Gå til innhold

Når kan babyen drikke ukokt vann?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lille mor_*
Skrevet

Hei

Har ei lita jente på 5 mnd. Lurer bare på når hun kan begynne å drikke ukokt vann. Hun får NAN i sterilt kokt vann.

Klem

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Vi begynte å gi ukokt vann når hun var 7-8mnd, når helsesøster sa det var greit så lenge vannet i kranen var helt kaldt. Før det kokte vi vann som hun drakk litt av. Hvis det er til NAN du mener regner jeg med du må koke det først, hvis du ikke tapper kaldt vann og varmer det i mikroen da.

Skrevet

når han var 5-6 mnd. Kaldt vann fra springen :)

Skrevet (endret)

Fra 6 mnd er det i alle fall trygt å gi kaldt vann fra springen. Men vann til morsmelkerstatning og grøt skal man alltid koke opp! Varmt vann fra springen skal ikke drikkes av hverken barn eller voksne.

Endret av imli
Skrevet
Fra 6 mnd er det i alle fall trygt å gi kaldt vann fra springen. Men vann til morsmelkerstatning og grøt skal man alltid koke opp! Varmt vann fra springen skal ikke drikkes av hverken barn eller voksne.

Signeres i sin helhet.

(Vi ga egentlig ikke vann før han var 6 mnd vi, så da begynte han rett på kaldt vann som ikke er kokt) Men varmer selvsagt vannet til grøten (Koker det ikke da, bare varmer det opp til de 40-50 gradene det skal ha)

Skrevet

Med fare for å spore av: Kan man gi vann (kokt) til mindre babyer? Jeg har lurt på om det kunne være lurt å gi om natten, for babyen vår spiser så mye da. Jeg tror egentlig ikke hun er sulten, men at hun vil ha noe å sutte på som ikke er smokk... (Hun er uansett mer enn tjukk nok)

Skrevet

Ja, man kan gi avkjølt, kokt vann til babyer helt fra starten :) Ikke alltid de vil ha da, og mange som ikke liker "konsistensen" - setter det litt i vrangstrupen fordi det er tynnere enn melk. Men bare å prøve!

Gjest *Mim*
Skrevet

Har gitt kaldt vann fra springen for første gang til min baby som er seks måneder imorra. Han kunne ikke skjønne hvorfor jeg lurte i ham det fæle stoffet. :tongue:

Skrevet

Jeg ga min kaldt vann fra springen fra han var 6mnd. Forøvrig fikk han aldri vann før han var 6mnd heller.

Skrevet

I følge matportalen så kan man gi kaldt vann fra springen til barn under ett år, så lenge man får vann fra et anlegg og ikke fra egen brønn. Jeg har aldri kokt vannet, brukt vann fra springen.

Skrevet

Jeg forstår ikke spørsmålet, jeg...

Hvorfor KOKER dere vannet babyen skal ha?

Hvilke bakterier er dere redde for? Hvor står det at man må koke vann til babyer?

Skrevet

Det står i de fleste infobrosjyrer om mat for spebarn at vann til spebarn skal kokes, og vann til morsmelkerstatning/grøt skal kokes og deretter avkjøles, dersom barnet er under 6 mnd. Det sier de på helsestasjonen også.

Skrevet

Koking av vann går på såvell bakterier som på luft.

Som den som har drukket kokt vann vet, det er "flatt". Lufta er kokt ut av det, rett og slett. Og akkurat det som gjør at vi synes det ikke er så godt, er praktisk for små babyer som ellers kan få luft i magen. I tillegg ER det en bakterieflora i vann som er helt ok for oss, men som for helt små babyer kan gi magetrøbbel.

Derfor er det normal anbefaling at man koker vann til barn under et halvt år.

Skrevet
Det står i de fleste infobrosjyrer om mat for spebarn at vann til spebarn skal kokes, og vann til morsmelkerstatning/grøt skal kokes og deretter avkjøles, dersom barnet er under 6 mnd. Det sier de på helsestasjonen også.

Grunnen til at jeg spør, er at jeg jobber med rensing av drikkevann hver dag, og føler at jeg kjenner til hvilke krav som stilles til kommunale renseanlegg og vet litt om drikkevannskvalitet i Norge. Jeg har alltid hørt fra mine professorer på skolen at babyen ikke må få lunket/varmt vann fra springen eller vann som har stått lenge i krana (feks det første vannet om morgenen). Dette pga kobber og andre tungmetaller, og ikke bakterier og andre patogene? Det har aldri vært nevnt at vann må kokes før bruk, dersom det ikke er gitt advarsel fra anlegget (ved feks feil i desinfeksjonen).

På matportalen fant jeg denne artikkelen:

http://matportalen.no/artikler/2008/2/1204288690.71

Den er skrevet av Morten Nicholls (seniorrådgiver i Mattilsynet) som svar på spørsmålet "kan spedbarn gis vann direkte fra springen"

Slik jeg forstår denne artikkelen, kan babyer drikke vann fra springen hvis det kommer fra et større vannverk. Hvis det kommer fra en mindre brønn, bør man forhøre seg om/sjekke vannkvaliteten og koke hvis man etter det finner grunn til det. Videre står det "Vannet er ikke sterkere bakteriologisk belastet enn den grøten/maten barnet ellers får i seg. Snarere tvert i mot. Vann fra godkjent vannverk skal være fritt for patogene mikrober og vil vanligvis bare inneholde et forholdsvis lavt antall "miljøbakterier" som er uten betydning i denne sammenhengen."

Etter mitt skjønn, er det derfor trygt å gi babyer vann fra springen helt uten å koke.

Gjest Gjest
Skrevet

Fikk beskjed både på helsestasjonen og sykehuset at det var unødvendig å koke vannet til babyen. På sykehuset her (barselavd) ga de ukokt vann selv til nyfødte. (Bor på Vestlandet).

Skrevet
Grunnen til at jeg spør, er at jeg jobber med rensing av drikkevann hver dag, og føler at jeg kjenner til hvilke krav som stilles til kommunale renseanlegg og vet litt om drikkevannskvalitet i Norge. Jeg har alltid hørt fra mine professorer på skolen at babyen ikke må få lunket/varmt vann fra springen eller vann som har stått lenge i krana (feks det første vannet om morgenen). Dette pga kobber og andre tungmetaller, og ikke bakterier og andre patogene? Det har aldri vært nevnt at vann må kokes før bruk, dersom det ikke er gitt advarsel fra anlegget (ved feks feil i desinfeksjonen).

På matportalen fant jeg denne artikkelen:

http://matportalen.no/artikler/2008/2/1204288690.71

Den er skrevet av Morten Nicholls (seniorrådgiver i Mattilsynet) som svar på spørsmålet "kan spedbarn gis vann direkte fra springen"

Slik jeg forstår denne artikkelen, kan babyer drikke vann fra springen hvis det kommer fra et større vannverk. Hvis det kommer fra en mindre brønn, bør man forhøre seg om/sjekke vannkvaliteten og koke hvis man etter det finner grunn til det. Videre står det "Vannet er ikke sterkere bakteriologisk belastet enn den grøten/maten barnet ellers får i seg. Snarere tvert i mot. Vann fra godkjent vannverk skal være fritt for patogene mikrober og vil vanligvis bare inneholde et forholdsvis lavt antall "miljøbakterier" som er uten betydning i denne sammenhengen."

Etter mitt skjønn, er det derfor trygt å gi babyer vann fra springen helt uten å koke.

INGEN skal vel drikke lunkent/varmt vann fra springen? Etter hva jeg har fått med meg, er dette skadelig så vel som for barn som for voksne.

Det er sikkert helt greit å gi ukokt vann også. Men tror man sier at vi skal koke vannet på de fleste helsestasjoner, og da blir det gjerne slik... Det skader jo uansett ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...