Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor blir Jesus fremstilt som hvit med enten blånt eller brunt hår?

Er det ikke mer sansynlig at han var ganske mørk med svart hår, kanskje mørkebrunt hår?

Og Jesus blir jo også fremstilt med langt hår, men hvorfor er mange superkristne så i mot gutter med langt hår da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skaper vel Jesus' utseende ut fra sin fantasi?

Her i Sverige synes jeg Jesus minner mistenkelig om tennisspilleren Borg. Bjørn Borg...

Skrevet

Je har aldri møtt en enste "superkristen" som du sier,som har hatt noe i mot gutter med langt hår :) Jeg HAR møtt eldre mennesker som ikke liker det,men det har vært mer fordi de ikke synes de ser ordentlige ut..

Ang. Jesus-vi kan jo ikke vite hvordan han ser ut,men jeg har dannet meg et bilde av hvordan han ser ut i hodet. Hjulpet av alle bilder av Han i barnebøker,i kirker etc.. :Nikke:

Skrevet

http://www.bandoli.no/norsk/nooriginaljesus.htm

Avbildninger av Jesus som en langhåret hippie er for øvrig noe snodig sett i lys av Paulus ord om at det er en skam for en mann å ha langt hår (1Kong 11,14).

http://www.kirken.no/?FamID=8397&event...&q=Om%20Gud

Hvordan så Jesus ut?>>>

Vi vet rett og slett ikke! De bildene vi har av Jesus, ble malt mange hundre år etter at han levde. Bibelen sier ingenting om Jesu utseende, ingenting om lengde, vekt, hudfarge eller sveis. Men vi vet at han liknet utseendemessig på andre menn på den tiden. (Matt 26,48).

Men hvordan så folk ut den gang? Britiske forskere har forsøkt å gjenskape Jesu utseende. Ved hjelp av moderne datateknologi har man laget en modell ut fra det lille man vet: skjelett som er funnet i samme område fra den samme tiden, at folk gjerne hadde kort hår og at Jesus var mye utendørs. Det er fortsatt mye gjetting, men den mest naturtro gjengivelsen av Jesus finner du kanskje på http://www.popularmechanics.com/science/re...ch/1282186.html

Skrevet

Jeg vil tro at vi avbilder Jesus som en som ligner oss. Tipper han har afro i Afrikanske land. :)

Men hvordan han så ut vet jeg ikke. Det nærmeste vi har å måle det etter er vel å se på jødene.

Skrevet

Det nærmeste vi har å måle etter er i innlegget over ditt.

Gjest Gjest_ping_*
Skrevet (endret)

Noen har tatt utgangspunkt i en gammel hodeskalle fra Midtøsten-området, og basert på annen kunnskap om området konstruert et hode som viser hvordan Jesus kan ha sett ut:

Real Face Of Jesus: December 2002 Cover Story

Bilde

Interessant artikkel. Gikk en dokumentar om dette på National Geographic for noen år siden også.

Innlegget er endret iht KGs regler.

Furstina, mod

Endret av Furstina
Skrevet
Det nærmeste vi har å måle etter er i innlegget over ditt.

Ok. :)

Skrevet

Kommentarene på den siden mysan ga link til er dritbra. He he, jeg digger kristne.

Gjest Gjest
Skrevet

Er det ikke mer sansynlig at han var ganske mørk med svart hår, kanskje mørkebrunt hår?

Og Jesus blir jo også fremstilt med langt hår, men hvorfor er mange superkristne så i mot gutter med langt hår da?

Hei!:-) Jeg er en kristen jente som du kanskje ville regnet som superkristen (ja, hva legger du egentlig i det?) og om mange "superkristne" misliker gutter med langt hår vet jeg ikke, jeg gjør det ikke og har heller ikke fått inntrykk av at andre kristne jeg kjenner gjør det, hvis det er tilfelle blant noen kristne så får det være deres problem. Jeg tror Gud ser til hjertet, jeg mener iallfall at det er mye, mye viktigere med den indre skjønnheten.

Jeg liker iallfall Jesus, med langt eller kort hår, han kom jo for å frelse oss mennesker, og da ser jeg ikke betydningen av hårlengden:p

Vennlig kristen jente

Gjest Gjest
Skrevet
Hei!:-) Jeg er en kristen jente som du kanskje ville regnet som superkristen (ja, hva legger du egentlig i det?) og om mange "superkristne" misliker gutter med langt hår vet jeg ikke, jeg gjør det ikke og har heller ikke fått inntrykk av at andre kristne jeg kjenner gjør det, hvis det er tilfelle blant noen kristne så får det være deres problem. Jeg tror Gud ser til hjertet, jeg mener iallfall at det er mye, mye viktigere med den indre skjønnheten.

Jeg liker iallfall Jesus, med langt eller kort hår, han kom jo for å frelse oss mennesker, og da ser jeg ikke betydningen av hårlengden:p

Vennlig kristen jente

Vennlig hilsen*

Skrevet

Jesus-skikkelsen blir fremstilt på mange måter. Jeg har sett ham fremstilt som afrikaner, kineser, skandinav, og på en rekke andre måter.

Skrevet
Jesus-skikkelsen blir fremstilt på mange måter. Jeg har sett ham fremstilt som afrikaner, kineser, skandinav, og på en rekke andre måter.

Kineser? Tøft :-))))

Jeg har sett "afro-Jesus" sammen med Mother Mary i Kenya. Artig variant.

Skrevet (endret)
Kineser? Tøft :-))))

Jeg har sett "afro-Jesus" sammen med Mother Mary i Kenya. Artig variant.

Det er kanskje litt vanskelig å tro, men det finnes også fremstillinger av Jesus som kvinne. Kvinnelige jesus-fremstillinger skal gjerne gjenspeile den moderne teologis ønske om å protestere mot at guddommen bare blir fremstilt som mann. Noen teologer og kunstnere er svært opptatt at siden Jesus nå først og fremst er guddommelig og ikke lenger et menneske som levde på jorden, da bør også jesus-skikkelsen fremstilles uavhengig av kjønn, men det er jo litt vanskelig når man velger en menneskelig fremtoing av skikkelsen. Mennesker er jo ikke intetkjønn. Derfor legger man i noen miljø vekt på at den guddommelige Kristus kan synliggjøres som en jesus-skikkelse enten som mann eller som kvinne.

Disse fremstillingene hører gjerne hjemme i de samme progressive kristne miljø som begynner bønnen "Fader Vår" med ordene: "Mor og Far i himmelen." I Sverige engang hørte jeg en prest som bare sa "Mor i himmelen" da hun ba Fader Vår. Det virket litt rart, må innrømme det, men jeg forstår teologien bak. Bare veldig snålt etter min måte å tenke på.

Endret av Pastor Knut
Skrevet

Grunnet billedkunsten som har vokst fram gjennom tidene har Jesus blitt framstilt på lignende måte som folket i området der verket ble produsert. Årsaken til dette er enkel; Nettopp for at "mannen i gata" skulle kunne gjenkjenne og ikke minst kunne knytte seg til noe kjent og kjært, til tross for at Han var guddommelig - og derfor på så mange måter fjern.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...