Gå til innhold

Hvorfor er vi blitt så hysteriske ovenfor sukker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av tråden ang hva man tar med i barnebursdager begynner jeg å lure på hvorfor vi er blitt så livredde for sukker. Sukker er jo ikke farlig så lenge barnet lever sundt ellers?De fleste barn går jo i barnehage der de er i aktivitet hele dagen, og spiser sunn matpakke hver dag. Hva gjør det da om de nå og da spiser og koser seg med sjokolade kake eller is eller godteri?vi spiste da det vi også da vi var små?

Frukt og grønnsaker er ikke det samme som en deilig sjokolade kake eller en is, det må vell vi voksne ærlig innrømme, eller hva?

Videoannonse
Annonse
Gjest MåneSkygge
Skrevet
Inspirert av tråden ang hva man tar med i barnebursdager begynner jeg å lure på hvorfor vi er blitt så livredde for sukker. Sukker er jo ikke farlig så lenge barnet lever sundt ellers?De fleste barn går jo i barnehage der de er i aktivitet hele dagen, og spiser sunn matpakke hver dag. Hva gjør det da om de nå og da spiser og koser seg med sjokolade kake eller is eller godteri?vi spiste da det vi også da vi var små?

Frukt og grønnsaker er ikke det samme som en deilig sjokolade kake eller en is, det må vell vi voksne ærlig innrømme, eller hva?

Er veldig enig med deg. Jeg spiser jo sukker selv men vil likevel påstå at jeg er sunn. Alt med måte.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er enig. Folk er tilnærmet gærne når det gjelder dette. De unner jo ikke barna noen ting. I vår barnehage ville de slutte å feire bursdager, men heldigvis ble det avlyst da de fleste foreldrene protesterte. Men noen ble skikkelig ville, og mente det var farlig for barna å spise godteri så ofte. På avdelingen er det 10 barn så det blir jo ikke en i måneden engang. Mitt barn og en annen har gebursdag rett etter hverandre og i fjor fant de ut at de skulle feire gebursdagen felles for å unngå at barna fikk for mye godteri. Jeg visste ikke om det, og ga beskjed om at jeg ikke ville akseptere det en gang til. Da får de heller lage noen boller eller et eller annet, tenker jeg, men det er jo de som synes det er for farlig også. Vårt barn spiser normal sunn mat, og godteri når det passer seg slik. Jeg legger meg ikke bort i hva besteforeldre gir, men har sagt at jeg ønsker at de skal være fornuftige med tanke på godterier. Han får ikke brus, men tynn saft, men ellers prøver jeg ikke å være fanatisk. Jeg har noen halvsøsken som ikke fikk godteri da de var barn og som voksne preger dette dem slik at det antar helt latterlige dimensjoner. Setter du frem en skål med godteri, så nærmest slåst de om godteriet, og spiser som sinnsyke til skåla er helt tom. jeg kommer ikke til en gang......

Skrevet

Fordi stadig flere barn blir feite? Og spiser altfor mye sukker, iflg udersøkelser. Og når man snakker med småbarnsforeldre og leser tråder her inne, ser man jo at unger jevnt over også er i mindre aktivitet enn før. Mange små barn ser på TV i flere timer daglig, div TV- og dataspill er et "must", man triller 5-6-åringer i vogn, lar dem så vidt få lov til å sykle, og bygger ned lekeplasser fordi man er redd de skal skade seg. Når det er slik for mange, synes jeg det er på sin plass at de får mindre sukker i barnehagen i alle fall. Du står jo fritt til å gi dine egne unger hva du vil på fritida.

Skrevet (endret)

Vet dere hva?

Mitt barn blir veldig aktivisert hver dag, det sørger både barnehagen og vi som foreldre for. I helgene er min sønn på ski, eller aker både lørdag og søndag, og nå om sommeren er vi ute og sykler etc... både fredag og lørdag. Jeg har en liten mistanke om at de foreldrene som roper høyest fy til godteri etc..er de som ikke orker eller gidder å aktivisere ungene sine. Ellers hadde jo ikke sukkeret vært til noen skade eller hva?

Det er ikke sukkeret som gjør barna feitere, men mindre aktivitet og mosjon, og aktiviseringen og mosjonen er det vi som foreldre som har ansvaret for.

Endret av Jens
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har svart før her, og er enig med Jens. Mitt barn er tre år, har helt normal kroppsform, han elsker å sykle, vi tar han med på lange gåturer, vogn sitter han i, mest når vi er på butikk, 1 mai tog eller på bytur, der vi vet at han vil bli trøtt og at vi syns det er farlig å ha han svirrende rundt. Han ser sikkert for mye på tv, skal jeg være helt ærlig. Vi er hyppig brukere av lekeplasser, fotballbaner etc, og jeg ser ikke at det er flere feite barn i barnehagen nå enn det det var da jeg var ung. Men statistisk er jo dette riktig, men da synes jeg man skal fokusere på å få barna i aktivitet, samt hva de spiser til vanlig, dvs mat. Har du sett på tv norge, tror jeg det var, et program med Jamie et eller annet, der han tok for seg hva barn i Storbritannia fikk i seg, så kunne en få granatsjokk av mindre. De barnas helse ble ikke ødelagt av litt sukker i barnehagen, iallfall.Er de aktive og spiser normal norsk mat, så blir de ikke overvektige av litt sukker innimellom. Mener nå jeg.

Skrevet (endret)

Men du kan ikke bestride at barn får stadig mere sukker enn før! De spiser mer godteri, kjeks, kaker, is og ikke minst brus. Fint at du aktiviserer ditt barn, men slett ikke alle gjør det, og da er det greit at barnehagene ikke bidrar ytterligere synes jeg.

For øvrig tror jeg det stort sett er de bevisste foreldrene - som både gir ungene sunn mat og aktiviserer dem - som vil ha mindre sukker i barnehagene. Dessuten er vel ikke akkurat det å aktivisere ungene noe man må "gidde". Legger man litt til rette for det, greier da unger fint å aktivisere seg selv!

Vil legge til at jeg kan være enig i at mange er hysteriske - når man ikke en gang vil gi ungene sine youghurt, juice eller brunost, har man kanskje dratt det litt for langt. Og jeg tror heller ikke det er skadelig med lørdagsgodt og litt kaker i blandt! Men mange barnehager har store avdelinger, og da kan det bli bursdagsfeiring veldig ofte.

Det jeg reagerte mest på her, var vel i grunnen at det var foreldrene som måtte ordne bursdagsmaten...

Endret av imli
Skrevet
Det er ikke sukkeret som gjør barna feitere, men mindre aktivitet og mosjon, og aktiviseringen og mosjonen er det vi som foreldre som har ansvaret for.

Enig!

Både jeg og mine søsken måtte leke oss stort sett ute, syklet masse, gikk til og fra venner fremfor å bli kjørt/hentet. Var med ut i skog og mark for å fiske ol. Jeg vil gjerne at min sønn skal få mange av de erfaringene selv. Synes det er en uting at friske, raske barn skal tilbringe så mye tid fremfor tv/data som mange gjør.

Ellers har jo Imli et poeng i at for de barna som har et minimum av aktivitet, bør få litt mindre sukker. Men igjen, det faller jo tilbake på foreldrene til disse barna å ta ansvar for økende vekt/mindre aktivitet.

Skrevet

det er bare det at i dag kjører mange foreldrene ungene overalt, både til skole, venner og fritidsaktiviteter... Folk tør ikke å la "store" unger hverken sykle eller gå selv...

Gjest Gjest
Skrevet

Riktig at så mange barn blir kjørt overalt. Desto større er ansvaret på foreldrene til å aktivisere barna utenom dette. Vi har jo en treåring, og han kjører vi jo overalt, men vi greier jo å være ute med ham fordet. Men jeg mistenker at det er mange som ikke får tid til dette i tillegg til alt det andre voksentingene de skal være med på...

Gjest Gjest
Skrevet

Barn i dag får i seg enorme mengder sukker. Og det er ikke bare i kaker og snop at sukkeret finnes. Det er sukker i ferdigmat og halvfabrikata (også i middager som ikke er søte), i yoghurt og i drikke. Når barna i tillegg får sukker på lørdager, i bursdager, på 17. mai, i jula, i påsken, i sommerferien osv så blir det jo vanvittig mye på et år. Slapp av, jeg mener ikke at barn ikke skal få godteri til de anledninger jeg nevnte, men vil bare påpeke at barn får MYE sukker på et år. Derfor er det kjempepositivt at i hvertfall ett sted i barnas liv blir sukkerfritt, som i barnehagen. Det hjelper godt på!

Til dere som mener at vi ikke "unner" barna noe godt: Ingen barn hadde visst at sjokolade og brus var godt dersom ikke foreldrene deres hadde lært dem det. Barn trenger ikke godteri for å ha en fin feiring av f.eks. bursdag. Jeg kjenner barn som velger druer og bananer framfor sjokolade og potetgull. Barn blir lært opp til hva som er godteri, og om du lærer dem at druer er nam-nam som man får ved spesielle anledninger så vil druer være like "stort" som sjokolade for barnet.

Det er først når barna blir større og opplever at alle de andre barna spiser sjokolade at de selv får et behov for sånt. Hvorfor i all verden skal vi lære barna å like godter før de "må"?

Skrevet
Men du kan ikke bestride at barn får stadig mere sukker enn før! De spiser mer godteri, kjeks, kaker, is og ikke minst brus. Fint at du aktiviserer ditt barn, men slett ikke alle gjør det, og da er det greit at barnehagene ikke bidrar ytterligere synes jeg.

For øvrig tror jeg det stort sett er de bevisste foreldrene - som både gir ungene sunn mat og aktiviserer dem - som vil ha mindre sukker i barnehagene. Dessuten er vel ikke akkurat det å aktivisere ungene noe man må "gidde". Legger man litt til rette for det, greier da unger fint å aktivisere seg selv!

Vil legge til at jeg kan være enig i at mange er hysteriske - når man ikke en gang vil gi ungene sine youghurt, juice eller brunost, har man kanskje dratt det litt for langt. Og jeg tror heller ikke det er skadelig med lørdagsgodt og litt kaker i blandt! Men mange barnehager har store avdelinger, og da kan det bli bursdagsfeiring veldig ofte.

Det jeg reagerte mest på her, var vel i grunnen at det var foreldrene som måtte ordne bursdagsmaten...

Enig. Det dreier seg ikke bare om fedme heller, det dreier seg om å gi barna sine gode forutsetninger for en sunn kropp generellt. Det er ingenting i veien for å spise en skive med nugatti nå og da og lørdagsgodt (hjelpeseg, man skal da kose seg) når man ellers spiser sunt. (og hva som er sunt virker som varierer fra person til person)

Gjest strykebrett
Skrevet

Da jeg var liten hadde vi dessert etter maten hver gang noen hadde bursdag. Bursdagsbarnet fikk velge selv (det gikk mye i sjokoladepudding husker jeg). Så lenge det ikke er for store avdelinger ser jeg ikke noe galt i det..

Gjest Elastica
Skrevet

Hvorfor vi er blitt så hysteriske overfor sukker?

Ganske enkelt fordi barn blir feitere og feitere, og fordi det er nær sammenheng mellom inntak av sukker og fedme.

Skrevet

Som Jens synes jeg også sukkerhysteriet har nådd litt for høye høyder.

Å snakke om feite barn, stillesittende barn, halvfabrikata, barn som blir kjørt og skjult sukker i tacopulver har for så vidt mye for seg, men jeg skjønner ikke koblingen med at en halv sjokoladekakebit dermed er FY! Sjokoladekake vet man er usunt, dermed er man også forsiktig med det. Og det er litt ekstra kos og oppmerksomhet. For å sette det på spissen, så er det ikke i den halve sjokoladekakebiten at problemet ligger, det er i den generelle livsstilen (og nei, jeg er IKKE enig i at de "sunneste" foreldrene er de mest oppmerksomme i forhold til sukker. Min erfaring er at de mest hysteriske er det. De mer avslappede sørger for at ungene går og sykler, drikker vann til måltidene, liker grønnsaker og variert mat, er aktive og tøffe- og så får de en muffin eller kakebit til bursdager)

Skrevet

Personlig tror jeg også at sukker er gjort til syndebukk etter diverse linker til ADHD-adferd. Barn blir visstnok så gira av sukker, de kan ikke oppføre seg osv osv.

For uten den vinklingen der ville ikke sukker vært så mye verre enn fett, eller hva?

(misforstå meg rett, å minske sukkerforbruket er selvsagt prisverdig. Men jeg finner det rart hvor voldsomt sukkerhatet har blitt hos en del foreldre)

Gjest Gjest_gjest2_*
Skrevet

Hvorfor skal vi dynge i barna våre altfor mye sukker?

Hvorfor skal barna våre spise godteri i alle selskaper og gjerne hver dag foran tv?

Hva er galt med sunn mat?

Man trenger ikke være hysterisk for å ville barna sine det beste.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er for mye sukker i de fleste produkter til barn. Å få inn fysisk aktivitet er blitt en del av faglig og forebyggende arbeid rettet mot Norske barn.

fedme blandt barn er blitt ett samfunnsproblem, flere utvikler diabetes. synes det er bra at vi alle er mer bevisste på det, er ikke hysteri men sunn fornuft.

Alle mennesker reagerer på sukked, barn med bokstavdiagnoser reagerer kanskje ennå mer..ellers vil jeg bare kommentere deg over her at det ikke er bare er pga " adhd lignende tendenser".

Gjest Elastica
Skrevet
Personlig tror jeg også at sukker er gjort til syndebukk etter diverse linker til ADHD-adferd. Barn blir visstnok så gira av sukker, de kan ikke oppføre seg osv osv.

For uten den vinklingen der ville ikke sukker vært så mye verre enn fett, eller hva?

(misforstå meg rett, å minske sukkerforbruket er selvsagt prisverdig. Men jeg finner det rart hvor voldsomt sukkerhatet har blitt hos en del foreldre)

Jeg tror sukker er langt farligere enn fett. Men jeg tror også at kunstige tilsetningsstoffer er langt farligere enn litt sukker, så man må være fornuftig og ikke bli helt hysterisk.

Jeg ønsker heller at ungene skal spise honning enn nugatti eller lignende, på grunn av tilsetningsstoffene. Ofte opptrer sukker sammen med en rekke andre ting som ikke er bra for oss, i de helt tradisjonelle sukkerholdige varene.

Og forresten er jeg mer bekymret for saltmengden i tacokrydderet enn sukkeret. :)

Skrevet
Hvorfor skal vi dynge i barna våre altfor mye sukker?

Hvorfor skal barna våre spise godteri i alle selskaper og gjerne hver dag foran tv?

Hva er galt med sunn mat?

Man trenger ikke være hysterisk for å ville barna sine det beste.

Ingen skal måtte dynge barna sine i altfor mye sukker. Og det er da ingen som tvinger deg til det heller? Det er heller ikke noe galt med sunn mat, og man trenger ikke være hysteris for å ville barna sine det beste.

Men til den uthevede delen av setningen din: ser du ikke at det er en stor forskjell på å spise godteri i selskap og å spise godteri hver dag foran tv? Den ene delen bestemmer vertskapet, og den andre bestemmer (forhåpentligvis) du.

Jeg ser ikke det problemet du ser her. Ingen tvinger deg til å la barna bade i sukker mandag morgen og torsdag ettermiddag, men det kan hende de serverer en muffin når Petter har bursdag. Stort problem? :klø:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...