Gjest Oslo-jenta Skrevet 11. mai 2009 #1 Skrevet 11. mai 2009 Hva ville dere ha gjort? Jeg fikk en sms for tre-fire måneder av forloveren til ei venninne der det stod at det skulle være utdrikkingslag den datoen. Jeg svarte at de kunne regne med meg. Ukene gikk og det varte lenge helt fram til to uker før utdrikkingslaget skulle være før det kom en mail med informasjon om utdrikkingslaget. Jeg hadde helt glemt av datoen siden det tok så lang tid, og jeg syns nok det er noe merkelig å sende program så seint siden det ofte er avgjørende for om folk blir med eller ikke. Ei uke før utdrikkingslaget så sendet jeg melding om at jeg ikke hadde anledning til å bli med likevel, da jeg hadde lagt andre planer. Fikk aldri noe svar på denne mailen. Jeg kunne selvsagt sendt denne mailen med en gang jeg fikk programmet, så det tar jeg på min kappe. I dag mandag etter utdrikkingslaget fikk jeg en sms der jeg ble bedt om å betale inn kr 400 til forloveren "til dere som ikke kom/som trakk dere i siste liten". Personlig syns jeg det er utrolig frekt og jeg har lite lyst til å betale. Jeg har ingen kontakt med forloveren annet enn via bruden. Føler egentlig for å sende en litt frekk melding tilbake der jeg forklarer at dette er uaktuelt da jeg faktisk sa fra, eller jeg svarer ikke i det hele tatt. For ordens skyld det var ingen aktiviteter i utdrikkingslaget, så de 400 kr er kun til mat og drikke + leker til bruden. Hadde dere betalt?
Spent brud Skrevet 11. mai 2009 #2 Skrevet 11. mai 2009 Når du i utgangspunktet har sagt at du kommer og ikke klarer å svare før en uke før, synes jeg det er på sin plass at du betaler. Datoen visste du for lenge siden, og da er det din feil at du har planlagt noe som krasjer den dagen. For min del hadde det vært uvesentlig hva pengene hadde blitt brukt til, da det er jeg som har lovet noe jeg ikke kunne holde. Synes generelt folk er forferdelig dårlig på å gi tilbakemelding og holde det de faktisk har lovet. Mange sitter med den formening at de skal ha i pose og sekk..sier ja til en aktivitet, men hopper på en annen hvis en gøyere ting skal skje. Dette påvirker faktisk de som arrangerer aktivitetene og når jeg arrangerte utdrikningslag satt jeg plutselig tilbake med mye større utgifter enn hva som var kalkulert pga folk trakk seg i siste liten.
Gjest strykebrett Skrevet 11. mai 2009 #3 Skrevet 11. mai 2009 Jeg ville nok betalt, bare for at 400 kr er litt for lite til at jeg hadde giddet noe styr. Hvis maten og aktivitetene var bestillt på forhånd med tanke på antall deltakere og var vanskelig å avbestille blir det kanskje riktig at du må betale, du visste jo tross alt om datoen i tre måneder men ventet til uken før med å avlyse. Hvis utgiftene var mer fleksible slik at de ble lavere iom du ikke kom blir det noe annet etter min mening da..
Rosalie Skrevet 11. mai 2009 #4 Skrevet 11. mai 2009 Siden program etc. kom så seint, og det heller ikke var satt noen bindende påmeldingsfrist, hadde ikke jeg betalt. 400 kr er ikke mye penger, men jeg vil velge selv hva jeg bruker pengene mine på.
Gjest Oslo-jenta Skrevet 11. mai 2009 #5 Skrevet 11. mai 2009 Som sagt så innebærte ikke utdrikkingslaget noen aktiviteter, så vi betaler kun for mat på restaurant. Jeg har til dags dato ikke hørt om en restaurant der man ikke kan endre antall personer en uke før bespisningen. Ellers så er det drikke og små gaver til bruden pengene skal gå til. Jeg har på følelsen at det var mange som ikke dukket opp på selve dagen, slik at dette går utover meg som sa fra en uke før. Jeg syns det er elendig at man ikke klare å hoste opp et program før to uker før dagen, men mulig det er bare meg da.
Gjest LanaLane Skrevet 11. mai 2009 #6 Skrevet 11. mai 2009 Du hadde jo nummeret til forloveren og kunne ha sendt en sms og spurt? Så lenge du fikk vite datoen og sa du kom, synes jeg du har forpliktet deg. I min venninnes utdrikningslag fikk ikke vi program før dagen før og det var null problem da dagen jo allerede var satt av.
Bahia Skrevet 11. mai 2009 #7 Skrevet 11. mai 2009 Om det ikke var noen aktiviteter hadde jeg ikke betalt. Mat og drikke til bruden kan man faktisk forandre litt på om man vet om at noen ikke kommer en uke før utdrikningslaget.... Hvor mange var det forresten i utdrikningslaget? Syns 400kr per pers for BARE mat og drikke til bruden høres mye ut, jeg....
Gjest Oslo-jenta Skrevet 11. mai 2009 #8 Skrevet 11. mai 2009 Mailen som kom 3 mnd etter sms'en var sendt til 25 stk, som jeg da antar hadde sagt at de kom. Jeg kjenner kun bruden, så jeg aner ikke hvor mange det var som ikke kom. 400 * 26 = 10 400 kr. Det er selvsagt også for mat til de som deltok også på en restaurant. Hadde de bestilt paintball og spaa etc så syns jeg det blir annerledes, men her var det altså ikke en eneste aktivitet.
Norbertine Skrevet 11. mai 2009 #9 Skrevet 11. mai 2009 Det kommer veldig an på hva disse pengene går til, om de hadde bestilt mat eller lignende som var for sent å avbestille ville det absolutt vært naturlig at du betalte. Om det at du ikke kom ikke førte til større utgifter for de andre er det synes jeg ikke du skal betale.
Amalie_85 Skrevet 11. mai 2009 #10 Skrevet 11. mai 2009 Om det hadde vært avtalt at man skulle bidra alle sammen så syns jeg at man skulle ha betalt. Men jeg ser ikke at du sier noe om det. For jeg syns det er en uting at forlover planlegger, inviterer og i ettertid krever penger! Jeg har heldigvis ikke vært utsatt for dette, men har hørt om mange som har det. Er man enig om pris og sier man kommer så syns som sagt at man burde betale.
Gjest Oslo-jenta Skrevet 11. mai 2009 #11 Skrevet 11. mai 2009 Det var aldri oppgitt noen pris i den ene mailen jeg fikk.
Bahia Skrevet 11. mai 2009 #12 Skrevet 11. mai 2009 Mailen som kom 3 mnd etter sms'en var sendt til 25 stk, som jeg da antar hadde sagt at de kom. Jeg kjenner kun bruden, så jeg aner ikke hvor mange det var som ikke kom. 400 * 26 = 10 400 kr. Det er selvsagt også for mat til de som deltok også på en restaurant. Hadde de bestilt paintball og spaa etc så syns jeg det blir annerledes, men her var det altså ikke en eneste aktivitet. Her er det jo lagt opp til at du skal være med å betale maten for de andre gjestene også. Dette syns jeg blir feil. Alle betaler for seg selv og sin egen mat, men er med og spleiser på bruden. Så om du i det hele tatt skal betale så er du kun med å betaler for bruden syns jeg.... Og da blir det vel uansett ikke så mye som 400kr på deg... Har ville spurt forlover om hvor de har vært og spist som gjorde at det ikke kunne gjøres om på bestillingene en uke før???? Har de vært på resturant så forstår jeg ikke hvorfor de skal kreve penger av deg... Er enig i at man bør betale om det er planlagt aktiviteter, men det er jo ikke tilfelle her. Syns det høres litt rart ut, jeg.
Gjest Flode Skrevet 11. mai 2009 #13 Skrevet 11. mai 2009 Hva med å sende en mail til forloveren der du spør hva pengene gikk til? Du kan jo si på en pen måte at du syns 400,- for kun mat og drikke til bruden var mye, at du selvfølgelig kan være med på spleisen til henne, men at du er lite interessert i å betale for maten og drikke til de andre deltagerene i utrikningslaget. Presiser at du ville stilt deg likt til dette også om du hadde deltatt...
Pityriasis Skrevet 11. mai 2009 #14 Skrevet 11. mai 2009 Om det her kun er snakk om å betale for et måltid du ikke har spist på en restaurant, som dermed neppe kan ha kostet noe heller - synes jeg det høres merkelig ut at du blir bedt om å betale. Er det derimot inkludert andre aktivteter/småting, synes jeg det er på sin plass at du betaler. Du var jo tross alt påmeldt, og altfor sen med å melde deg av. Var selv forlover for noen år siden, og opplevde da at over halvparten trakk seg siste uken før utdrikningslaget. Da mye av betalingen her gikk til aktivitet for bruden alene - ble det dessto dyrere på MEG - siden jeg alt hadde gitt en pris til de andre deltakerne basert på at dobbelt så mange skulle delta... Jeg endte faktisk opp med å bruke flere 1000kroner på dette av egen lomme (rundt 7, faktisk) - noe jeg egentlig ikke hadde råd til. Prøvde faktisk å avbestille noe av aktivitetene, men da det var så sent måtte jeg uansett betale det meste av summen - så følte ikke jeg hadde noe valg. Synes det var ekstremt dårlig gjort av de gjestene som plutselig ikke kunne, og det fristet veldig å sende melding om at de skulle betale sin andel likevel. Angrer fremdeles på at jeg ikke gjorde det den gangen, og hadde noe lignende skjedd igjen hadde jeg bedt dem betale! Synes sånt er grisefrekt!
Gjest Gjest_Anne_* Skrevet 11. mai 2009 #15 Skrevet 11. mai 2009 Om det her kun er snakk om å betale for et måltid du ikke har spist på en restaurant, som dermed neppe kan ha kostet noe heller - synes jeg det høres merkelig ut at du blir bedt om å betale. Er det derimot inkludert andre aktivteter/småting, synes jeg det er på sin plass at du betaler. Du var jo tross alt påmeldt, og altfor sen med å melde deg av. Var selv forlover for noen år siden, og opplevde da at over halvparten trakk seg siste uken før utdrikningslaget. Da mye av betalingen her gikk til aktivitet for bruden alene - ble det dessto dyrere på MEG - siden jeg alt hadde gitt en pris til de andre deltakerne basert på at dobbelt så mange skulle delta... Jeg endte faktisk opp med å bruke flere 1000kroner på dette av egen lomme (rundt 7, faktisk) - noe jeg egentlig ikke hadde råd til. Prøvde faktisk å avbestille noe av aktivitetene, men da det var så sent måtte jeg uansett betale det meste av summen - så følte ikke jeg hadde noe valg. Synes det var ekstremt dårlig gjort av de gjestene som plutselig ikke kunne, og det fristet veldig å sende melding om at de skulle betale sin andel likevel. Angrer fremdeles på at jeg ikke gjorde det den gangen, og hadde noe lignende skjedd igjen hadde jeg bedt dem betale! Synes sånt er grisefrekt! Av prinsipp så går jeg aldri i utdrikkingslag som koster noe særlig over kr 500 og spesielt når dette går til dekning av aktiviteter som kun gjelder bruden. Jeg forbeholder meg retten til å bruke pengene mine på det jeg vil selv, så for meg er prisen og dagens program avgjørende for om jeg blir med eller ikke. Når du måtte dekke 7000 kr selv, var det 7 eller 14 som trakk seg på kort varsel da? Jeg syns det høres it som forloveren i TS tilfelle var lovlig treig, og kanskje ikke kunne vente seg annet?
MissStiles Skrevet 11. mai 2009 #16 Skrevet 11. mai 2009 Jeg ville kanskje tatt kontakt med forloveren og snakket om dette. Jeg ville heller ikke betalt. Siden programmet kom seint, og du sa jo ifra. Det kan jo hende at andre sa ifra enda senere enn deg. Spørs evt. om 400kr er mye penger for deg og? På en uke så går det fint ann å gjøre om på betalingen synes jeg.
Jade Skrevet 11. mai 2009 #17 Skrevet 11. mai 2009 (endret) Hvis utgiftene ble 400,- mindre pga at du meldte avbud, så synes jeg ikke du skal betale. Hvis derimot de andre deltakerne måtte betale ekstra (400,- delt på antall gjenværende deltakere), burde du betale din del. Hvis du hadde meldt avbud med det samme du fikk prisen oppgitt, så synes jeg ikke du skulle betalt uansett. Men her tok det jo en uke før du sa fra. Uansett så skjønner jeg ikke at det kan være så fryktelig vanskelig å skrive ting inn i en kalender, og faktisk holde de avtalene man sier ja til. I det minste kunne du giddet å si fra med det samme du ble klar over dobbeltbookingen. Du snakker som om utdrikningslaget var for forloverens skyld. Men det er faktisk for bruden - din venninne. Jeg synes også at du burde avlyse den nye avtalen for å gå på utdrikningslaget. Endret 11. mai 2009 av Jade
Gjest gatt Skrevet 11. mai 2009 #18 Skrevet 11. mai 2009 dyre utdrikninglag er for det første en uting, men for det andre så bør man ha bindende påmelding. om ikke forloveren kan organisere det godt nok, så får jo det være hans/hennes problem. da betaler man selvsagt. i dette tilfellet er det jo bare tull å betale, og jeg hadde ikke engang svart på den meldingen...... jeg går heller ikke i utdrikningslag som koster masse, men mindre det er en VELDIG god venninne i et utdrikningslag sammen med veldig gode venner.
Pityriasis Skrevet 11. mai 2009 #19 Skrevet 11. mai 2009 Av prinsipp så går jeg aldri i utdrikkingslag som koster noe særlig over kr 500 og spesielt når dette går til dekning av aktiviteter som kun gjelder bruden. Jeg forbeholder meg retten til å bruke pengene mine på det jeg vil selv, så for meg er prisen og dagens program avgjørende for om jeg blir med eller ikke. Når du måtte dekke 7000 kr selv, var det 7 eller 14 som trakk seg på kort varsel da? Jeg syns det høres it som forloveren i TS tilfelle var lovlig treig, og kanskje ikke kunne vente seg annet? Det var 11 stk som trakk seg... Og det var ikke pga prisen, den var de opplyst om 6 mnd tidligere - hadde fått oppdateringsmail en måned før, men likevel var det mange som plutselig hadde dobbeltbooket. Det var ikke snakk om mer enn 500 kr per pers, og dette inkluderte mat for alle hele dagen og et dansekurs m.m. Er selvsagt opp til hver enkelt om de vil delta el ikke - men om du først sier ja og er med på dealen, er det forsent å trekke seg etterpå! Da bør du i alle fall ha en VELDIG god grunn! Mener jeg. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå