Kommer helt an på. Hvis man har spurt noen om det er greit og fått ja, så stiller saken seg litt annerledes, mener jeg.

For 2 uker siden fikk jeg meg en lærepenge; jeg sa "ja, det er greit" til en dame på kveldskurset mitt. Hun skulle parkere utenfor et halvkommunalt bygg.

Jeg var ny på stedet og hadde ikke satt meg skikkelig inn i reglene. Og jeg var litt i farta og opptatt av helt andre ting. Det kostet meg 710,- kroner. Jeg betalte altså hele boten hennes, og jeg tok det som en skikkelig lærepenge!

Det kan koste dyrt å være i farta/ha dårlig tid/ikke sette seg inn i reglene.

I ts tilfelle så vet jeg faktisk ikke hva jeg ville gjort, men kanskje bare betalt og tenkt at neste gang skal jeg jammen passe på. Få det ut av verden og tenke; aldri mer!

Gjest Gjest
Skrevet

(gjest innlegg 18)

Dårlig råd jeg ga, ser at i dette tilfellet så ville det være naturlig å dele. Men ellers er det vel sjåføren som skal sette seg inn i reglene og ikke passasjerene.

Gjest Marlo
Skrevet

Sjåfören har ansvaret, enkelt og greit!

Jeg og söstra mi var også i byen en dag. Vi tok hennes bil, men jeg kjörte fordi hun ikke er så godt kjent her.

JEG feilparkerte og fikk bot, og da så jeg det som en selvfölge at JEG betalte boten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...