Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tar sol i ny og ne for å friske opp fargen, men vil ikke være en av dem som ser ut som en inntørket rosin når jeg er 40. Har pleid å legge noe over ansiktet/bryst, for dette er den mest utsatte huden. Men samtidig vil jeg jo bli brun her også.. hvis jeg bruker solkrem i ansiktet og på brystet, vil dette føre til færre solskader men samtidig farge? Synes å ha hørt at dette ikke er bra pga ett eller annet... noen som vet? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skal ikke bruke solkrem i ansiktet for da tar det lengre tid og bli brun, noe som fører til at man tar sol flere ganger og da blir man utsatt for mer stråling. Om du vil hovedsakelig bli brun på kroppen kan du godt smøre ansiktet med solkrem for å få mindre farge der.

Problemet med solarim er at man blir utsatt for 50% mer UV-B-stråler og 2-4 ganger så mye UV-A-stråler i forhold til vanlig sol.

UV-B-stålene gjør deg brun, UV-A aldrer huden. Begge er skadelige.

Det kan være en fordel å bruke en solkrem med lav UV-B-beskyttelse, men høy UV-A beskyttelse under solarium. På den måten blir du brun, men kan hindre litt av strålingen.

I tillegg fører stråling til frie radikaler i huden, noe antioksidanter motvirker. Derfor har jeg ville hatt på en antioksidantspray eller tatt det som kosttilskudd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...