Gå til innhold

godteri og kaker

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har en sønn på 11 mnd, og jeg lurer på litt rundt det med kake og godteri. Min sønn har aldri smakt på noe sånt enda, og jeg lurer på når det er vanlig at man gir sånt, og hva som er ok å gi? hva kan jeg f.eks. la han smake på på 17. mai? Når er det ok å la han spise kake når vi er i selskaper?

Jeg hadde en diskusjon om dette med svigers sist helg, om mitt syn på sånt. Jeg mente at det ikke haster med at han skal smake på godteri og is, og at han kanskje ikke trenger å smake sånt før han er 1,5 år eller nærmere 2 år. Og da mente de at det var merkelig og hysterisk av meg. Derfor jeg tenkte å høre med dere om hva som er vanlig der.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Nei, vet ikke helt. Jeg ville ikke pushet det på han.... gi ham bolle eller en skalk, det er jo det de gjerne vil. Jeg var litt tilbakeholden på dette da mitt barn var på hans alder. Ellers har jeg en veninne som mener jeg er gæærn fordi jeg ikke gir mitt barn brus, men så lenge han er fornøyd med tynn saft, så ser jeg absolutt ingen grunn til å pushe brus på stakkaren. Det kommer sikkert tidsnok likevel.. Mitt barn er 3 år..

Skrevet (endret)

Jeg synes ikke det er noe poeng i å gi dem noe særlig godteri og kaker før de er store nok til å be om det selv. Her fikk ungen (nå 13 mnd) smake litt kake til bursdagen sin, og han får nok litt kake på 17. mai også. Han ser jo at vi andre spiser det, og da blir han jo naturlig nok nysgjerrig og vil ha han også. Men det er ikke snakk om mer en noen få biter.

Endret av imli
Skrevet

Ser ikke noe poenget i å fore ungen med godterier og brus før han forstår litt mer hva det er.

Men selvsagt hadde jeg latt h*n smake litt kake og is på 17.mai og i bursdager. Men trenger jo absolutt ikke gjør det til en vane å fore de med sånt!

Skrevet

Med første barn ventet jeg så lenge som mulig.

Men min datter på 13 mnd har allerede fått smake alt fra kaker til is. Er helt umulig å nekte å la henne få litt når storebror eller andre koser seg med det.

Skrevet
Jeg har en sønn på 11 mnd, og jeg lurer på litt rundt det med kake og godteri. Min sønn har aldri smakt på noe sånt enda, og jeg lurer på når det er vanlig at man gir sånt, og hva som er ok å gi? hva kan jeg f.eks. la han smake på på 17. mai? Når er det ok å la han spise kake når vi er i selskaper?

Jeg hadde en diskusjon om dette med svigers sist helg, om mitt syn på sånt. Jeg mente at det ikke haster med at han skal smake på godteri og is, og at han kanskje ikke trenger å smake sånt før han er 1,5 år eller nærmere 2 år. Og da mente de at det var merkelig og hysterisk av meg. Derfor jeg tenkte å høre med dere om hva som er vanlig der.

Jeg holder med deg, og det er jo du som bestemmer. Irriterende at svigers eller andre skal blande seg bort i dette, de bør bare ganske enkelt respektere hva dere ønsker for deres barn. De har ikke noe med dette å gjøre. Ikke noe hyggelig om man stadig må be om at folk ikke putter i barna ting man ikke ønsker.

Tror ikke akkurat at et barn på 11 mnd. skjønner helt hva de ikke får. Du må jo bestemme selv hva som er ok, litt bolle, eller litt kake etterhvert er jo kanskje ikke så farlig, men godteri er jo ikke nødvendig for barn under 1 år tenker jeg?

Det er jo vanskeligere å være streng på dette når barna ser eldre søsken spise godt, når de er store nok til å skjønne litt mer, men ikke for barn på 11 mnd syns jeg.

Gjest Gjest
Skrevet
Med første barn ventet jeg så lenge som mulig.

Men min datter på 13 mnd har allerede fått smake alt fra kaker til is. Er helt umulig å nekte å la henne få litt når storebror eller andre koser seg med det.

Sånn er det her også - når storesøsken er rause og gode og vil dele snopet sitt med minsteknøttet, kan man vanskelig komme med at "nei, vi venter til etter toårsdagen" ... Så den eldste ante ikke hva godteri var før i toårsalderen, men de andre har fått smaken på sjokolade ganske mye tidligere, ja.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ser ikke poenget med å gi barnet godteri og kaker bare for å gjøre det. De finner tids nok ut hva søtsaker er.

Skrevet

Jag är en sån hysterisk mamma som inte ser vitsen med att låta barnen få äta glass/is, gotteri, snacks och dricka brus tidigt. Varför?

Det finns så mycket annat gott för dem att upptäcka först. De kommer nog att föräta sig på både gotteri, brus och chips genom åren.

jag har inget problem med att säga till mina barn "nej, du är för liten för det där", eller "Nej, det är blä och inte bra för dig" - oavsett om det är godis, läsk, öl eller vin som de har lust att smaka på.

Nu äter vi inte så mycket godis eller snacks hemma att vi frestar barnen själva, eller dricker läsk så lusten att göra som mamma är inte så stor.

Glass/is har de fått äta från 1-1½ år ålder - deras första glass fick de tyvärr serverade i barnehagen bägge två. Godis från kanske 3-4 år i mycket små smaker.

Sonen är 5½ och klagar ännu inte över att han inte får lördagsgodis eller läsk.

Skrevet

Föresten kommer det ALLTID att finnas de som tycker du gör fel - oavsett om du ger dem eller inte ger dem kake, snoop eller brus.

Antingen är du för sträng, eller för släpphänt.

Du kommer säkert också ha både släktingar och bekanta som gärna vill mata barnet med kake, is, brus, chips etc för att vara snälla mot det. Trots att barnet inte vet vad det är för nåt (än).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...