Gjest Lille Eden Skrevet 10. mai 2009 #1 Skrevet 10. mai 2009 Er det noen her som skal bake sin egen bryllupskake?? Jeg har plutselig fått utrolig lyst å gjøre det selv! Jeg er flink å bake - og den skal lages et par ganger i forveien før den store dagen - men jeg tenkte at det hadde vært fint om noen hadde erfaringer å dele, typ oppskrifter, hva man bør eller ikke bør gjøre osv. Jeg/vi kunne tenkt oss en tre-etasjes kake, der etasjene står oppå hverandre og ikke i stativ. Noen som har noen form for erfaring eller innspill? Takk takk!
Bahia Skrevet 10. mai 2009 #2 Skrevet 10. mai 2009 Jeg skal bake vår egen bryllupskake Tror det blir veldig spennende! Har fått helt dilla på kakepynting i det siste og syns det er kjempemorro Jeg skal bake 3 kaker på etasjestativ. Fra hver kake skal det gå en bro opp til neste, slik at det henger litt mer sammen. Pyntes med roser siden det er det jeg vil ha i brudebuketten. Tror kanskje jeg lager 3 forskjellige kaker, men har ikke helt bestemt meg enda. Blir litt mye med 3 marsipankaker i forskjellig størrelse tror jeg... Kankene trekkes i fondant. Hvilken kake skal du bake og har du tenkt noe angående pynting? Selv har jeg fått i oppgave å lage bryllupskake til ei venninne i sommer så da får jeg øvd meg litt mer
Gjest Lille Eden Skrevet 10. mai 2009 #3 Skrevet 10. mai 2009 (endret) Vi er begge veeeeldig glade i alt som har med sjokolade, så jeg tenker sjokoladekake med hvitt trekk og brune sjokoladeblomster på toppen med "bånd" rundt slutten av hver kake. Enklere sagt enn gjort tenker jeg! Dumt spørsmål kanskje, men siden vi har mest lyst på en kake som står oppå hverandre, hviket fyll kan man da ha? Ekstremt tykt fyll? Siden vekten av to kaker oppå den første muligens presser ut alt som kan minne om fyll? Eller bruker man et slags stativ i de kakene også? Jeg er helt grønn når det kommer til etasjekakebaking! http://weddings.theknot.com/gallery/galler...p;itemnumber=19 En slik kake her vi lyst på! Endret 10. mai 2009 av Lille Eden
Bahia Skrevet 10. mai 2009 #4 Skrevet 10. mai 2009 Jeg bruker ikke stativ til sjokoladekaker siden de er såpass "faste kaker". Om du ikke har planer om ekstreme mengder fyll i mellom tror jeg ikke du trenger stativ Når jeg har stablet sjokoladekaker har jeg ikke fyll helt ut til kantene, siden dette kan skvises litt ut når man stabler. Min erfaring er at fyllet da "trykkes ned" i kaken under, istedefor å skvises ut... Jeg bruker ikke supermye glasur heller da. Kjempefin kake det var bilde av forresten Jeg tror det kommer til å bli kjempebra. Vi får bare øve oss litt fremover... Hehe.
Gjest Lille Eden Skrevet 10. mai 2009 #5 Skrevet 10. mai 2009 Jepp! Jeg får vel bare bake i vei! Er det noen som har bakt en kake og som kan fortelle meg litt om hvordan det gikk? Hvor dere fant oppsksrift, hvilket fyll som er anbefalt, hvilken topping/glasur/marsipan dere syntes best om osv.
Gjest Lille Eden Skrevet 11. mai 2009 #6 Skrevet 11. mai 2009 Youtube er dette århundrets beste oppfinnelse! Jeg har nå funnet ut hva jeg må gjøre, hva jeg skal bruke og hvordan jeg gjør det! Lokket på kaka er laget av Marsmallows fudge, som ser kjempegodt ut! Og som så enkelt ut å lage. Gleder meg! Legger ved link om jeg får det til: Kakebaking.
Bahia Skrevet 14. mai 2009 #7 Skrevet 14. mai 2009 Genialt Jeg får vel se gjennom Youtube etter gode tips og råd jeg også Så om et års tid er vi vel begge eksperter på kakebaking/pynting! hehe
Gjest Kompromissbruden Skrevet 14. mai 2009 #8 Skrevet 14. mai 2009 Når har dere tenkt å få tid til å bake bryllupskaken da? dagen før bryllupet eller skal dere gjøre det enda tidligere? Jeg har også egentlig lyst til å lage bryllupskaken selv, for jeg betegner meg selv som flink til å bake og pynte kaker. Men jeg vet ikke om jeg tør å gjøre det selv med tanke på å plutselig ha for lite tid Vi skal ha to-dagers bryllup med vielse og middag på fredag, og deretter fotografering og kakeselskap med 120 gjester lørdag. Jeg frykter at kaken kan bli litt gammel og stygg dersom jeg lager den selv på torsdag.
Gjest Lille Eden Skrevet 14. mai 2009 #9 Skrevet 14. mai 2009 Jeg satser på å lage den dagen før eller dagen før det igjen. Jeg skal prøvebake ca 3 gang før selve dagen tenkte jeg, og da har jeg planer om å sjekke ut hvor lenge kaken kan stå, om den er god om man spiser den først etter 2 dager etter at den er nybakt, osv osv. Men iom at det ikke er vanlig krem inni kaken og siden lokket er laget av marsmallows fondant (værtfall den jeg skal lage ) så tror jeg kaken skal holde seg fin fra tors-lørdag. Så lenge man husker å dekke den til med plastfolie og at den står kaldt. Tenker jeg
Bahia Skrevet 14. mai 2009 #10 Skrevet 14. mai 2009 Jeg baker selve kaken og fryser den ned noen dager før bryllupet. Blomstene jeg skal pynte med, lager jeg også noen dager før og putter dem i kjøleskapet. Dagen før bryllupet tar jeg bare opp kaken fra fryseren, putter fyll inni og pynter den.
Gjest Lille Eden Skrevet 14. mai 2009 #11 Skrevet 14. mai 2009 Jeg baker selve kaken og fryser den ned noen dager før bryllupet. Blomstene jeg skal pynte med, lager jeg også noen dager før og putter dem i kjøleskapet. Dagen før bryllupet tar jeg bare opp kaken fra fryseren, putter fyll inni og pynter den. Hos meg er det pyntingen som tar tid, ikke selve bakingen, så jeg tror jeg er nødt til å gjøre det tidligst torsdagen før. Desverre, helst skule jeg gjort det nå og vært ferdig med det?
FireFairy Skrevet 14. mai 2009 #12 Skrevet 14. mai 2009 Jeg hadde aldri tort å lage bryllupskaken selv, men etter å ha sett filmen på youtube, så lurer jeg på om jeg faktisk skal prøve meg likevel. Vi skal ha helt uformelt bryllup vi da, så det er ikke så innmari nøye, men det så veldig lett ut å få en nydelig pyntet kake. Må prøve å teste i løpet av de neste dagene.
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #13 Skrevet 14. mai 2009 Jeg holder på med kakepynting som hobby, begynte for et år siden, og har blitt ganske flink på kort tid. Jeg tror du kan klare å lage denne helt fint Jeg startet å lese masse på festkaker. Og fikk masse tips til utstyr og forskjellige teknikker. Har du begynt å kjøpe inn noe da? Jeg skal forresten lage min egen bryllupskake om noen måneder. Har tenkt til å fryse bunnene, og lage all pynten på forhånd. Og så bare sette den sammen dagen før bryllupet.
Gjest Kompromissbruden Skrevet 14. mai 2009 #14 Skrevet 14. mai 2009 Vi vil ha lukket valnøtt med marsipanlokk som bryllupskake. Tenkte å ha 3-4 kaker på stativ. Pynten kan jeg lage på forhånd og kakebunnene kjøper jeg, så da skal jo egentlig ikke montering og pynting ta så veldig lang tid. Men jeg vet at jeg aldri kommer til å rekke det på fredag før vielsen, og etter vi kommer hjem fra middag på resturant så må vi til festlokalet for å sette utover bord og pynte. Så dersom jeg skal lage kaken selv så må jeg gjøre det på torsdag. Men tror dere at en kremkake med marsipan tåler å stå i kjøleskap fra torsdag til lørdag uten å bli stygg? Vil gjerne lage kaken selv :rødme:
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #15 Skrevet 14. mai 2009 Jeg hadde aldri servert mine gjester 3 dager gammel bryllupskake...!
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #16 Skrevet 14. mai 2009 ingen som har snakket om å servere 3 dager gammel kake ?
Gjest Lille Eden Skrevet 14. mai 2009 #17 Skrevet 14. mai 2009 Kaker med krem er faktisk gjerne bedre etter et døgn i kjøleskapet, da er den litt mer "gjennomtrukken" om du skjønner hva jeg mener. Og nei, ingen snakker om 3 dager gammel kake! Max (MAX!) to.
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #18 Skrevet 14. mai 2009 Vi vil ha lukket valnøtt med marsipanlokk som bryllupskake. Tenkte å ha 3-4 kaker på stativ. Pynten kan jeg lage på forhånd og kakebunnene kjøper jeg, så da skal jo egentlig ikke montering og pynting ta så veldig lang tid. Men jeg vet at jeg aldri kommer til å rekke det på fredag før vielsen, og etter vi kommer hjem fra middag på resturant så må vi til festlokalet for å sette utover bord og pynte. Så dersom jeg skal lage kaken selv så må jeg gjøre det på torsdag. Men tror dere at en kremkake med marsipan tåler å stå i kjøleskap fra torsdag til lørdag uten å bli stygg? Vil gjerne lage kaken selv :rødme: Hvor skal du kjøpe kakebunnene? Jeg håper du ikke tenker på å kjøpe slike ferdigbunner i plast fra butikken Jeg ville aldri latt bryllupskaka vår stå i kjøleskap fra torsdag til lørdag (som jo er 3 dager). Kaker blir best om man lager dem dagen før, og etter det faller smaken fort. Om det ikke er ostekake da
FireFairy Skrevet 14. mai 2009 #19 Skrevet 14. mai 2009 Hvor skal du kjøpe kakebunnene? Jeg håper du ikke tenker på å kjøpe slike ferdigbunner i plast fra butikken Hvorfor ikke? Jeg har kjøpt sånne før, og synes de er lik så gode som de en baker selv. Dessuten sparer det en for en del arbeid, og det blir jo nok styr når dagen nærmer seg..
Gjest Lille Eden Skrevet 14. mai 2009 #20 Skrevet 14. mai 2009 Om man lager kaken sent torsdag kveld, og spiser den en gang på samme tid lørdag så tør jeg påsta at det er to dager. Og kaken blir jo både god og saftig etter en dag i kjøla, så jeg regner med at det skal gå supert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå