Gå til innhold

Cavalier King Charles Spaniel :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som har erfaring med hundetypen,

Cavalier King Charles Spaniel?

Jeg vurderer å kjøpe en slik:)

Gjest Gjest
Skrevet

Ååh, de er skjønne! :rødme:

Har ikke erfaring med de men har hilst på mange og de er så lydige og lekne og livlig.

Her, her og her kan du lese om rasen. Du har vel lest en fel allerede, men kan være nyttig fordet. ;)

Skrevet

Vet!! De er så nydelige, skikkelig kosehund!! :rødme:

Takk for linker! :D

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

hadde en cavalier king charles spaniel engang:D

De er bare nyydelige! savner den utrolig masse, anbefaler deg å skaffe deg en sånn hund :D

Skrevet

Takk:D Gleder meg masse!!! <3

Skrevet
Takk:D Gleder meg masse!!! <3

Jeg har en cavalier og har ikke angret et sekund på valget, herlig rase. En hund som har nok kjærlighet til alle:)

Skrevet

jeg hadde en i 12 år, kjempe hund, men veldig makelig, nekta å tisse når det regnet ute, da satt han seg ned å bare så dumt på meg :fnise: så jeg måtte ta paraplyen å holde over han, når han skulle på do i regne vær,hehe

var en sorgens dag når jeg måtte ta han, han hadde en hjerte feil som er ganske vanlig med den rasen, så han gjikk på medesiner fra 5 år tll sin siste dag,

merkert ikke så mye til den feilen, før på slutten,

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har hatt to! De er så ufattelig herlige! Mye hund i lite format:) Sporty og spreke, han jeg har nå har mer energi etter vi har gått på fjelltur enn før omtrent, er akkurat som en liten kule:)

Anbefaler cavalierer på det varmeste, koseklump deluxe;)

Når du skal kjøpe så vær VELDIG skeptisk til de som annonserer på finn! Det er som regel folk med null erfaring som kun vil ha valper på hunden enten fordi at de mener deres hund er "sååå søøøt" at de vil ha valper på den, og driter i retningslinjer og vetrinærattester, eller de har parret gudene vet med hvem, for å tjene penger, siden det er en veldig populær rase.

Kontakt Cavalierklubben for godkjente oppdrettere! Da er sjansene større for at du får en frisk, flott hund!:)

Gjest farge
Skrevet

Herlig rase! Jeg har selv vært eier av en. Du bør imidlertid være klar over de negative helsemessige sidene ved rasen. Jeg synes du bør tenke gjennom at du kan få en hund som blir syk i ung alder og som kan risikere å ikke bli veldig gammel. Anbefaler deg å lese nærmere om dette på canis-forumet. Det har blitt mer fokus på sykdommene hos rasen de siste årene, men det er langt fra godt nok hos en rase der avlsarbeidet har slått feil ut altfor lenge.

Skrevet

Takk for informasjon:) Har ikke så mye erfaring med hund, ettersom min far er allergisk. Men nå flytter jeg ut og skal kjøpe meg en liten venn:)

Men dette står i annonsen:

De selges uten stamtavle og registrering,fordi mor til valpene ikke er registrert.

De får med seg helseattest,valpeperm og valpepakke.

Er dette greit, eller må man helst ha stamavtale og registrering?

Skrevet

Og til deg ciba! :fnise:

Da var det hvertfall personlighet i den hunden :P

Skrevet
Takk for informasjon:) Har ikke så mye erfaring med hund, ettersom min far er allergisk. Men nå flytter jeg ut og skal kjøpe meg en liten venn:)

Men dette står i annonsen:

De selges uten stamtavle og registrering,fordi mor til valpene ikke er registrert.

De får med seg helseattest,valpeperm og valpepakke.

Er dette greit, eller må man helst ha stamavtale og registrering?

For det første har NKK opprettet en base for registrering av blandingshunder (NOX), så at mor ikke er registrert som rasehund er ikke lenger noen unnskyldning.

Det er dessuten en fordel å kjøpe registrerte hvalper med stamtavle, for uten stamtavle har du ingen anelse om hvilke sykdommer hvalpene kan bære på. Seriøse oppdrettere av Cavalier skal øyenlyse avlshundene sine, få sjekket kneleddene deres og foreta en årlig hjertesjekk på dem (alt dette hos veterinær/godkjent øyelyser). Resultatene av disse sjekkene registreres på hunden, slik at når du kjøper en valp med stamtavle kan du sjekke forfedrene i flere generasjoner for å sikre at du ikke kjøper en valp etter syke foreldre/besteforeldre/...

Kjøp hvalp fra en godkjent oppdretter, ring gjerne flere oppdrettere for å høre hva de mener om hverandre, og få helst telefonnummer til tidligere hvalpekjøpere for å høre hva de mener om denne oppdretteren, helst folk som har kjøpt hvalp etter foreldrene til hvalpen du har tenkt å kjøpe.

Husk at oppdretteren skal være din støtte gjennom hele hundens liv, så det er ikke bare å velge en hvilken som helst oppdretter og regne med at man er kvitt mennesket så snart man har fått med seg hvalpen hjem. Det er uendelig verdifullt å kjøpe hvalp hos noen som har tiårs erfaring med rasen, og vet hvilke sykdommer og problemer nettopp din hund kan risikere, kan hjelpe deg å forebygge disse og komme med råd når du får problemer med hunden.

Skrevet

Tusen takk. Det var et utfyllende og godt svar :)

Jeg tror jeg må tenke meg om 2 ganger før jeg kjøper fra henne da..

Vil jo få en frisk og rask hund når jeg først skal kjøpe!!

Får vente og se litt, til jeg finner min "utkårede" :)

Folk må bare si fra om de vet eller har noen valper til salgs på sørlandet, helst små hunder. :)

Skrevet
Tusen takk. Det var et utfyllende og godt svar :)

Jeg tror jeg må tenke meg om 2 ganger før jeg kjøper fra henne da..

Vil jo få en frisk og rask hund når jeg først skal kjøpe!!

Får vente og se litt, til jeg finner min "utkårede" :)

Folk må bare si fra om de vet eller har noen valper til salgs på sørlandet, helst små hunder. :)

Cavalier og flere andre små hunderaser er vel nokså populære, så det lønner seg sikkert å sette seg på venteliste hos et par-tre seriøse oppdrettere, så får du heller finne deg i ventetiden frem til det dukker opp en passende hund for deg. Hunden skal jo forhåpentlig være hos deg i 10-15 år, da kan man ikke stresse med å få tak i hvalp så fort som mulig. Bruk mye tid på å finne en rase som passer for deg, en god oppdretter og friske foreldredyr med godt gemytt. Det vil du få igjen for hele resten av hundens liv =)

Det kan selvfølgelig hende man får en frisk og fin hund etter uregistrerte foreldre også, men da ville jeg i det minste krevd å se helseattest på begge foreldrene, og at foreldredyrene er sjekket for sykdommer raseklubben advarer mot.

Og man kan få en syk hund fra friske, registrerte foreldredyr, men da gjelder det å ha forsikringen i orden på forhånd, og en god kjøpskontrakt...

Annonse
Skrevet
jeg hadde en i 12 år, kjempe hund, men veldig makelig, nekta å tisse når det regnet ute, da satt han seg ned å bare så dumt på meg :fnise: så jeg måtte ta paraplyen å holde over han, når han skulle på do i regne vær,hehe

Samme "problem" med vår hund også... Bare at han nekter i det store og hele å gå ut når det regner.. ;) Hvis det regner hele dagen, så sniker han seg langs huset og tisser på den første busken han ser, så rett inn igjen!

Men det er en helt herlig rase! Anbefaler den til nybegynnere, men de kan være litt sta, vår er i hvertfall det ;) Han klarer fint å lære diverse triks osv, men gjør de kun når han har lyst til å gjøre de selv... :P

Gjest Gjest
Skrevet
...Han klarer fint å lære diverse triks osv, men gjør de kun når han har lyst til å gjøre de selv... :P

Jeg har en helt motsatt en, min er lærevillig til tusen, kan mange triks og lærer kjempefort! Hunder er jo forskjellige som oss mennesker også:)

Men til ts; jeg anbefaler ikke å kjøpe av hun dama du skrev om. Ta en titt på avlsretningslinjene så har du selv kunnskap om det viktigste, når du ser på annonser, også ta en titt på listen over godkjente oppdrettere.

Vi kjøpte vår første, dumme og uvitende, av en jente som hadde parret rubyen sin med en blendheim da tispen bare var to år gammel. Tispen døde ganske ung, og det samme gjorde hun vi hadde kjøpt. Ikke fikk vi beskjed fra oppdretter heller, før jeg oppsøkte henne da min døde, og hun sa at moren allerede var død...

Han vi har nå er kjøpt fra en seriøs oppdretter som vi har masse kontakt med. Ikke gjør samme tabben vi gjorde. Dagens hundekjøpere bør fokusere på å ikke "fore" de useriøse ved å kjøpe "dårlige" hunder til dyre dommer. På den måten må vi prøve å bli kvitt de som er med på å ødelegge denne nydelige rasen.

Skrevet
Jeg har en helt motsatt en, min er lærevillig til tusen, kan mange triks og lærer kjempefort! Hunder er jo forskjellige som oss mennesker også:)

Men til ts; jeg anbefaler ikke å kjøpe av hun dama du skrev om. Ta en titt på avlsretningslinjene så har du selv kunnskap om det viktigste, når du ser på annonser, også ta en titt på listen over godkjente oppdrettere.

Vi kjøpte vår første, dumme og uvitende, av en jente som hadde parret rubyen sin med en blendheim da tispen bare var to år gammel. Tispen døde ganske ung, og det samme gjorde hun vi hadde kjøpt. Ikke fikk vi beskjed fra oppdretter heller, før jeg oppsøkte henne da min døde, og hun sa at moren allerede var død...

Han vi har nå er kjøpt fra en seriøs oppdretter som vi har masse kontakt med. Ikke gjør samme tabben vi gjorde. Dagens hundekjøpere bør fokusere på å ikke "fore" de useriøse ved å kjøpe "dårlige" hunder til dyre dommer. På den måten må vi prøve å bli kvitt de som er med på å ødelegge denne nydelige rasen.

Takk for godt svar:)

Skrevet

Helt klart en fantastisk hund! Hadde en som ga meg 7 fantastiske år til han til slutt døde av hjerte- og lungeproblemer (noe som er vanlig for denne rasen) etter et liv med plager fra det, gjentatte øyebetennelser og kreft i endetarmen. Jeg ville nok ikke valgt denne rasen igjen, men anbefaler den fortsatt til andre. Veldig kjærlig og fantastisk hund, ikke like lett å trene opp som min nåværende hund da (Golden Retriever), men det gjør ingenting.

Kjøp fra en seriøs oppdretter, det er mitt tips! Lykke til!

Skrevet

Anbefaler deg virkelig å følge rådene her oppe ang. valg av oppdretter. Tro meg, du vil ikke ha valp etter hund(er) som absolutt ikke burde vært avla på (psykisk og fysisk helse).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...