Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest SmallTalk
Skrevet

For første gang i livet mitt så vurderer jeg å prøve meg på hjemmestriping av etterveksten, og da dukker det jo opp noen spørsmål. Skulle aller helst gått til frisøren som vanlig, men har ikke tid eller penger til å gå til frisøren akkurat nå.

Har gått til innkjøp av Schwarzkopf Blonde M1, og tenkte jeg skulle stripe håret med hetta som følger med.

Har kommuneblondt hår type mellomblond med en del striper i fra før. Men nå begynner etterveksten å bli plagsomt stygg.

Så da har jeg noen spørsmål:

1. Når jeg har oppi bleikemiddelet, skal jeg kun ta det i etterveksten eller skal jeg ta det i hele lengden? Eller skal jeg ta det i etterveksten først og gni det inn i lengdene etter ca halve tiden?

2. Sikkert et litt dumt spørsmål, men hvor lenge bør jeg sitte? Håret mitt har en tendens til å blekes fort, og jeg vil ikke ende opp med platinablonde striper.

Videoannonse
Annonse
Gjest Christabelle
Skrevet

Huff, jeg vil sterkt fraråde deg til å gjøre dette hjemme.

Uansett.. Frisøren min tar bare i blekningsmiddelet på etterveksten, ikke det som allerede er bleket. Jeg vil tro det er fordi håret blir meget slitt og ødelagt av blekemiddelet, og du vil ikke utsette det for det to, tre, fire (osv.) ganger ;)

Du bør fortløpende sjekke fargen ved å gni av litt middel. Når fargen er lik den du har på resten av håret, skyller du ut. Jeg har aldri gjort dette selv, men frisøren gjør altså dette. Pakk det inn i aluminiumsfolie eller (hvis du gidder) føn med varm luft. Varme gjør at prosessen går fortere/bedre (tror jeg?).

Vær svært nøye, og pass på å ta det helt inntil hodebunnen. Det verste jeg vet er striping som starter èn cm fra hodebunnen. Og tro meg; det har skjedd et par ganger :sur:

En ting til. Jeg har lagt merke til at enkelte frisører "vever" pinnen i håret. Altså, de tar annenhvert parti i det partiet de tar ut (dette gjelder foliestriper). Men du har jo hette, så det er ikke et alternativ :)

Gjest SmallTalk
Skrevet (endret)

Tja, nå hadde jeg tenkt å bruke hette istedenfor folie. Har vanvittig tykt hår, så orker ikke prøve på folie selv. Slitasje er jeg ikke redd for. Har ifølge alle frisørene jeg har vært hos såkalt drømmehår som skal ha ekstremt mye slitasje for å bli slitt. :)

Gult hår et lite sannsynlig. Er mellomblond med lite røde pigmenter, og sannsynligheten for kritthvitt hår er større en gult på mitt hår. Uansett så løser en god hårkur mye. K-pack hårkuren til Joico er gull verdt. :)

Endret av SmallTalk
Skrevet

Jeg fraråder deg også til å gjøre dette hjemme, frisører som vet hva de driver med bruker heller ikke slike hetter mer, de bruker en nålkam og pakker inn lokk etter lokk i folie. Det gir penest resultat.

Ta ett par færre turer på byen denne mnd. så har du råd til frisør.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har aldri hatt noen problemer med å stripe håret selv så jeg mener du bare skal sette igang! Men du trenger hjelp til å dra ut striper og å ta på blekemiddel bak på hodet.

Regner med at du har hår som er stripet hos frisør fra før. Da er det viktig å kun ta blekemiddel på etterveksten så ikke det håret som er bleiket fra før blir ødelagt.

Jeg får et fint og naturlig resultat med hvem som helst stripemiddel kjøpt i vanlig butikk. Blir det gult er det bare å justere fargen med blåshampo.

Hvor lenge du skal la det virke må du bare sjekke underveis, men ca 50 min er vanlig.

Gjest SmallTalk
Skrevet
Jeg fraråder deg også til å gjøre dette hjemme, frisører som vet hva de driver med bruker heller ikke slike hetter mer, de bruker en nålkam og pakker inn lokk etter lokk i folie. Det gir penest resultat.

Ta ett par færre turer på byen denne mnd. så har du råd til frisør.

Det er feil. En del frisører som veit hva de driver med, bruker fortsatt hette til tider for å få jevnet ut hårfargen, og for å få lagt en del striper i underhåret i tillegg. På håret mitt gir ikke folie så pent resultat når jeg kun skal bleike striper pga at det er så vanvittig tykt.

Byturer? Har ikke råd til å dra på by'n nå uansett. Jeg sparer til å ha råd til å ta fri fra jobben en uke i sommer.

Gjest SmallTalk
Skrevet
Jeg har aldri hatt noen problemer med å stripe håret selv så jeg mener du bare skal sette igang! Men du trenger hjelp til å dra ut striper og å ta på blekemiddel bak på hodet.

Regner med at du har hår som er stripet hos frisør fra før. Da er det viktig å kun ta blekemiddel på etterveksten så ikke det håret som er bleiket fra før blir ødelagt.

Jeg får et fint og naturlig resultat med hvem som helst stripemiddel kjøpt i vanlig butikk. Blir det gult er det bare å justere fargen med blåshampo.

Hvor lenge du skal la det virke må du bare sjekke underveis, men ca 50 min er vanlig.

Ca 50 min? Jeg leste av tabellen og kom fram til ca 20. Har mellomblondt hår, og vil ikke ha platinablonde striper. I tillegg så blekes håret mitt fort. Maks virketid er uansett 45 min i følge bruksanvisningen.

Skrevet

Jeg vil heller ikke anbefale å gjøre dette hjemme, med mindre du ønsker et resultat hvor man ser tydelige striper. Det kan selvsagt gå bra, men de jeg vet om som har stripet håret selv, har fått både veldig tydelige og ujevne striper.

Når det gjelder hette vs. folie, så har jeg forstått det sånn at folie er mest vanlig nå. Bl.a. fordi man har bedre kontroll over stripene. Jeg stripet et par ganger med hette, men bruker nå folie (hos frisør begge deler), og folie har gitt et mye bedre/mer naturlig resultat på meg.

Men når jeg tidligere bleket striper med hette, tok de for øvrig først blekemiddelet i på etterveksten, og deretter i resten av håret etter hvert.

Men hvis du har forholdsvis lyst hår i utgangspunktet, vil jeg (evt. til senere) anbefale deg å tenke på å farge lysere striper framfor å bleke dem. Det er mer skånsom for håret, fordi man tilfører framfor å fjerne pigment. På meg ser det også mer naturlig ut. Én frisør mente at det kunne gi et uønsket gulskjær, mens flere andre har anbefalt farging for mitt hår. Jeg ba også om en relativt kald farge, og jeg er ikke plaget med gulskjær.

Lykke til uansett, men hvis du skal gjøre dette selv, ville jeg bedt om hjelp til å dra ut striper hvertfall. :)

Gjest SmallTalk
Skrevet (endret)

Har hverken tenkt til å dra ut striper eller å ha i blekingen selv. :)

I tillegg så kommer jeg ikke til å få dratt ut stripene før jeg har fått hetta så langt nedi hodebunnen som mulig. Men det jeg lurer på er om det kanskje er mest lønnsomt med ganske tynne striper, og at de ikke legges snorrett på hodet, men litt mer tilfeldig.

Jeg kunne sikkert brukt farge isteden, men de pleier vel ikke følge med hette på dem?

Endret av SmallTalk
Gjest Gjest
Skrevet
Ca 50 min? Jeg leste av tabellen og kom fram til ca 20. Har mellomblondt hår, og vil ikke ha platinablonde striper. I tillegg så blekes håret mitt fort. Maks virketid er uansett 45 min i følge bruksanvisningen.

Okay, mulig det er litt lenge men det er den tiden jeg må la det virke for å bli lys.

Uansett må du sitte så lenge at de gule pigmentene i håret ditt blir borte, hvor lang tid det tar vil variere fra person til person.

Du sier du ikke vil bli platinablond, du kan nok ikke regueler lyshetsgraden på håret når du bleker det tror jeg, det du må gjøre er å ta få striper for å ikke få et for lyst resultat.

En annen foreslår at du kan lysfarge håret, det er en god ide siden du ikke er så mørk. Bare prøv lysfargen på en lokk i håret så ser du hvordan det blir før du evt striper det.

Dette med at man absolutt må gå til frisør for å få et bra resultat er jeg ikke enig i! Så lenge en ikke skal klippe, da bør en vel ta en tur til frisøren:)

Gjest Gjest
Skrevet
Har hverken tenkt til å dra ut striper eller å ha i blekingen selv. :)

I tillegg så kommer jeg ikke til å få dratt ut stripene før jeg har fått hetta så langt nedi hodebunnen som mulig. Men det jeg lurer på er om det kanskje er mest lønnsomt med ganske tynne striper, og at de ikke legges snorrett på hodet, men litt mer tilfeldig.

Jeg kunne sikkert brukt farge isteden, men de pleier vel ikke følge med hette på dem?

Hette og nål får du på Vita.

Gjest Gjest
Skrevet
Vær svært nøye, og pass på å ta det helt inntil hodebunnen. Det verste jeg vet er striping som starter èn cm fra hodebunnen. Og tro meg; det har skjedd et par ganger :sur:

Dette problemet har jeg med min frisør.

Hun nekter å ta stripene helt inntil hodebunnen fordi hun mener man kan få svie/utslett/kløe etc.

Av den grunn må jeg gå oftere til frisøren fordi jeg da etter kort tid har masse ettervekst igjen :sur:

Skrevet

Selv om du ikke har tenkt å gjøre det selv vil du jo aldri få dratt ut de stripene som har ettervekst. Du kommer til å få dratt ut en god del hår som ikke er stripet fra før, og ender opp med mer lyst hår på hodet, med endel gamle striper - fortsatt med ettervekst. Men hvis du synes det er ok er det jo ikke noe problem.

Jeg spanderer noen kroner ekstra på frisøren min som bruker folie og kun striper etterveksten i stripene. Men det er meg. :)

Gjest SmallTalk
Skrevet (endret)

Det å kun stripe etterveksten på de stripene jeg har fra før ville vært en tålmodighetsprøve uten like, og det tror jeg ikke noen frisør ville prøvd seg på i det hele tatt. Hadde jeg hatt markerte striper hadde det nok vært mulig, men det er ikke så kraftig skille mellom håret mitt og stripene at hvem som helst ville lagt merke til det. Har veldig mange striper, og de er i tillegg veldig tynne og over hele håret, og ikke bare i skillen.

Når jeg tenker over det så lurer jeg på om ikke frisøren min har pleid å ha i bleikinga i hele lengden på stripene uansett om hun har brukt hette eller folie. :klø:

Endret av SmallTalk
Gjest Raggy
Skrevet
Det å kun stripe etterveksten på de stripene jeg har fra før ville vært en tålmodighetsprøve uten like, og det tror jeg ikke noen frisør ville prøvd seg på i det hele tatt. Hadde jeg hatt markerte striper hadde det nok vært mulig, men det er ikke så kraftig skille mellom håret mitt og stripene at hvem som helst ville lagt merke til det. Har veldig mange striper, og de er i tillegg veldig tynne og over hele håret, og ikke bare i skillen.

Når jeg tenker over det så lurer jeg på om ikke frisøren min har pleid å ha i bleikinga i hele lengden på stripene uansett om hun har brukt hette eller folie. :klø:

Har du bleket hår i lengdene fra før skal du ikke ha blekemiddel i de en gang til, dette sliter for mye på håret og det ytterste håret vil bli lysere enn det innerste siden det blir bleket flere ganger.

Ta kun blekemiddel der du har ettervekst!

Skrevet

Jo, min frisør gjør det. Og av den grunn nekter hun å bruke hette. Tålmodighetsprøve, ja, men hun er perfeksjonist. :)

Hvis du har veldig mange, tynne striper skjønner jeg godt at den metoden hun bruker på meg ikke ville fungert på deg.

Men ikke ha i blekemiddel i alt med en gang, kun i etterveksten, så i resten bare fem-ti minutter før du skal skylle!

Skrevet

Jeg prøvd dette selv, det ble bare kluss.

Sverger til frisøren nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...