Gjest -husøkonomen- Skrevet 11. mai 2009 #1 Skrevet 11. mai 2009 Håper noen kan hjelpe meg å tenke litt... Usikker på om jeg skjønner dette med flexilån riktig... Vi har en bolig med verdi på ca 1,55 mill og et lån på ca 1,35 mill. Nå i juni vil vi få ca 1 mill tilgjengelig, men må skatte 28% av dette neste vår. I tillegg har vi ca 80 000 på sparekonto som er tenkt til bil om ca 3 år (skal spare mer), og 30 000 som skal brukes i en periode med ubetalt permisjon neste vår. Han er i jobb, hun er student med deltidsjobb. Vi vurderer å gjøre om lånet til et såkalt flexilån når vi får utbyttet og betale inn alt vi har av penger med en gang og heller ta det ut igjen når det er behov. Dvs at vi i juni betaler inn: Utbytte: 1 mill +Bilpenger: 100 000 + Permisjonspenger: 30 000 =Totalt 1,13 mill. Neste vår tar vi ut: Permisjonspenger: 30 000 + Skatt: 280 000 Om 3 år tar vi ut ca 180 000 til bil. I mellomtiden utnytter vi den lave renten og betaler så mye som vi klarer på lånet, ønsker nemlig å bygge opp mest mulig egenkapital til neste boligkjøp som er planlagt om ca 3 år. Vi vil betale fast trekk på 12-13 000 til lånet som skal dekke renter og avdrag. All ekstrakapital vil gå inn i fleksilånet, selv om det kansje blir brukt igjen senere, som en slags sparekonto.. Er dette en lur måte å gjøre det på, tenker vi riktig? Eller bør vi heller la skatte+bil+permisjonspenger stå på egen konto til det skal betales, og ha vanlig boliglån med sparekontoer ved siden av? Vi har god selvdisiplin når det kommer til pengebruk, men er ikke glad i høy risiko, så sparing i aksjer osv er ikke aktuelt. Vi har studielån på ca 700 000 tilsammen, så formuesskatt blir ikke aktuelt enda. Kom gjerne med innspill
Blowers daughter Skrevet 11. mai 2009 #2 Skrevet 11. mai 2009 Slik jeg ser det tenker dere helt riktig, og flexilån vil være en meget god løsning for dere. Pass dere for å bruke lånet til vanlig forbruk, men sett gjerne alle sparepengene der og bruk det som buffer istedet for en vanlig konto. Bare vær bevisst på hvor mye som er lånt til bolig, og hvor mye som evt er lånt til andre ting (bil, buffer osv.) og tilpass nedbetalingen etter dette.
Alison Skrevet 11. mai 2009 #3 Skrevet 11. mai 2009 Håper noen kan hjelpe meg å tenke litt... Usikker på om jeg skjønner dette med flexilån riktig... Vi har en bolig med verdi på ca 1,55 mill og et lån på ca 1,35 mill. Nå i juni vil vi få ca 1 mill tilgjengelig, men må skatte 28% av dette neste vår. I tillegg har vi ca 80 000 på sparekonto som er tenkt til bil om ca 3 år (skal spare mer), og 30 000 som skal brukes i en periode med ubetalt permisjon neste vår. Han er i jobb, hun er student med deltidsjobb. Vi vurderer å gjøre om lånet til et såkalt flexilån når vi får utbyttet og betale inn alt vi har av penger med en gang og heller ta det ut igjen når det er behov. Dvs at vi i juni betaler inn: Utbytte: 1 mill +Bilpenger: 100 000 + Permisjonspenger: 30 000 =Totalt 1,13 mill. Neste vår tar vi ut: Permisjonspenger: 30 000 + Skatt: 280 000 Om 3 år tar vi ut ca 180 000 til bil. I mellomtiden utnytter vi den lave renten og betaler så mye som vi klarer på lånet, ønsker nemlig å bygge opp mest mulig egenkapital til neste boligkjøp som er planlagt om ca 3 år. Vi vil betale fast trekk på 12-13 000 til lånet som skal dekke renter og avdrag. All ekstrakapital vil gå inn i fleksilånet, selv om det kansje blir brukt igjen senere, som en slags sparekonto.. Er dette en lur måte å gjøre det på, tenker vi riktig? Eller bør vi heller la skatte+bil+permisjonspenger stå på egen konto til det skal betales, og ha vanlig boliglån med sparekontoer ved siden av? Vi har god selvdisiplin når det kommer til pengebruk, men er ikke glad i høy risiko, så sparing i aksjer osv er ikke aktuelt. Vi har studielån på ca 700 000 tilsammen, så formuesskatt blir ikke aktuelt enda. Kom gjerne med innspill Pr. i dag har dere for dårlig sikkerhet til å ha flexilån/rammelån. Dette er en type lån som er beregnet for de som har veldig god likviditet og god sikkerhet (innenfor maks 75 % av verdien. Hos noen banker må du innenfor enda bedre sikkerhet). Når dere får utbetalt en stor sum i juni blir det noe annet. Da kan dere nedbetale på lånet for så å refinansiere det til et flexilån/rammelån.
Gjest TS Skrevet 11. mai 2009 #4 Skrevet 11. mai 2009 Pr. i dag har dere for dårlig sikkerhet til å ha flexilån/rammelån. Dette er en type lån som er beregnet for de som har veldig god likviditet og god sikkerhet (innenfor maks 75 % av verdien. Hos noen banker må du innenfor enda bedre sikkerhet). Når dere får utbetalt en stor sum i juni blir det noe annet. Da kan dere nedbetale på lånet for så å refinansiere det til et flexilån/rammelån. Ja, det skjønner jeg. Det er det vi i såfall tenker å gjøre, kan hende jeg formulerte meg litt klønete i startinnlegget. Når vi får utbyttet vil komme under 60% av lånetakst, og det er evt da vi tenker å refinansiere til flexilån dersom det er å anbefale i vår situasjon?
Alison Skrevet 11. mai 2009 #5 Skrevet 11. mai 2009 Ja, det skjønner jeg. Det er det vi i såfall tenker å gjøre, kan hende jeg formulerte meg litt klønete i startinnlegget. Når vi får utbyttet vil komme under 60% av lånetakst, og det er evt da vi tenker å refinansiere til flexilån dersom det er å anbefale i vår situasjon? Ja, det kan virke som en grei løsning for dere siden dere trenger å ta ut pengene igjen på kort sikt. Alternativet til flexilån/rammelån vil være å sette den drøye millionen i banken eller rentefond. Fastrenteinnskudd kan forsåvidt også være et alternativ hvis dere klarer å få et tilbud som er høyere enn lånerenten. Usikkerheten blir her om lånerenten kommer til å holde seg under fastrenten på innskuddet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå