Gå til innhold

Flytte hjemmefra - hvordan finne sted?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er en jente på 19 år som har lyst å flytte hjemmefra, men jeg trenger litt hjelp.

Jeg klarer ikke å finne leiligheter på internett, ikke i den byen jeg vil bo i.

Og ja, det SKAL være den.

Jeg har lett overalt, og det eneste jeg har klart å finne overhodet, er en enebolig så langt utti utkanten av byen at jeg har en nesten 45 minutter lang gåtur bort til skolen min...

Hvordan finner jeg et sted å bo?

Hvordan kvalifiserer jeg / skaffer meg huslån, eller rettere sagt, lån til å evt. kjøpe en leilighet?

Hvordan vet jeg om utleieren tar for mye i husleie?

Hvis jeg skal bo i borettslag, hvordan unngår jeg da å betale mer enn jeg burde?

Hvordan vet jeg om leiligheten/eneboligen er for dyr eller ikke?

Hvordan unngår jeg i det store og hele å bli lurt?

Hjeeelp! :bond:

Endret av Ungjenta
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg klarer ikke å finne leiligheter på internett, ikke i den byen jeg vil bo i.

Hvordan finner jeg et sted å bo?

Hvordan kvalifiserer jeg / skaffer meg huslån, eller rettere sagt, lån til å evt. kjøpe en leilighet?

Hvordan vet jeg om utleieren tar for mye i husleie?

Hvis jeg skal bo i borettslag, hvordan unngår jeg da å betale mer enn jeg burde?

Hvordan vet jeg om leiligheten/eneboligen er for dyr eller ikke?

Hvordan unngår jeg i det store og hele å bli lurt?

1. Hvor stor er denne byen?

2. finn.no

3. Snakker med en bank. De vil ønske å se en fast inntekt stor nok til å betjene et lån. Hvis det er så at du skal gå på skole i årene fremover er det dårlige utsikter.

4. Sammenligner med andre leiligheter i samme størrelse i samme område. Vanskelig hvis det knapt finnes noe å sammenligne med.

5. Ikke mitt område

6. Sett opp budsjett, hvis månedlig inntekt/studielån er mindre enn utgifter til mat, telefon, klær, transport og husleie betyr det at du må kutte et sted, som regel ved å finne en bolig med lavere leie. Har du sparepenger å gå på kan du beregne å tære på disse i tillegg til inntekt/studielån en stund, men hvis disse går tom før du har fått større inntekt har du et problem.

7. Nei, si det. Å få alt skriftlig er en god begynnelse, samt lese husleieloven og det som ellers måtte relevant lovverk for avtalene du vil inngå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...