Gå til innhold

Bordplassering på restaurant

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Monica_*
Skrevet

I går kveld var jeg på restaurant med kjæresten min, og vi hadde sett frem til å ha en hyggelig middag sammen. Vi gikk på en indisk restaurant som er veldig lite familievennlig (ikke barnemeny etc), det er utrolig sjelden det er barn der.

Da vi kom ble vi først henvist til et lite tomannsbord, men det var relativt tomt i restauranten, så typen min spurte om vi ikke heller kunne få et firemannsbord. Det fikk vi, og det satt ingen i umiddelbar nærhet da vi satt oss ned. Rett etter at vi hadde bestilt drikke kom det en familie med et barn på ca 3-4 år og de fikk nabobordet, en meter unna oss, til tross for at det var masse andre bord ledig. Rett etter at vi bestilte maten kom det et par med en psykisk utviklingshemmet sønn, og de fikk bordet på andre siden av oss.

Resten av måltidet ble vel heller lite hyggelig. Ungen løp rundt og hoiet mye av tiden, og de få gangene foreldrene klarte å få han til å sitte ved bordet var fortsatt volumet relativt høyt. Det var ikke så mye bedre på bordet ved siden av. Det var også volumet høyt og krisa ble stor da ting ikke gikk 100% som han ville. Vi fortet oss å spise maten vår og gikk så fort som mulig. Kvelden var spolert for oss.

Det som irriterer meg er at når 2/3 av lokalet er tomt, så synes jeg det er idiotisk at man skal stable alle gjestene oppå hverandre i på den resterende 1/3. Er det ikke bedre at gjestene får sitte litt spredt, og ha litt privatliv? Og hva er logikken med å plassere en barnefamilie rett ved siden av et kjærestepar?

Gjest Wacmoc
Skrevet

Dere kunne bare flytta dere om det var et så stort problem, og tatt med drikken :) skal man ut å spise må man regne med å få selskap av andre, selv om det var idiotisk av servitørene å sette alle samlet.

Skrevet

Om det er en stor restaurant så er det enkelte servitører som plasserer gjestene nært hverandre for å gjøre det enklere for seg selv. Men er enig med personen over her som mener dere kunne flytta dere til et annet bord.

Skrevet

Ja, det hadde ikke kostet dere mange kaloriene å be om et annet bord.

Gjest Monica - TS
Skrevet

Jeg er jo klar over at vi kunne bedt om et annet bord, men poenget mitt var mer at jeg ikke skjønner hvorfor de på død og liv må klemme alle gjestene sammen i et hjørne av restauranten når det er masser av ledige bord. Jeg er jo klar over at man ikke er alene når man spiser ute, men det er jo greit å slippe å ha folk "i fanget" om det er mulig;-)

Skrevet

Enig m ts. Det med bordplassering er ikke så lett alltid, vi har faktisk gått fra steder flere ganger pga dårlig plassering. (før vi har bestilt mat da)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ser jo poenget med at TS og kjæresten bare kunne byttet bord, men samtidig er jeg enig i at det er dumt av restauranten å klemme alle gjestene sammen når det er masser av ledig plass.

Jeg har selv opplevd noe lignende på Hard Rock Cafe i Oslo. Vi var en vennegjeng som skulle spise søndagslunsj og det var forholdsvis stille. Servitøren ga oss et bord som var litt i minste laget for så mange, og dessuten satt vi veldig klemt oppi nabobordet. Det var bare tre-fire andre bord det satt folk ved, så det var masse ledige plasser. Vi fikk ikke lov til å bytte bord pga at vi måtte sitte på et av "hennes" bord, ellers ville det bare bli problemer når servitøren bordet "hørte til" kom på jobb litt senere.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er vel bare i Norge vi helst vil sitte alene - vi sitter en og en på bussen osv. I India sitter folk sammen, de syns det er hyggelig med selskap. Så sannsynligvis har ikke de som jobber på restauranten skjønt hvor reserverte nordmenn er. :-)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har også opplevd en rar bordplassering.

Vi hadde reservert bord på en dyr restaurant i Oslo, kom ganske tidlig og det var så å si tomt. De plasserte oss ved et bord rett ved døren (-12 ute) som samtidig var rett under høyttaleren. Musikken var egentlig ganske fin og ikke så masete, men det var den høyttaleren som forsynte resten av lokalet med musikk og det var helt grusomt. Kombinert med at døren gikk opp ganske ofte og vi fikk trekk satt vi der og hadde nesten ikke lyst til å se på menyen en gang. Spurte om å få et nytt bord og fikk et bord helt innerst i lokalet hvor det var varmt og rolig. Skjønner ikke hvorfor de ikke bare ga oss det med en gang!

Skrevet

Romantisk middag er nok best å ta etter kl 21, da de fleste småtasser er i seng... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...