Tabris Skrevet 11. mai 2009 #21 Skrevet 11. mai 2009 (endret) Det er nå tross alt brudens dag! Hva?! Jeg trodde nå vitterlig et bryllup var brudeparets dag. Av det du skriver i denne tråden virker det som om du først og fremst vil være i kirka fordi det er romantisk, høytidelig osv. Du har ikke med ett ord nevnt at du er kristen eller ønsker en religiøs ramme rundt vielsen. Heller ikke samboeren din virker å være spesielt kristen. Da syns jeg ærlig talt at dere burde la være å gifte dere i et gudshus. Hvorfor stå foran en prest og love troskap for en gud man ikke har noe forhold til? Mange begynner samlivet sitt på denne måten, og starter altså ekteskapet sitt med en løgn.... Det er ikke noe problem å lage et høytidelig borgerlig bryllup, og det er mange nydelige steder hvor en vielse kan arrangeres like så romantisk som i kirka. Kirka er noe annet enn en romantisk kulisse. Det er er sted hvor kristne utøver sin religion. Sier meg enig meg helt enig i dette, jeg. Endret 11. mai 2009 av Tabris
Gjest Gjest_Kim_* Skrevet 11. mai 2009 #22 Skrevet 11. mai 2009 Jeg tror mange potensielle ekteskap har gått vasken fordi den kvinnelige halvdelen har hatt bridezilla tendenser. Hvor må du ha stor middag og alt som hører med? Det er jo bare styr og mas, samt at det koster mange penger. Å gifte seg hos byfogden er mere intimt og som din kjære sier så kan man ta med nære venner og famile ut på en god middag etterpå - makes perfect sense to me.
Malum Skrevet 11. mai 2009 #23 Skrevet 11. mai 2009 Det er nå tross alt brudens dag! Syntes faktisk det er litt dårlig gjort av mannen hennes å ombesteme seg når de alt har begynt planleggingen av noe annet og sendt ut invitasjoner. Hvor mange har ikke opplevd at mannen, eller en selv, får kalde føtter foran den store dagen pga stort selskap og mye som kan gå galt? Hvor mange har ikke opplevd at mannen "ikke bryr seg", men så kommer han rekkendes etterhvert og sier at han egentlig vil bare ha en liten billig sermoni fordi da sparer dere penger og det blir ikke så mye styr? Jeg syntes faktisk det er dårlig gjort av mannen hennes og prøve å trumfe igjennom et nytt alternativ så sent i prosessen, hadde det vært med engang og de ble enig om noe så greit. Men å komme sånn litt i siste fasen av planlegginga og bare plutselig våkne fra dvalen og engasjere seg for å endre hele opplegget syntes jeg er rett og slett veldig dårlig gjort. Brudens dag? :klø: Slik jeg forsto det redgjorde denne brudgommen helt klart for sine ønsker fra starten av. At TS har lyst til noe annet vil da ikke si det samme som at han har ombestemt seg? TS, jeg skjønner ditt romantiske syn, men jeg tror du er nødt til å kompromisse her. Det kjæresten din står for er vel med på å gjøre ham til den du vil dele livet ditt med?
Gjest Miam Skrevet 11. mai 2009 #24 Skrevet 11. mai 2009 Av det du skriver i denne tråden virker det som om du først og fremst vil være i kirka fordi det er romantisk, høytidelig osv. Du har ikke med ett ord nevnt at du er kristen eller ønsker en religiøs ramme rundt vielsen. Heller ikke samboeren din virker å være spesielt kristen. Da syns jeg ærlig talt at dere burde la være å gifte dere i et gudshus. Hvorfor stå foran en prest og love troskap for en gud man ikke har noe forhold til? Mange begynner samlivet sitt på denne måten, og starter altså ekteskapet sitt med en løgn.... Det er ikke noe problem å lage et høytidelig borgerlig bryllup, og det er mange nydelige steder hvor en vielse kan arrangeres like så romantisk som i kirka. Kirka er noe annet enn en romantisk kulisse. Det er er sted hvor kristne utøver sin religion. Vi kan jo ikke vite om hun er medlem i statskirka eller hva hun nå er, men om hun vil gifte seg i kirka (og han eller hun er medlem) så har hun jo virkelig rett på å gjøre det uten at vi skal blande oss inn i det..! Unskyld meg altså, men man trenger ikke å gå i kirka hver bidige søndag for å være religiøs, og vi kan ikke vite ut i fra dette om hun er det eller ikke.. Hallo.. Og jeg synes IKKE hun høres ut som noen bridezilla heller for den del.. Synes dere har kommet frem til noen greie kompromiss, og jeg er sikker på at bare du og din kommende mann tar dere en prat og kanskje legger frem hver sine ideer at dere får en kjempeflott bryllup! Lykke til!
Tabris Skrevet 11. mai 2009 #25 Skrevet 11. mai 2009 Unskyld meg altså, men man trenger ikke å gå i kirka hver bidige søndag for å være religiøs, og vi kan ikke vite ut i fra dette om hun er det eller ikke.. Hallo.. Det er det heller ingen som har påstått. Vi har kun sagt at man bør ikke gifte seg i kirken om man ikke er kristen.
Gjest Kompromissbruden? Skrevet 11. mai 2009 #26 Skrevet 11. mai 2009 Brudens dag? :klø: Slik jeg forsto det redgjorde denne brudgommen helt klart for sine ønsker fra starten av. At TS har lyst til noe annet vil da ikke si det samme som at han har ombestemt seg? TS, jeg skjønner ditt romantiske syn, men jeg tror du er nødt til å kompromisse her. Det kjæresten din står for er vel med på å gjøre ham til den du vil dele livet ditt med? Ja, allerede den dagen min kjære fridde så sa han det at han hadde sett for seg et enkelt bryllup hos byfogden. Men jeg fortalte han at jeg ønsket et kirkebryllup, og for å glede meg så sa han at kirkebryllup var ok. Men i løpet av de 5mnd som har gått siden frieriet så har jeg skjønnt mer og mer hvor lite lyst han har på et kirkebryllup med høytidelig feiring, taler osv. Og jeg synes det blir helt feil av meg å tvinge gjennom en bryllupsfeiring som kun jeg ønsker. Derfor laget jeg denne tråden med forslag om kompromiss for å høre hva dere andre KG-lesere synes, siden jeg faktisk var litt redd for å angre på dette bryllupsopplegget i ettertid. Men når jeg leser alle svarene jeg har fått så ser jeg at jeg gjør det rette når jeg firer litt på kravene om en stor feiring. Hovedsaken er jo at jeg og min kjære får hverandre og kan leve lykkelige sammen resten av livet. Og jeg tviler sterkt på at jeg kommer til å nyte bryllupsdagen vår 100% dersom jeg vet at min kjære ikke trives den dagen! Og vi hadde egentlig planlagt å gifte oss på nyåret 2010, så min kjære samboer slapp jo ikke akurat bomba i siste liten som en annen leser mente i et annet innlegg lenger opp hær. Men siden vi nå har bestemt oss for å forandre på det opprinnelige opplegget så blir bryllupet framskyndet, så vi blir gift allerede til høsten Tusen takk for alle innspill og meninger
Malum Skrevet 11. mai 2009 #27 Skrevet 11. mai 2009 Ja, allerede den dagen min kjære fridde så sa han det at han hadde sett for seg et enkelt bryllup hos byfogden. Men jeg fortalte han at jeg ønsket et kirkebryllup, og for å glede meg så sa han at kirkebryllup var ok. Men i løpet av de 5mnd som har gått siden frieriet så har jeg skjønnt mer og mer hvor lite lyst han har på et kirkebryllup med høytidelig feiring, taler osv. Og jeg synes det blir helt feil av meg å tvinge gjennom en bryllupsfeiring som kun jeg ønsker. Derfor laget jeg denne tråden med forslag om kompromiss for å høre hva dere andre KG-lesere synes, siden jeg faktisk var litt redd for å angre på dette bryllupsopplegget i ettertid. Men når jeg leser alle svarene jeg har fått så ser jeg at jeg gjør det rette når jeg firer litt på kravene om en stor feiring. Hovedsaken er jo at jeg og min kjære får hverandre og kan leve lykkelige sammen resten av livet. Og jeg tviler sterkt på at jeg kommer til å nyte bryllupsdagen vår 100% dersom jeg vet at min kjære ikke trives den dagen! Og vi hadde egentlig planlagt å gifte oss på nyåret 2010, så min kjære samboer slapp jo ikke akurat bomba i siste liten som en annen leser mente i et annet innlegg lenger opp hær. Men siden vi nå har bestemt oss for å forandre på det opprinnelige opplegget så blir bryllupet framskyndet, så vi blir gift allerede til høsten Tusen takk for alle innspill og meninger Håper dere kommer fram til en løsning som vil føles riktig for begge. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2009 #28 Skrevet 11. mai 2009 Så lenge resten av norges befolkning må betale skatt til stadskirken så forbeholder jeg meg retten til å døpe,konfirmere og gifte meg i kirken på lik linje med alle kristne i dette landet. Skal de ha penger av ikke kristne så skal vi jaggu men få låv å bruke kirken også om det så bare er av tradisjon.
FireFairy Skrevet 11. mai 2009 #29 Skrevet 11. mai 2009 Verken jeg eller min kjære er kristen, og vi skal gifte oss hos byfogden og ha forlovere med familien sin til grillmiddag og kos på kvelden. Fordi om vi gifter oss til byfogden, så ønsker jeg meg en romantisk dag, og det er jeg sikker på at jeg får! Jeg vet at ved å gifte meg hos byfogden betyr at jeg gir avkall på det å vente på at dørene åpnes, alles øyne rettet mot meg for så å gå nedover midtgangen. Men dersom det er viktig for deg, kan dere jo ta vielsen hos HE eller noe i den duren? Da kan dere ordne et eget lokale, men det kommer nok også til å koste litt om dere skal ordne alt selv mht pynting og blomster etc. Vi gjør det som vi gjør det for å spare penger egentlig, samtidig som vi vil bli gift og gjøre dagen minnerik. Jeg kjenner i etterkant at vi gjorde det helt riktig og bryllupet kommer til å bli perfekt uten at vi trenger å invitere familie vi aldri treffer, grue oss til taler og dans etc.
Gjest raet Skrevet 11. mai 2009 #30 Skrevet 11. mai 2009 det er en ting å jobbe hardt for kompromiss når den ene parten ikke liker elve planleggingen. ok. det kan man outsource eller ta selv. men når den ene sier han/hun faktisk GRUER seg masse til bryllupet? jeg kan ikke forstå at så mange synes det er ok å skulle overtale hverken brud eller brudgom til å bruke masse energi på å grue seg til den dagen man skal ha det hyggelig sammen på? så der synes altså det er verdt at den dere elsker skal være kvalm, nervøs, skjelven, søvnløs, miste apetitten, kjenne kaldsvetten, og rett og slett være uvel fordi dere vil gå i kjole opp en midtgang mens alle ser på? husk at man er ikke bare nervøs selve dagen, men hele tiden før...... snakk om kjærlighet:/
Gjest Miam Skrevet 11. mai 2009 #31 Skrevet 11. mai 2009 Rull in da! Hun har jo akkurat sagt de gjort kompromiss, og at ingen skal tvinges til noe som helst!
Gjest Kompromissbruden Skrevet 12. mai 2009 #32 Skrevet 12. mai 2009 Takk for alle svar og meninger Etter en lang samtale i går så ble jeg og min kjære enige om et fint bryllupsopplegg der vi fordeler feiringen over to dager med vielse hos byfogd fredag og kakeselskap lørdag. Vi gleder oss masse og tror at dette blir en super feiring. Men siden bryllupet skal stå allerede om 3mnd føler vi plutselig at det blir litt travelt MÅ vel bare nevne at dette opplegget ikke ble så godt mottatt av mine foreldre som hadde sett for seg et stort kirkebryllup. Men jeg håper at skuffelsen deres går over iløpet av noen uker og at de kan glede seg på våre vegne når den store dagen endelig kommer :rødme:
Malum Skrevet 12. mai 2009 #33 Skrevet 12. mai 2009 Takk for alle svar og meninger Etter en lang samtale i går så ble jeg og min kjære enige om et fint bryllupsopplegg der vi fordeler feiringen over to dager med vielse hos byfogd fredag og kakeselskap lørdag. Vi gleder oss masse og tror at dette blir en super feiring. Men siden bryllupet skal stå allerede om 3mnd føler vi plutselig at det blir litt travelt MÅ vel bare nevne at dette opplegget ikke ble så godt mottatt av mine foreldre som hadde sett for seg et stort kirkebryllup. Men jeg håper at skuffelsen deres går over iløpet av noen uker og at de kan glede seg på våre vegne når den store dagen endelig kommer :rødme: Gi beng i det, det er hva som passer best for deg og mannen din som er det viktigste. Her har vi skuffet med å snyte svigers (les: svigermor) for både kirkebryllup, barnedåp og konfirmasjon. Det er blitt en vane for henne, og nå gidder hun ikke lenger å kommentere det. Det går seg til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå