Gjest Gjest_lars* Skrevet 11. mai 2009 #1 Skrevet 11. mai 2009 Hei, hvilke strømavtaler er mest vanlig ved leie av leilighet? Betale kun eget forbruk. Strøm inkludert i husleien. Dele strømutgifter prosentvis. Scenario: Ei venninne av meg leier en leilighet i en enebolig, kjellerleiligheten for å være korrekt. Hun betaler 40 % av strømutgiftene i denne eneboligen, mens paret som leier ut betaler 60 %. Ved første inntrykk, får jeg en anelse om at hun betaler mer i strøm enn nødvendig. Jeg tror ikke hun har litt under halvparten i bo-areal av denne eneboligen, hvorvidt det er vesentlig eller ikke har jeg ikke peiling på. Tror nok det er nærmere 30 / 70 kanskje. Noen som har en formening om dette? Eventuell nettside med litt informasjon? Har sett på lovdata.no og husleieloven, at hun har krav på fremlegging av regnskap for å kontrollere dette. (For å presisere så er jeg veldig fersk på dette området selv) mvh lars
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2009 #2 Skrevet 11. mai 2009 Det som er vanlig er jo å leie en selvstendig leilighet hvor man betaler strøm i tillegg til husleien. For en del av en enebolig ville jeg krevd en egen strømmåler. I tillegg til at hun ikke bor på halvparten av flaten bruker jo to personer mer enn en.
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2009 #3 Skrevet 11. mai 2009 Vil tro det går egne kurser til delen hun bor, så da ville det være null problem å få montert måler slik at hun kun betaler for det hun bruker. Nå betaler hun nok langt over det hun bruker. Utleier flesker seg sikkert med lange dusjer og oppvarmet gulv
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2009 #4 Skrevet 11. mai 2009 Venninnen din blir lurt. Er det ikke egen strømmåler for utleieenheten skal strømmen inkluderes i husleien.
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2009 #5 Skrevet 11. mai 2009 Jeg har hatt strøm inkludert i husleien flere steder. Leiligheten jeg leier nå har egen strømmåler og jeg betaler strøm etter forbruk i tillegg til husleien.
Gjest Gjest_lars* Skrevet 11. mai 2009 #6 Skrevet 11. mai 2009 Er egen strømmåler mener jeg. Tenket bare jeg skulle forhøre meg litt på egenhånd lars
Blowers daughter Skrevet 11. mai 2009 #7 Skrevet 11. mai 2009 Leietaker har dessverre ikke krav på egen strømmåler: Hentet fra forbrukerportalen sine sider: Som tillegg til leien kan det bare kreves dekning for utleiers utgifter til elektrisitet og brensel. Slik tilleggsbetaling må være avtalt på forhånd. Leietaker har ikke krav på å få installert egen strømmåler, med mindre det er et fellesanlegg for oppvarming eller varmtvann. Han kan kreve at utleier årlig legger frem regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av kostnadene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå