Gjest Kompromissbruden? Skrevet 11. mai 2009 #1 Skrevet 11. mai 2009 Jeg og samboern har vært sammen i 9år og har hus, bil, barn og alt det andre som følger med. For ca 5mnd siden fridde han til meg. Han fortalte da at han egentlig ønsket et enkelt og rimelig bryllup med vielse hos byfogden. Jeg vil jo aller helst gifte meg i kirka og sammen ble vi enige om et kirkebryllup med etterfølgende middag på grendahuset med familien og dertter fest med familie+venner/kjente. Men vi skulle gjøre det på en rimelig måte, dvs kjøpe rimelige klær, ha buffet, ikke fri bar og handle alkohol i sverige osv. Siden min kjære ikke ønsker et stivt og veldig formelt bryllup ble vi enige om at taler og sanger ikke er påkrevd, men dersom noen føler seg veeldig taletrengt så skal de få si noen ord. Vi var til og med enige om datoen for begivenheten, og enige om når invitasjoner skal sendes ut. Men nå i helga begynte jeg å ymte frampå om at vi kanskje burde bestille kirke, grendahus og det bandet som vi i felleskap har bestemt oss for til festen. Da slapp min kjære bomba om at han faktisk gruer seg noe helt forferdelig til å feire et "standard kirkebryllup", og at han slettes ikke har noen lyst. Han sier at han veldig gjerne vil gifte seg med meg, men han ønsker ikke å gjøre det i kirka og ha 50stk til middag etterpå. Han ønsker at vi drar til byfogden og deretter tar med oss forloverne og barna ut på resturant for en lliten feiring. Jeg vil veldig gjerne feire giftermålet vårt litt mer enn med bare en middag for 6stk, så samboern har sagt seg enig i at vi kan ta byfogd og middag på fredag og deretter ha kakeselskap på dagtid med hele familien og våre nærmeste venner, ca 80stk tilsammen dagen etter. (ikke noe fest) Dette synes han virker som et koselig opplegg. Jeg også liker denne løsningen, og tror nok at det kan passe oss bedre enn full pakke med fest og alkohol. (vi drikker aldri, er så og si aldri på fest, og vi har faktisk ingen til å passe barna mens vi har bryllupsfest) Men, et sted baki hodet mitt ligger jo drømmen om verdens nydeligst brudekjole med langt slep. kirkedørene som går opp og at jeg skrider mot alteret der min kjære venter på meg. Og selfølelig at mine 2 sønner skal gå forann meg opp kirkegulvet som brudesvenner. Og kyssene og bildetaking på kirketrappen er jo også noe jeg har gledet meg til. Men min fornuftige hjernehalvdel tenker som så at det viktigte er vel at jeg og min kjære får hverandre og blir gift...hvordan vi gjør det er vel strengt talt ikke så veldig viktig? Og det blir jo egentlig feil at jeg skal tvinge min kjære til en bryllupsfeiring som han ikke vil ha og faktisk gruer seg til? Da er det kanskje bedre at vi begge inngår litt kompromiss og får en feiring som vi begge kan like.....
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2009 #2 Skrevet 11. mai 2009 Så dumt at dere har så ulike ønsker... Hva med å velge en mellomting? Dere kan ha et lite formiddagsbryllup, med de aller nærmeste familie og venner. Ha en felles hyggelig lunsj etter vielsen, kanskje ha en bryllupskake dere kan kose dere med som avslutning. Etter det kan dere feks dra rett på en liten bryllupsreise! Eller på spa, og avslutte kvelden på en liten restaurant bare dere to med påfølgene brudesuite. Selve vielsen kan jo være i kirka (hvis det ikke er kirka han har motforestillinger mot), med bare de som skal til lunsj sammen med dere tilstede. Ellers kan dere kontake HEF eller unitarforbundet (?) og de kan forette vielsen hvor som helst. Kanskje ute? Kanskje i tilknytning til lunsj-lokalet, hvis dere finner et som er verdig og flott? Husk, det finnes andre alternativer enn svært marengsbryllup i kirka med påfølgende stor middag og fest, og byfogdbryllup med 2 inviterte.. Lykke til!
Gjest Kompromissbruden? Skrevet 11. mai 2009 #3 Skrevet 11. mai 2009 Så dumt at dere har så ulike ønsker... Hva med å velge en mellomting? Dere kan ha et lite formiddagsbryllup, med de aller nærmeste familie og venner. Ha en felles hyggelig lunsj etter vielsen, kanskje ha en bryllupskake dere kan kose dere med som avslutning. Etter det kan dere feks dra rett på en liten bryllupsreise! Eller på spa, og avslutte kvelden på en liten restaurant bare dere to med påfølgene brudesuite. Selve vielsen kan jo være i kirka (hvis det ikke er kirka han har motforestillinger mot), med bare de som skal til lunsj sammen med dere tilstede. Ellers kan dere kontake HEF eller unitarforbundet (?) og de kan forette vielsen hvor som helst. Kanskje ute? Kanskje i tilknytning til lunsj-lokalet, hvis dere finner et som er verdig og flott? Husk, det finnes andre alternativer enn svært marengsbryllup i kirka med påfølgende stor middag og fest, og byfogdbryllup med 2 inviterte.. Lykke til! Problemet er vel at samboeren min ikke liker så mye oppstyr, og han liker heller ikke å planlegge og organisere så mye. Og et standard kirkebryllup krever jo mye planlegging og tilrettelegging for at ting skal gå som smurt den store dagen. Saken er vel ikke den at han egentlig har så veldig mye i mot kirka i seg selv, og den kirka vi sogner til er meget vakker og spesiell. Men han føler det at når man inviterer til et kirkebryllup så hører jo både middag, kaker og fest med. Derfor ønsker han å dra til byfogden for det blir ikke så formelt og stivt, og så er det jo veldig lettvint å bestille bord på resturant å få alt servert =) Vi har begge to ganske store familier, så å ta med alle ut på resturant på bryllupsdagen har vi faktisk ikke råd til.. et alternativ kan jo være at de som ønsker å være med heller betaler maten sin selv? Kakeselskap den påfølgende dagen er jo ganske lettvint å organisere. Da trenger vi jo bare 2-3 serveringshjelper til å koke kaffe og sette fram kaker, og selfølgelig til å rydde. Litt stemningsfull bakgrunnsmusikk får vi fra cd-spiller, og kanskje føles det rett å ta en Brudevals også? =). Og det lokalet vi tenker å bruke står stort sett tomt så det kan vi nok leie helt fra torsdag og gjøre unna pyntingen på torsdag kveld. Men siden jeg egentlig bestandig har drømt om kirkebryllup, middag og taler så er jeg jo litt redd for å i ettertid føle meg litt snytt for "drømmebryllupet", og så er jeg jo selfølgelig litt redd for at de inviterete føler at det blir et dårlig bryllup siden det bare blir et kakeselskap og ingen fest og alkohol...
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2009 #4 Skrevet 11. mai 2009 Problemet er vel at samboeren min ikke liker så mye oppstyr, og han liker heller ikke å planlegge og organisere så mye. Og et standard kirkebryllup krever jo mye planlegging og tilrettelegging for at ting skal gå som smurt den store dagen. Saken er vel ikke den at han egentlig har så veldig mye i mot kirka i seg selv, og den kirka vi sogner til er meget vakker og spesiell. Men han føler det at når man inviterer til et kirkebryllup så hører jo både middag, kaker og fest med. Derfor ønsker han å dra til byfogden for det blir ikke så formelt og stivt, og så er det jo veldig lettvint å bestille bord på resturant å få alt servert =) Vi har begge to ganske store familier, så å ta med alle ut på resturant på bryllupsdagen har vi faktisk ikke råd til.. et alternativ kan jo være at de som ønsker å være med heller betaler maten sin selv? Kakeselskap den påfølgende dagen er jo ganske lettvint å organisere. Da trenger vi jo bare 2-3 serveringshjelper til å koke kaffe og sette fram kaker, og selfølgelig til å rydde. Litt stemningsfull bakgrunnsmusikk får vi fra cd-spiller, og kanskje føles det rett å ta en Brudevals også? =). Og det lokalet vi tenker å bruke står stort sett tomt så det kan vi nok leie helt fra torsdag og gjøre unna pyntingen på torsdag kveld. Men siden jeg egentlig bestandig har drømt om kirkebryllup, middag og taler så er jeg jo litt redd for å i ettertid føle meg litt snytt for "drømmebryllupet", og så er jeg jo selfølgelig litt redd for at de inviterete føler at det blir et dårlig bryllup siden det bare blir et kakeselskap og ingen fest og alkohol... Akkurat kirkeopplegget er ikke mye organisering Vi skal ha kirkebryllup, og selve vielsen utgjør 10% kanskje av planleggingen... Selv om man vies i kirka trenger man ikke å ha stor fest. Hvis kirka er liten og koselig gjør det ingenting om det ikke er mer enn 20-30 stk der. Personlig tror jeg ikke det er så mye mer styr og planlegging med et lunsjselskap enn med restaurantmiddag og kakeselskap dagen derpå.. Men dere må jo gjøre det dere har lyst til Jeg tror ikke de inviterte vil føle seg snytt for en fest, bryllup i dag kan være så mangt. Det skal avspeile brudeparet, og det er ikke alle som ønsker å ha bankettmiddag og fest. Men det kan tenkes at de syns det er leit at de ikke får delta i selve vielsen.. Jeg bare tenkte at et lite bryllup kunne være et fint alternativ til byfogd-opplegg, siden du egentlig ønsker bryllup med gjester, brudesvenner og kyssebilder på trappa
Honey Skrevet 11. mai 2009 #5 Skrevet 11. mai 2009 Finnes vel ikke noe enkelt svar på denne vanskelige situasjonen, men jeg ville rådet deg til å snakke med din kjære om tankene dine. Det er ikke sikkert han skjønner hvor mye det kanskje betyr for deg å få oppleve bryllupet slik du beskriver det. Men det er mange hensyn å ta i denne saken, så kanskje det må føre til en kompromissløsning. Vi skal ha kirkebryllup om tre måneder. Vi har også to barn og vært sammen i mange år først.Det skrever MYE organisering og en god del penger, så mange ganger har vi vel tenkt at det hadde fantes mange billigere og enklere måter å gjøre det på. Uten hjelp fra familie og venner hadde det aldri gått, både økonomisk og logistikk-messig. Jeg tror dere kommer til å finne den måten å løse det på som passer dere best. Det er deres dag og ikke tenk så mye på hva andre vil synes og tenke. Uansett hvordan et par velger å feire dagen de blir ektepar på, så vil det være en dag fylt med kjærlighet og glede. Og det finnes masse nydelige kjoler som du vil føle deg som en prinsesse i som ikke nødvendigvis er en stor og tung brudekjole.
Gjest Kompromissbruden? Skrevet 11. mai 2009 #6 Skrevet 11. mai 2009 Akkurat kirkeopplegget er ikke mye organisering Vi skal ha kirkebryllup, og selve vielsen utgjør 10% kanskje av planleggingen... Selv om man vies i kirka trenger man ikke å ha stor fest. Hvis kirka er liten og koselig gjør det ingenting om det ikke er mer enn 20-30 stk der. Personlig tror jeg ikke det er så mye mer styr og planlegging med et lunsjselskap enn med restaurantmiddag og kakeselskap dagen derpå.. Men dere må jo gjøre det dere har lyst til Jeg tror ikke de inviterte vil føle seg snytt for en fest, bryllup i dag kan være så mangt. Det skal avspeile brudeparet, og det er ikke alle som ønsker å ha bankettmiddag og fest. Men det kan tenkes at de syns det er leit at de ikke får delta i selve vielsen.. Jeg bare tenkte at et lite bryllup kunne være et fint alternativ til byfogd-opplegg, siden du egentlig ønsker bryllup med gjester, brudesvenner og kyssebilder på trappa Takk for råd og innspill Jeg synes det virker veldig koselig med kirkelig formiddagsbryllup med påfølgende lunch for familien og så ha kakeselskap med venner utpå ettermiddagen. Tror jeg må vise min kjære denne tråden så kanskje han forandrer oppfattning av hva et kirkebryllup kan være :rødme: Kirke er jo så utrolig mye mer romantisk enn byfogd! (men det er jo bare min personlige mening da) Desuten så er det jo ganske tungvint å måtte dra til frisøren to dager på rad for å ordne bryllupsfrisyren :gjeiper: Vil jo ha oppsatt hår selv om vi "bare" drar til byfogden, og jeg må jo selfølgelig ha oppsatt hår når vi har selskapet.
leirbål Skrevet 11. mai 2009 #7 Skrevet 11. mai 2009 Hei. Hva om du lover å ta deg av organiseringen? Du bør selvfølgelig delegere til andre, men ikke til han. Arranger spleiselag, hvor gjestene har med seg en koldtbord rett hver. Du sier ifra hvilken rett de skal ha med seg, så ikke alle kommer med kyllingsalat... Du kan få med deg venner og familie til å bake og pynte også. Og hvis du forteller samboeren din om hvor mye dette betyr for deg, og at han ikke behøver å planlegge, holder han nok ut talene og oppmerksomheten denne ene dagen. Jeg skal ha full pakke, og vet at jeg ville savnet det senere ellers. For meg hadde det vært en dags ubehag for ham, og mange års savn etterpå for meg. Men jeg er så heldig at han er enig i alt. Håper dere finner et kompromiss dere begge kan leve med. Fortell oss gjerne hvordan det går.
Gjest Kompromissbruden? Skrevet 11. mai 2009 #8 Skrevet 11. mai 2009 Finnes vel ikke noe enkelt svar på denne vanskelige situasjonen, men jeg ville rådet deg til å snakke med din kjære om tankene dine. Det er ikke sikkert han skjønner hvor mye det kanskje betyr for deg å få oppleve bryllupet slik du beskriver det. Men det er mange hensyn å ta i denne saken, så kanskje det må føre til en kompromissløsning. Vi skal ha kirkebryllup om tre måneder. Vi har også to barn og vært sammen i mange år først.Det skrever MYE organisering og en god del penger, så mange ganger har vi vel tenkt at det hadde fantes mange billigere og enklere måter å gjøre det på. Uten hjelp fra familie og venner hadde det aldri gått, både økonomisk og logistikk-messig. Jeg tror dere kommer til å finne den måten å løse det på som passer dere best. Det er deres dag og ikke tenk så mye på hva andre vil synes og tenke. Uansett hvordan et par velger å feire dagen de blir ektepar på, så vil det være en dag fylt med kjærlighet og glede. Og det finnes masse nydelige kjoler som du vil føle deg som en prinsesse i som ikke nødvendigvis er en stor og tung brudekjole. Takk for fine ord Honey, det var pent skrevet Det er litt sånn jeg tenker jeg også at vi begge kanskje må innordne oss etter hva den andre ønsker. Jeg ønsker jo full pakke, mens han egentlig ønsker en meget stille feiring som kun inkluderer oss to og barna + forlovere. Da er jo egentlig byfogd, rolig middag og påfølgende kakeselskap en fin mellomting, siden jeg da senker på mine krav, mens han får en feiring som blir litt større enn det han egentlig ønsker. Men jeg av endel familiemedlemmer som kommer til å bli meget skuffet over at de ikke får den festen som de går å venter på
Rosalie Skrevet 11. mai 2009 #9 Skrevet 11. mai 2009 Til siste innlegg: Det må da være bedre at slektninger blir skuffet enn at brudgommen skal gå og grue seg fram til bryllupet er overstått... Syns det høres ut som et fint kompromiss, jeg.
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2009 #10 Skrevet 11. mai 2009 Hva er viktigst for deg: selve bryllupet eller å være gift?
Gjest Kompromissbruden? Skrevet 11. mai 2009 #11 Skrevet 11. mai 2009 Hva er viktigst for deg: selve bryllupet eller å være gift? For meg er det helt klart viktigst å faktisk bli gift med samboeren min Og hvordan vi blir gift bør jo egentlig ikke ha noe å si.
Gjest Hilde K S Skrevet 11. mai 2009 #12 Skrevet 11. mai 2009 Si at han kan få bestemme nå, så får du bestemme under skilsmisseoppgjøret.
Gjest Kompromissbruden? Skrevet 11. mai 2009 #13 Skrevet 11. mai 2009 Si at han kan få bestemme nå, så får du bestemme under skilsmisseoppgjøret. Dersom jeg hadde hatt planer om å skilles fra min kjære så hadde jeg faktisk ikke sittet å planlagt bryllup nå
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2009 #14 Skrevet 11. mai 2009 1: Kirkebryllup kl 12.00 med påfølgende lunch og litt kaker på grendehuset med max 40-50stk, uten taler,sanger og brudevals. 2: Byfogden før kl 15.00. Forlovere, unger,søsken og foreldre på restaurant hvor dere leier en del av restauranten så dere får være litt ifred fra andre gjester, får personale til å pynte fint og kansje her at noen vil si ett par ord. 3: Kirkebryllup kl 12.00, forlovere,unger,søsken og foreldre på restaurant som i alternativ 2. 4: Byfogden før kl 15.00, påfølgene fest på grendehus med max 40-50 gjester, ingen taler,sanger men musikk fra cd litt utpå kvelden, trenger ikke servere alkohol men koldtbord/grillbuffet og litt kaker, ta sikte på å ende festlighetene før midnatt. Du kan også si til din mann at du tar deg av bryllupsforberedelsene bare han finner antrekk han vil ha på seg og underskrift av forlover.
Gjest Gjest_Lisa_* Skrevet 11. mai 2009 #15 Skrevet 11. mai 2009 Hei! Jeg skrev dette innlegget, og nå tidlig i vår, ble jeg gift. Mannen min og jeg satt oss ned og snakket skikkelig sammen; jeg forsto at det tradisjonelle var viktig for han, og han forsto at det var veldig vanskelig for meg. Vi kom frem til et kompromiss der gjestelisten til slutt var på 30 stykker. Jeg grudde meg fremdeles, men nå i ettertid kan jeg bare si at det var den mest fantastiske dagen i mitt liv! Jeg kan ikke få sagt nok hvor glad jeg er for at mannen min "fikk det som han ville", for jeg tror jeg kanskje hadde angret på det dersom bryllupet vårt hadde blitt en bitteliten middag med seks stygger slik jeg egentlig ville. Det var en helt utrolig rørende dag, en ubeskrivelig vakker stemning fra begynnelse til slutt, og ikke noe stress. Vi var i seng klokken 23, tror jeg, og det var de fleste av gjestene våre også. Vi serverte koltbord, så vi trengte ikke servitører (svigerinnen min tok på seg jobben med å rydde litt av bordene og fylle på vann og sånn underveis). Jeg mener ikke å overbevise deg om at du har rett, men å fortelle at selv om man gruer seg trenger det ikke å bli ille. Dere kan ved å velge enkle løsninger, få et vakkert bryllup som likevel er tradisjonelt. Håper dere finner ut av det, skjønner at det er vanskelig for dere begge!
Gjest faerytale Skrevet 11. mai 2009 #16 Skrevet 11. mai 2009 Du kan jo ha den fine brudekjolen på deg dagen etterpå i kakelaget? Synes kompromisset der så fint ut, men hvis det er det å få den fine kjolen og gjerne fine bryllupsbilder så går jo det an
Gjest Hilde K S Skrevet 11. mai 2009 #17 Skrevet 11. mai 2009 Dersom jeg hadde hatt planer om å skilles fra min kjære så hadde jeg faktisk ikke sittet å planlagt bryllup nå Ikke? Hm. Så rart...
Arkana Skrevet 11. mai 2009 #18 Skrevet 11. mai 2009 (endret) Virker som om noen her mener at brudens ønsker er viktigst og at hun enten skal overbevise ham eller trumfe gjennom det hun vil. Hans bekymringer og ønsker teller ikke, for bekymringene hans vil gå over og han vil i ettertid innse at det store bryllupet hun ønsker likevel var bedre enn et lite, og ønskene hans er åpenbart ikke like viktige som hennes. Et bryllup er faktisk begges dag og det er ingen som helst grunn til at hennes ønsker teller mest. Jeg synes TS og forloveden har kommet fram til fine kompromisser. Til syvende og sist må du tenke gjennom om det er viktigere at du ikke føler deg snytt i ettertid enn at mannen din får et bryllup han også ønsker seg. Begge må gi litt her, og det viktigste er at det blir en finest mulig dag for begge. Endret 11. mai 2009 av Arkana
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 11. mai 2009 #19 Skrevet 11. mai 2009 Virker som om noen her mener at brudens ønsker er viktigst og at hun enten skal overbevise ham eller trumfe gjennom det hun vil. Hans bekymringer og ønsker teller ikke, for bekymringene hans vil gå over og han vil i ettertid innse at det store bryllupet hun ønsker likevel var bedre enn et lite, og ønskene hans er åpenbart ikke like viktige som hennes. Et bryllup er faktisk begges dag og det er ingen som helst grunn til at hennes ønsker teller mest. Jeg synes TS og forloveden har kommet fram til fine kompromisser. Til syvende og sist må du tenke gjennom om det er viktigere at du ikke føler deg snytt i ettertid enn at mannen din får et bryllup han også ønsker seg. Begge må gi litt her, og det viktigste er at det blir en finest mulig dag for begge. Det er nå tross alt brudens dag! Syntes faktisk det er litt dårlig gjort av mannen hennes å ombesteme seg når de alt har begynt planleggingen av noe annet og sendt ut invitasjoner. Hvor mange har ikke opplevd at mannen, eller en selv, får kalde føtter foran den store dagen pga stort selskap og mye som kan gå galt? Hvor mange har ikke opplevd at mannen "ikke bryr seg", men så kommer han rekkendes etterhvert og sier at han egentlig vil bare ha en liten billig sermoni fordi da sparer dere penger og det blir ikke så mye styr? Jeg syntes faktisk det er dårlig gjort av mannen hennes og prøve å trumfe igjennom et nytt alternativ så sent i prosessen, hadde det vært med engang og de ble enig om noe så greit. Men å komme sånn litt i siste fasen av planlegginga og bare plutselig våkne fra dvalen og engasjere seg for å endre hele opplegget syntes jeg er rett og slett veldig dårlig gjort.
Gjest Kirkegjenger Skrevet 11. mai 2009 #20 Skrevet 11. mai 2009 Av det du skriver i denne tråden virker det som om du først og fremst vil være i kirka fordi det er romantisk, høytidelig osv. Du har ikke med ett ord nevnt at du er kristen eller ønsker en religiøs ramme rundt vielsen. Heller ikke samboeren din virker å være spesielt kristen. Da syns jeg ærlig talt at dere burde la være å gifte dere i et gudshus. Hvorfor stå foran en prest og love troskap for en gud man ikke har noe forhold til? Mange begynner samlivet sitt på denne måten, og starter altså ekteskapet sitt med en løgn.... Det er ikke noe problem å lage et høytidelig borgerlig bryllup, og det er mange nydelige steder hvor en vielse kan arrangeres like så romantisk som i kirka. Kirka er noe annet enn en romantisk kulisse. Det er er sted hvor kristne utøver sin religion.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå