Gå til innhold

Når blir det slutt på "våkenettene"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dvs. når slutter ungene å skrike hysterisk om kvelden/natta uten at man får roa dem ned? Ikke at vi har hatt mye våkenetter her, men begynner å bli lei av sene kvelder som går med til å roe en unge som gråter og vi ikke skjønner hva han gråter for. Slutter de ikke med det før de kan snakke bra nok til å selv si hva som er galt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Ut fra signaturen din antar jeg at det er et barn på rundt ett år som er "problemet"? I så fall: Fatt mot, det ordner seg snart. Absolutt alle ettåringer jeg har kjent, har hatt en periode hvor det bare har vært kluss med soving. Men så går det bedre igjen :)

Skrevet

Her ble alt greit når hun ble litt over året og så roet hun seg helt når vi byttet til vanlig seng da hun var 18 mnd. Tror hun hadde litt klaus i sprinkelsenga. Det hender fortsatt hun har mareritt og våkner og gråter, og selv om hun er flink til å prate klarer hun ikke forklare seg om natten, men vi bruker maks fem minutter på å roe henne ned.

Skrevet
Ut fra signaturen din antar jeg at det er et barn på rundt ett år som er "problemet"? I så fall: Fatt mot, det ordner seg snart. Absolutt alle ettåringer jeg har kjent, har hatt en periode hvor det bare har vært kluss med soving. Men så går det bedre igjen :)

Ja, han er 13 mnd. Får håpe du har rett da :)

Her ble alt greit når hun ble litt over året og så roet hun seg helt når vi byttet til vanlig seng da hun var 18 mnd. Tror hun hadde litt klaus i sprinkelsenga. Det hender fortsatt hun har mareritt og våkner og gråter, og selv om hun er flink til å prate klarer hun ikke forklare seg om natten, men vi bruker maks fem minutter på å roe henne ned.

OK, godt å høre. Kanskje vi må bytte til større seng om ikke altfor mange mnd?

Litt våkning pga mareritt o.l må man jo regne med i noen år fremover, er bare så frustrerende når man ikke vet hva som er problemet...

Skrevet

Gutten vår ble 2 år i mars, og vi har fremdeles mange våkenetter. Legging på kvelden går helt fint, men som regel i 4-tida setter det i gang. Eneste tips fra helsestasjonen var å kutte ned på dagsøvn, og gi masse ros de gangene han sover hele natta. Hjelpsomt :ironi: Så det jeg prøver å si er vel at det er forskjellig fra barn til barn. Selv om gutten vår snakker ganske bra klarer han ikke fortelle hvorfor han skriker, bare hva han ønsker akkurat nå (ikke at det alltid hjelper på søvnen).

Gjest Rafi ii.
Skrevet

huff, imli, det hørtes utrolig slitsomt ut. Her var det slutt på sånt da gutten var ca 4 mnd. Har siden det vært veldig grei å legge, og sovet søtt til neste morgen. Bortsett fra et par perioder hvor det plutselig har vært et h... igjen. Men disse periodene har ikke vært på mer enn 1 uke eller 2.

Skrevet
Gutten vår ble 2 år i mars, og vi har fremdeles mange våkenetter. Legging på kvelden går helt fint, men som regel i 4-tida setter det i gang. Eneste tips fra helsestasjonen var å kutte ned på dagsøvn, og gi masse ros de gangene han sover hele natta. Hjelpsomt :ironi: Så det jeg prøver å si er vel at det er forskjellig fra barn til barn. Selv om gutten vår snakker ganske bra klarer han ikke fortelle hvorfor han skriker, bare hva han ønsker akkurat nå (ikke at det alltid hjelper på søvnen).

Huff, så synd da. Hvor lenge holder han på da, når han våkner?

Håper det går over av seg selv snart!

huff, imli, det hørtes utrolig slitsomt ut. Her var det slutt på sånt da gutten var ca 4 mnd. Har siden det vært veldig grei å legge, og sovet søtt til neste morgen. Bortsett fra et par perioder hvor det plutselig har vært et h... igjen. Men disse periodene har ikke vært på mer enn 1 uke eller 2.

Det er ikke sånn at det er slik hele tida altså. Men det er liksom noen perioder som han kan våkne sent på kvelden og vi får ikke lagt ham igjen. Tar vi ham med i vår seng, er alt det "vonde" som blåst bort, da er han lys våken og smørblid og skal leke. Vi holdt på et par-tre timer i går kveld... Men nå hadde det vært veldig bra lenge da. Periodene varer som regel en ukes tid eller noe her også. Kjedelig...

Men alltid fint å høre om andres erfaringer!

Skrevet

Min lille gutt hadde våkennetter til han blei 3 år...

Skrevet
Huff, så synd da. Hvor lenge holder han på da, når han våkner?

Det varierer alt fra 15 minutter til 3 timer. Når han har holdt på så lenge blir han som regel bestukket med en melkeflaske, og det bruker å gjøre susen... Er ikke så rart om man blir sulten etter å ha vært våken i 3 timer, men det er jo ikke helt bra å drikke melk på natta da.

Håper det gir seg snart for oss begge! (Og nå synes jeg ikke det står om annet i blader at det er viktig å få nok søvn og sammenhengende søvn. Synd ikke barna våre kan lese hehe)

Skrevet

Min erfaring med to barn er at jo mindre de har sovet på dagen, jo mere som har skjedd av inntrykk og jo senere man legger de og jo mere slitne de er, desto dårligere og mer urolig sover de.

Får datteren min sove 2,5 timer midt på dagen og jeg legger henne 1845. da sover hun gjerne til 0800 neste dag.

Dropper jeg luren midt på dagen og legger henne 1900 våkner hun 0600!!

Skrevet

Jeg synes også han sover bedre når han har sovet nok på dagtid og legger seg tidlig. Han legges alltid rundt 19, sover som regel en gang, noen ganger to ganger, på dagtid, til sammen rundt 2-2,5 time.

Skrevet

Jenta vår er 18 måneder og jeg synes at søvn og legging bare har blitt bedre jo eldre hun har blitt. Vi merket en markant bedring rundt 1 år. Da merket vi at hennes "timeslot" for søvn gikk kl. 19.00. Om klokka ble mer enn 19.15 hadde vi et problem gående. Men det var først når hun var 14- 15 måneder at hun virkelig fant søvnen og sov hele natta skikkelig. Nå er det kun hvis det er sykdom eller drøm som gjør at hun skriker.

Det vi har funnet ut at hjalp var å roe henne ned på soverommet. Det virker som om hun må fordøye litt inntrykk fra dagen, så vi prater lavt og forteller "eventyr" om hva som har skjedd i løpet av dagen. Hun får sitte på fanget og høre pusten/ hjerteslagene til den som legger henne. Da blir hun rolig og finner søvnen/ blir tung og døsig. Så legger vi henne i senga si.

Glemte det, men også her gjelder det at hun sover nok/ikke for mye på dagtid. Det justerte hun også selv rundt 1 år. Kun en dupp på 1,5 time. Viktig mtp at hun ikke blir overtrøtt på kvelden.

Det ordner seg :)

Gjest Gjest
Skrevet

Vår yngste er 7 år og har fortsatt våkennetter. Men dette er pga sykdom da.

Med eldstemann var jeg ekstremt heldig. Ikke en eneste våkennatt ( bortsett fra ett og annet mareritt, og vokseperioder hvor han falt ut av senga ) etter 3 uker.

Ellers så tror jeg det er veldig individuelt på når de slår seg til ro hele natten.

Og hvorfor de har våkennetter i det hele tatt finnes det heller ikke noe fasitsvar på.

Skrevet

snart 20mnd og har fremdeles våkenetter innemellom.

(og i grunn slutter de vel aldri.. man har bare en pause frem til tenårene.. da begynner de igjen :ler: )

Skrevet

Kankskje du må kutte ned på soving på dagtid? Vi har gjort det når det har blitt kluss med nattesøvn, og det har som regel hjulpet... Ellers har han alltid hatt perioder der han absolutt ikke ville legge seg, og raste og skrek. Det går over.

Ellers har vi ikke hatt våkenetter siden vi avvente han med nattmåltid ved 8- mndrs alderen. Han bruker ikk smukk, så vi slipper å løpe å putte inn den ;)

Skrevet (endret)

Vi er ikke veldig plaga altså, bare for å understreke det. Er en natt innimellom bare, som han kan våkne, og det kan ta en time eller tre og få ham til å sovne igjen, lurer bare på hvor lenge det er vanlig. Stort sett sover han jo hele natta, og våkner han, er det som oftest ikke noe problem å legge ham igjen. Han bruker heller ikke smokk, heldigvis.

Men ser jo av svarene at det er veldig forskjellig, når de slutter med våkenetter... Som regel sover han best når han også har sovet bra på dagtid. Han sover stort sett bare en gang om dagen, så det er ikke noe særlig å kutte ned på.

Endret av imli
Skrevet

Gutten vår har sovet hele natta etter han hadde fått de tennene han skulle ha, altså fra 16 mnd alder. Den siste mnd har han sovet uavbrutt fra kveld til morgen.

Skrevet

Hm, da er det bare en tann igjen :) Så er det vel toårsjekslene neste da, men håper på en pause før det...

Gjest Gjest_Lotte_*
Skrevet

Hos oss sluttet våkenetter og søvnvansker da de sluttet å sove på dagen.

... da var det noen års pause til de når tenårene - og på an igjen :ler:

Skrevet

Jeg stusset egentlig veldig på hvorfor våres våknet nesten hver eneste natt. Lurte på når dette skulle slutte... Etter at han fjernet mandler og polypper begynte han umiddelbart å sove hele natten. :søvn: Mandlene og polyppene hans var så store at de var skyld i at han ikke klarte å sove hele natten uten å våkne...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...