Gå til innhold

Rådvill ang. min 12 årings skole oppførsel

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Nå er jeg så rådvill og lei meg, vet ikke hva jeg skal gjøre.

Gutten min er 12 år, går i 6 klasse.

Iløpet av en uke kan lærerene ringe hjem 3 ganger for og fortelle om ugang han gjør/ eller at han nekter og ta imot beskjeder han får.

Beskjeder kan være så små at de dreier seg om at han skal gå og sette seg...

Det er ikke det at han er så "frekk" verbalt han bare nekter.

Hvis det ikke passer han og gjør matte så nekter han fordi han syns det er kjedelig.

Vi prater masse om hans oppførsel hjemme, dette har pågått lenge, føler verken ros eller ris hjelper og jeg er sliten!

Nå har jeg igjen fått beskjed om noe i dag og kjenner jeg gruer meg til han kommer hjem, enda fler konflikter.

Noen råd og komme med??

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Et belønningssystem kan kanskje funke? Noe konkret og kortsiktig.

Be om et møte med læreren for å ta tak i problemet før det havner helt ute av kontroll. Det kan være en stor fordel om skole og hjem samarbeider godt om slikt.

F.eks. kan læreren gi gutten smileansikt for hver time han klarer å følge beskjeder. Målet er smileansikt for hver eneste time på skolen. Men sett lista der den passer for han akkurat nå. Hvis han aldri klarer å høre etter, så begynn forsiktig med å kreve et eller to smileansikt pr dag.

Belønningen kan være relatert til hvor mange smileansikt han får. F.eks.: Kjøp et nytt dataspill, hvis han er opptatt av det.

Ett smileansikt = 20 eller 30 minutter på dataspillet. Jo flere ansikter jo mer tid på dataspillet.

Eller hvert smileansikt kan bety 10 minutter lenger våkentid, lenger utetid eller noe annet som gutten higer etter.

Eller han kan spare opp smileansikter og få en større belønning etter hvert. F.eks. en DVD etter 20 smileansikter, et nytt dataspill etter 50 smileansikter eller lignende. Dere kjenner gutten, hva kan passe som belønning for han?

Skrevet

Jeg ville også bedt om samtale med skolen. Så kanskje dere kan komme fram til en felles løsning - FØR ting eskalerer fullstendig.

Hvordan var ordtaket... Det skal en hel landsby til for å oppdra et barn? Uansett, poenget er at dere nok kan finne god støtte i skolen, prøve å samkjøre og videre :)

Gjest Gjest
Skrevet

Beordrer, ber, eller spør de han? Når jeg er voksen har jeg lært å overse at andre er uhøflige og i større grad bare jatte med, men når jeg var 12-13 kom det ikke på tale.

Enkelt sagt var det så lett som at om noen ordla seg "gå å sett deg" så var det bom stopp. "Kan du sette deg?" og ingen problemer. Rett og slett at respekt skal gå begge veier, og at en beskjed er noe jeg respekterer betydelig mer enn en ordre. En annen mulighet er og å bare overse det, og la han selv "komme på" at det er greiere å sitte enn å stå i lengden.

Problemet er når det har gått så langt kan det ta sin tid å få ryddet opp i ting.

Kjedelig matte ol? Pga at han ikke kan det, eller at han er for flink?

Gjest overskrift?
Skrevet

Hva er det egentlig du mener i overskriften din? "Skolens oppførsel"? Fordi de ringer hjem og forteller om hvordan barnet ditt bryter ordensreglene? Hva mener du eventuelt at de skal gjøre? Det er DITT barn, det er du som er ansvarlig for barnets oppdragelse.. Skolen er en læringsarena!

Gjest Gjest
Skrevet
Hva er det egentlig du mener i overskriften din? "Skolens oppførsel"? Fordi de ringer hjem og forteller om hvordan barnet ditt bryter ordensreglene? Hva mener du eventuelt at de skal gjøre? Det er DITT barn, det er du som er ansvarlig for barnets oppdragelse.. Skolen er en læringsarena!

Les overskriften en gang til. Det står ikke noe om skolens oppførsel, men om barnets skoleoppførsel. TS har bare delt ordet i to sånn at det står skole oppførsel. ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Trådstarter her.

Jeg har absolutt ingenting og utsette på skolen, vi har et godt samarbeid og snakker mye sammen.

Klassen til min sønn har alltid vært en "hard" klasse, og det gjorde det ikke bedre at de satte inn en lærer som mistet hele kontrollen der. ( noe ny lærer og hele administrasjonen jobber med og rette opp.)

Flere instanser har vært innom klassen og vi ser bedring, men det er en tung vei, og ennå er det mye holdningsendring som må til, min sønn er skoleflink når han "gidder" for og si det sånn.

- Belønningssystem har vi prøvd opptil flere ganger men det hjelper lite, syns bare det er så trist og ha så mange konflikter om ting jeg vet han kan - han kan oppføre seg og han kan visse regler på skolen som har vært der i alle år!

Han er tolv år og noe mener jeg at jeg kan forvente av han uten og gi han belønning.

Gjest Gjest
Skrevet

Har du snakket TIL ham, eller MED ham? Snakk til ham som en skikkelig person, spør hvorfor.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis det stadig vekk snakkes om negativ adferd vil den fortsette.

Må brukes en annen teknikk for å snu spiralen, kan være mange årsaker til slik adferd som ikke du vet om..han er snart tenåring..

Skrevet

enig i at alt snakk om negativ oppførsel bare gjør ting verre.

det er slett ikke sikkert han egentlig har noen atferdsproblemer, men du skal likevel ikke se bort fra det.

selv ville jeg kanskje kjøpt noe litteratur om temaet av barnepedagoger for å lære ulike triks man kan bruke?

og om atfeden forverres så får du eventuelt ta det videre derfra.

prøv med samtaler og egenhåndtering først, tror det er viktig å ikke blåse det unødvendig opp så han får er stempel på seg før man har forsøkt systematisk.

Skrevet

Det første jeg tenker er at gutten er 12 år. Han er på vei inn i puberteten med full tyngde. Utfordringen deres behøver ikke være "verre" enn som så, selv om det er tøft mens det står på.

Skrevet

Skjønner godt at dette er veldig vanskelig. Jeg vil deg et råd om å snakke med noen utenforstående. Kan dere kanskje og få samtaler med en helsesøster, PPT tjenesten eller BUPP? Det trenger ikke å være helt krise før man tar kontakt med slike instanser.

Det kan kanskje hjelpe at du viser han at dette er ikke tolerant oppførsel ved å vise han at dette er noe du tar meget alvorlig (som du sikkert gjør) og får hjelp til han via slike instanser som nevnt ovenfor. Jeg vet også at noen leger er flinke å behandle barn som har problemer med sinne og oppførsel. Ønsker deg masse lykke til.

Gjest Gjest_sr_*
Skrevet

Hva med å ha ein tur som gulrot? Der god oppførsel på skolen blir belønnet med en tur eller å gå på noe som 12 åringen har veldig lyst til. Det bør vere 1-2 måneder frem i tid, da vil kanskje adferden forandre seg over litt tid. Dette prøver vi nå med en 11 åring som er vanskelig på skolen. Vi har nettopp startet så vi må bare vente og se. Lærerne vet om det så det er da å hinte om turen, så kanskje situasjoner som oppstår går raskere over med en liten påminnelse.

Gjest Gjest_mamma_*
Skrevet

Kan det nytte å prøve å få en dialog med ungen? Kanskje ungen rett og slett ikke forstår hvorfor det er så viktig å oppføre seg og følge regler?

Har dere feks prøvd å forklare hvorfor læring er så viktig? At alle trenger det for å kunne delta i samfunnet. At etter hvert som han vokser blir han mer og mer selvstendig, men at det da også stilles mer og mer krav til han. Komme med konkrete eksempel.

Og at for å lære må man stille krav både til de som skal gi fra seg lærdom og til de som skal motta lærdommen. Forklare hva som kreves av begge parter (og også hva som kreves av dere som foreldre).

Rett og slett prøve å få en samtale med litt dypere innhold om hvorfor skole er så viktig og hvorfor det er så viktig at alle respekterer reglene i skolen (og i samfunnet).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...