Ungjenta Skrevet 10. mai 2009 #1 Skrevet 10. mai 2009 (endret) Jeg er en jente på 19 år som har lyst å flytte hjemmefra, men jeg trenger litt hjelp. Jeg klarer ikke å finne leiligheter på internett, ikke i den byen jeg vil bo i. Og ja, det SKAL være den. Jeg har lett overalt, og det eneste jeg har klart å finne overhodet, er en enebolig så langt utti utkanten av byen at jeg har en nesten 45 minutter lang gåtur bort til skolen min... Hvordan finner jeg et sted å bo? Hvordan kvalifiserer jeg / skaffer meg huslån, eller rettere sagt, lån til å evt. kjøpe en leilighet? Hvordan vet jeg om utleieren tar for mye i husleie? Hvis jeg skal bo i borettslag, hvordan unngår jeg da å betale mer enn jeg burde? Hvordan vet jeg om leiligheten/eneboligen er for dyr eller ikke? Hvordan unngår jeg i det store og hele å bli lurt? Hjeeelp! Endret 10. mai 2009 av Ungjenta
feuerstein Skrevet 10. mai 2009 #2 Skrevet 10. mai 2009 Jeg klarer ikke å finne leiligheter på internett, ikke i den byen jeg vil bo i. Hvordan finner jeg et sted å bo? Hvordan kvalifiserer jeg / skaffer meg huslån, eller rettere sagt, lån til å evt. kjøpe en leilighet? Hvordan vet jeg om utleieren tar for mye i husleie? Hvis jeg skal bo i borettslag, hvordan unngår jeg da å betale mer enn jeg burde? Hvordan vet jeg om leiligheten/eneboligen er for dyr eller ikke? Hvordan unngår jeg i det store og hele å bli lurt? 1. Hvor stor er denne byen? 2. finn.no 3. Snakker med en bank. De vil ønske å se en fast inntekt stor nok til å betjene et lån. Hvis det er så at du skal gå på skole i årene fremover er det dårlige utsikter. 4. Sammenligner med andre leiligheter i samme størrelse i samme område. Vanskelig hvis det knapt finnes noe å sammenligne med. 5. Ikke mitt område 6. Sett opp budsjett, hvis månedlig inntekt/studielån er mindre enn utgifter til mat, telefon, klær, transport og husleie betyr det at du må kutte et sted, som regel ved å finne en bolig med lavere leie. Har du sparepenger å gå på kan du beregne å tære på disse i tillegg til inntekt/studielån en stund, men hvis disse går tom før du har fått større inntekt har du et problem. 7. Nei, si det. Å få alt skriftlig er en god begynnelse, samt lese husleieloven og det som ellers måtte relevant lovverk for avtalene du vil inngå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå