Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Noldus
Skrevet

Har lest flere steder at man burde begynne med folat-tilskudd allerede FØR man er gravid!? jeg er 3 uker på vei, men har ikke fått kjøpt folat-tilskudd ennå. Er jeg "in deep shit"? ...har spist mye frukt og grønnsaker, men holder det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Poirot
Skrevet

Folat reduserer sjansen for ryggmargsdefekter betraktelig, men hjelper bare å ta i begynnelsen (og gjerne før) svangerskapet. Ville kjøpt så fort jeg kunne, hvis jeg var deg.

Gjest Poirot
Skrevet

Folat reduserer sjansen for ryggmargsdefekter betraktelig, men hjelper bare å ta i begynnelsen (og gjerne før) svangerskapet. Ville kjøpt så fort jeg kunne, hvis jeg var deg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er ikke farlig å ikke ta folat.

Folat annbefales fordi man har funnet ut at man kan redusere sjansen for at barnet utvikler ryggmargsbrokk.

Folat er viktig for at fosteret skal utvikle seg normalt under svangerskapet, og mangel på folat er knyttet til ryggmargsbrokk og mangelfull utvikling av hjernen.

Her står det litt om det: Derfor bør du ta folat

Folat - et viktig vitamin

Ryggmargsbrokk hører til en type misdannelser som på fagspråket kalles nevralrørsdeffekter. I Norge fødes det rundt 60 barn hvert år med slike misdannelser.

Forskningsresultater er entydige i sin konklusjon: Risikoen for å få barn med ryggmargsbrokk reduseres betraktelig dersom du får i deg tilstrekkelig med folat.

Ryggmargsbrokk

FOLAT

Folat - et viktig vitamin

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for beroligelsen! Kjøper det i morgen :)

Skrevet

Før i gamle dager (3 år siden...), da jeg var gravid, visste vi ikke om folat engang... :-?

Jeg har ikke tatt folat i noen av mine tre graviditeter, rett og slett fordi jeg ikke visste noe om folat. Ingen av mine har fått ryggmargsbrokk. Anbefaler deg likevel å begynne med det snart, for alle bør visst ta det nå. Men, nei, jeg tror ikke det er noen krise om du ikke har tatt folat til nå i svangerskapet. Mener jeg har lest at man bør begynne på det før det er gått 3 mnd.

Gjest Zalomine
Skrevet
Har lest flere steder at man burde begynne med folat-tilskudd allerede FØR man er gravid!? jeg er 3 uker på vei, men har ikke fått kjøpt folat-tilskudd ennå. Er jeg "in deep shit"? ...har spist mye frukt og grønnsaker, men holder det?

Man anbefales å ta det fra før man blir garvid (altså fra man begynner å prøve) og ut 3. måned, så vidt jeg vet.

Men det jeg tviler på... du er i 3. uke? Hvordan vet du det da? Folk flest oppdager det ikke før i 4/5 uke... 1. og 2. uke er man jo ikke engang gravid, dersom du er i 3. uke betyr det at du hadde eggløsning i løpet av de siste 7 dagne, og altså har vært gravid i svært få dager, ingen test har slått ut enda, og mensen venter du ikke før om over ei uke.... Man teller fra 1. dag i siste mens, du vet det, ikke sant?

Gjest Poirot
Skrevet
Før i gamle dager (3 år siden...), da jeg var gravid, visste vi ikke om folat engang...  

Jeg har ikke tatt folat i noen av mine tre graviditeter, rett og slett fordi jeg ikke visste noe om folat. Ingen av mine har fått ryggmargsbrokk.

Siden jeg har en bror som døde av ryggmargsbrokk ved fødselen, vet jeg en del om dette, og har visst det i flere år.

Med folat reduseres risken for rmbrokk veldig mye. Det betyr selvfølgelig ikke at alle barn som har mødre som ikke har tatt folat får ryggmargsbrokk.

Akkurat som at ikke alle barn av røykere blir skadet heller. Bør man røyke av den grunn? Nei. Er det superkrise om man røyker? Nei, men man øker en sjanse, og vil klandre seg selv hvis noe skjer.

Gjest Charmie (ikke innlogget)
Skrevet

Nå er det litt delte meninger om folat - enkelte forskere mener at pga. folat blir det flere flerlingefødsler, med tilhørende risiko for komplikasjoner og handicap - noen mener faktisk at det blir flere handicapede pga. komplikasjoner ved flerlinger enn det "spares" ryggmargsbrokk-tilfeller med folat...

Så, det er kanskje ikke det eneste saliggjørende...

Gro Nylander skriver i sin bok "På vei" at det kan være aktuelt å anbefale at en tar folat først når svangerskap er påvist - så slik sett er det trolig "perfekt" å begynne med det nå!

Bare så det er klart, jeg har knasket folat i et år snart... var på ul på mandag (12 uker) ingen tegn til ryggmargsskade - men, det er jo svært lite sannsynlig at det hadde vært det uten folat også da.

Til den som kommenterte at hun har hatt el. for en uke siden - jeg tipper hun mener 3 uker fra befruktning, altså 5 uker svangerskapsuker nå - for en "fersking" er det ikke alltid like greit å holde styr på terminologien (jeg snakker av erfaring!)

Gjest Noldus
Skrevet

Jeg lurte litt på hvordan dere regner ut hvilken uke dere er i ja. Første menstruasjonsdag sist jeg hadde det var 16. juni og 30. juni ble jeg "befruktet" :) ...Hvor langt er jeg på vei nå da? (20. juli) Skulle hatt mensen 12. juli.

Gjest Zalomine
Skrevet

Bruk f.eks http://www.kvinneguiden.no/gravid/kalender/ for å regne ut dette, eller en flott kalender på doktoronline.no (du finnr linken på KG's graviditets-sider) som forteller deg mange viktige datoer.

Etter det du sier er du 4+6 (4 fullgåtte uker og 6 dager) i dag, altså i din 5. uke (ikke din 3. Akkurat som jeg mistenkte) og i morgen er du 5+0, altså i din 6. uke.

Gjest Noldus
Skrevet

Tusen hjertelig takk for raske og fine svar!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...