Gå til innhold

50 % sykmeldt

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg er blitt sykmeldt 50%.

Jeg spurte om jeg kunne få jobbe hver dag, men da blir det selvsagt bare halv dag.

Sjefen min ønsket ikke dette, og bad meg ta det opp med sjefen hennes igjen om jeg var uenig.

Men kan de nekte meg det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det tror jeg ikke de kan, men det kommer muligens an på hva slags type arbeid du har. Det viktigste må da være at du fungerer best mulig, og at det tilrettelegges i forhold til din situasjon.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg arbeider i barnehage. Kan forstå at det er enklere for de at jeg jobber noen fulle dager istedet, og satt inn vikar de dagene jeg er sykmeldt, men selv ønsker jeg altså å jobbe halve dager, slik at jeg ikke er helt knekt de dagene jeg er på jobben..

Skrevet

Jeg ville hørt med fagforening, de vet :)

Skrevet

Dette er det arbeidsgiver som bestemmer, men man pleier jo å høre på arbeidstaker og etterkomme ønsker så langt det er mulig. Å få inn vikar på halve vakter er mye vanskeligere enn på hele vakter, så det spørs nok om arbeidsgiver her vil etterkomme dine ønsker.

Skrevet

Kan du ikke få legen til å spesifisere dette i sykemeldingen. For han kan skrive at du burde jobbe kortere dager. Da er det nok lettere å få det igjennom hos sjefen

Gjest Gjest
Skrevet

legen min spesifiserte i sykemeldinga mi at jeg skulle kun jobbe halve dager.

Skrevet

Da er det jo greit :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skjønner forsåvidt at det er litt vanskelig for arb.giver å skaffe halv-dags-vikarer.

Egentlig burde de jo ha en fast ansatt til, eller ansatt en vikar 100% for å dekke opp for slike situasjoner som denne, nemlig at en går i redusert stilling/har en delvis sykemelding. Tror hverdagen ville vært mye enklere dersom arb.giver hadde nok ansatte til at det ble litt "luft" i arb.dagen, i stedet for alltid å være skjært ned til beinet og så styre med å ringe og skaffe vikarer stadig vekk.

Skrevet
Egentlig burde de jo ha en fast ansatt til, eller ansatt en vikar 100% for å dekke opp for slike situasjoner som denne, nemlig at en går i redusert stilling/har en delvis sykemelding. Tror hverdagen ville vært mye enklere dersom arb.giver hadde nok ansatte til at det ble litt "luft" i arb.dagen, i stedet for alltid å være skjært ned til beinet og så styre med å ringe og skaffe vikarer stadig vekk.

Ja tenkt hvilken drømmesituasjon det ville vært for alle arbeidsgivere, hvis de hadde hatt mulighet til dette. Og jeg tror at samtlige som hadde hatt mulighet til det hadde valgt en slik løsning, men det er vel mer eller mindre en vag drøm, særlig i barnehager...

Gjest Gjest
Skrevet
Ja tenkt hvilken drømmesituasjon det ville vært for alle arbeidsgivere, hvis de hadde hatt mulighet til dette. Og jeg tror at samtlige som hadde hatt mulighet til det hadde valgt en slik løsning, men det er vel mer eller mindre en vag drøm, særlig i barnehager...

Tror alle arb.plasser hadde hatt godt av en ekstra-person, det kunne vel vært en arb.ledig, hvor NAV betalte lønna...?

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis det står på sykemeldingen så kan det ikke være noe problem. Du har behov for å jobbe bare halve dager, det er enten det eller full sykemelding. Vet mange arbeidsgivere heller seg at du blir fulltidssykemeldt enn halvtid.

Ring nav eller legen din hvis de fortsatt nekter.

Gjest Gjest
Skrevet

Da har ikke arb.giver lov til å nekte.

Men de prøver seg siden det svært ofte er vanskelig med å få vikarer til halve dager. Men det er IKKE ditt problem, det er ARBEIDSGIVER problem.

Er de IA bedrift kan de søke om tilskudd til å dekke noe av kostnadene rundt å ha en vikar på halve dager.

Har vært i samme situasjon. Legen skrev opp at jeg kun kunne jobbe 30% (altså 2,5 t i min jobb) Men lederen nektet dette. Mente jeg da skulle jobbe 1 full dag i uken. For det hadde h*n styringsrett for (sa h*n)

Hadde jeg jobbet en hel dag hadde jeg garangtert blitt fulstendig arbeidsufør for resten av uken og mest sannsynlig engre. (leder ØNSKET heller 100% sykemeldt.. så det var vel det som var hensikten)

Fagforeningen måtte jobbe intens. Og jeg fikk både legen og behandleren til å skrive på at jeg ikke kunne jobbe mer en 2,5 t om dagen. Og at det da måtte være tilrettelagt arbeid.

Arb.giver måtte bare godta det til slutt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...