Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er helt blank når det kommer til dette, og trenger sårt litt informasjon om hvordan vi skal gå frem. Synes på en måte det er litt flaut å spørre noen om dette, fordi jeg ikke har peiling i det heletatt.

Jeg og samboer har leid i et par år nå, men nå har vi litt lyst til å kjøpe oss egen bolig. Vi har snakket om dette ei stund, men det blir så lett bare med praten i og med at vi ikke aner hvordan vi skal gå frem.

For det første, hvis man skal legge inn et bud på en bolig, trenger vi da å ha fått innvilget et lån fra en bank? Jeg tenker siden man binder seg til budet, kan man da gjøre det uten noen slags sikkerhet for at man faktisk greier å oppdrive kapitalen?

Jeg lurer streng tatt på hvordan hele prosessen er, hvor mye det koster å kjøpe bolig, med unntak av kjøpsprisen. Er det noen som gidder å ta seg bry til kort å forklare meg hvordan dette gjøres?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst må dere gå i banken og finne ut hvor mye lån dere har mulighet til å kunne få. En tommelfingerregel er 2,5 - 3x inntekt (var hvertfall det før finanskrisen) minus evt. annen gjeld som f.eks. billån, studielån osv. Hvis de vil gi dere lån får dere et lånebevis (dere har altså ikke tatt opp lån, det er bare et papir på at dere kan få det) som dere må ha før dere kan legge inn bud.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Et bud er bindende. Dvs. at det i teorien ikke spiller noen rolle om du har penger eller ikke for selger kan gå rettens vei med tvangstrekk i lønn og hele suppen. De aller fleste selgere foretrekker imidlertid å unngå dette ved å kreve å se et finansieringsbevis for å godta budet.

Som Kakee sier må dere først finne ut hvor mye dere kan låne før dere begynner å se på leiligheter/hus.

Når finansieringen er i orden og dere er på visning så kan dere by. Husk imidlertid at ALLE deres bud er bindende inntil fristen dere setter går ut. Dvs. at dere ikke kan by på to objekter samtidig fordi dere da forplikter dere til å kjøpe begge to hvis dere skulle være så (u)heldig å få tilslaget på begge objekter.

Tidligere var det vanlig at man ga bud med forbehold om at finansiering gikk i orden, men i de senere års boligmarked stilte man bakerst i køen for å få tilslaget med en slik reservasjon fordi det var mange nok andre som var interessert i objektene. Dette kan ha endret seg nå, men det ville jeg ikke tatt sjansen på selv.

Når dere har fått tilslaget på et objekt så ordner megler og bank resten.

Det er også en god ide å sette seg inn i de forskjellige boligtypene som finnes (selveier/borettslag) og fordelene og ulempene med disse. Dette er en fin ting å spørre banken om når man er der for å undersøke finansieringsmulighetene. Be de også regne ut for dere de månedlige kostnadene på noen eksempel objeker (prospekter dere tar med dere) slik at dere ser hva dette utgjør for dere.

Skrevet
Jeg er helt blank når det kommer til dette, og trenger sårt litt informasjon om hvordan vi skal gå frem. Synes på en måte det er litt flaut å spørre noen om dette, fordi jeg ikke har peiling i det heletatt.

Jeg og samboer har leid i et par år nå, men nå har vi litt lyst til å kjøpe oss egen bolig. Vi har snakket om dette ei stund, men det blir så lett bare med praten i og med at vi ikke aner hvordan vi skal gå frem.

For det første, hvis man skal legge inn et bud på en bolig, trenger vi da å ha fått innvilget et lån fra en bank? Jeg tenker siden man binder seg til budet, kan man da gjøre det uten noen slags sikkerhet for at man faktisk greier å oppdrive kapitalen?

Jeg lurer streng tatt på hvordan hele prosessen er, hvor mye det koster å kjøpe bolig, med unntak av kjøpsprisen. Er det noen som gidder å ta seg bry til kort å forklare meg hvordan dette gjøres?

Dere trenger et finansieringsbevis. Det er en bekreftelse fra banken på at de forplikter seg til å gi dere lån på en bestemt sum innenfor en viss % av boligens verdi. Et finansieringsbevis er gyldig i 6 måneder. Nå i disse tider må dere gjøre regning med å stille med minst 10% egenkapital ved boligkjøp.

Hvor mye omkostninger det er i forbindelse med boligkjøpet kommer an på om du kjøper en selveier eller en borettslagsbolig. Kjøper du en selveierbolig kommer det dokumentavgift på 2,5% av kjøpesummen. Kjøper du en borettslagsbolig er de en del mindre omkostninger. Som regel godt innenfor 5.000,-. Uansett hva slags boligtype du kjøper må du også ta med tinglysningsgebyr og omkostninger i forbindelse med låneopptaket i regnestykket.

Som en tommelfingerregel kan du låne 2-3 ganger inntekten din, men det er ikke den måten bankene regner. De har egne beregningsmodeller. Mange av bankene går ut fra SIFO-budsjettet og legger også inn en god rentemargin (nå som renten av lav ligger det gjerne inne minst 4%). Har dere barn vil dere få en del mindre i lån enn om dere ikke har barn.

Dere bør først og fremst kontakte banken for å søke på et finansieringsbevis. Når det er på plass kan dere legge inn bud. Dere må for all del ikke legge inn bud før dere har fått finansieringsbeviset. Da må dere i tilfelle legge inn et bud med forbehold om at dere får innvilget finansieringen. Slike bud er naturlignok ikke selgerne spesielt glad i. Legger dere inn et bud uten forbehold kan dere komme i en veldig vanskelig situasjon hvis budet blir godtatt uten at dere har finansieringen i orden. Da må selgeren legge boligen ut for salg igjen med de ekstra kostnadene det innebærer. Dette må dere i tilfelle dekke. I tillegg kan dere risikere at boligen blir solgt for et lavere beløp enn dere bød. Da må dere også dekke mellomlegget på dette. Så det å legge inn et bud uten å ha finansieringen i orden kan bli en dyr opplevelse.

Skrevet

Tusen takk for kjempe gode svar! Nå ble jeg veldig glad. Fikk greie på masse jeg aldri hadde tenkt på. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...