Gå til innhold

Hvilke språk snakker du?

MissStiles

Anbefalte innlegg

Jeg snakker norsk, engelsk og tysk. I tillegg litt fransk, svensk og dansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg snakker engelsk, norsk, svensk og dansk. Kan også grunnleggende tysk, og noen franske gloser. Jeg har lyst til å lære finsk og samisk også, og har planer om å begynne i løpet av året.

Hunden min er fra Spania, og kan alle kommandoer på spansk. Dessverre mestrer ikke jeg det språket, og sliter litt med å lære han norsk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker norsk, engelsk og svensk flytende, dvs like bra som en normann, engelskmann og svenske.

Forstår mye tysk og en del fransk, men snakker bare enkelte småting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytende norsk, engelsk og bulgarsk

snakker også russisk og svensk, men ikke så bra som de første tre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Norsk og engelsk.

Jeg forstår også noen strofer på japansk.

Også dansk og svensk naturligvis. ;)

Selv om det er vanskelig noen ganger. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norsk, engelsk, en del tysk, par gloser på spansk og fransk. Svensk og danske er vel slikt som vi nordmenn forstår ganske bra, i allefall det aller meste :) Har et ønske om å lære russisk og kinesisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk og engelsk flytende

Svensk, men snakker ikke som en innfødt:p

Litt fransk

Forstår og kan gjøre meg forstått på et veldig enkelt nivå på ungarsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

norsk, svensk og engelsk, og nederlandsk ( dutch ) . Tysk hadde jeg på u-skolen men dreit fullstendig i =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk og engelsk flytende, kan litt fransk og enda mindre tysk. Forstår dansk og svensk og endel islandsk. Også kan jeg, eh, norrøn grammatikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Ser at flere her mener at de snakker en rekke språk flytende og/eller som en innfødt. Enten så er det en overrepresentasjon av dyktige og ekstremt språkføre mennesker her, eller så tenker dere for høyt om deres egne evner.

Jeg opplever ofte at folk som selv mener de kan et språk til fingerspissene, og "ingen kan merke at jeg ikke er norsk/tysk/svensk/amerikansk eller hva det måtte være". Reality check, folkens! Det stemmer ikke! Joda, du er sikkert dyktig, men tro meg, du snakker ikke som en innfødt.

Dette gjelder også de fleste som er oppvokst i flerspråklige familier, eller har bodd i et annet land i flere år i oppveksten, men i disse gruppene kan man nok finne noen få som har språkøre nok til å beherske to språk som en innfødt. Utenom dette, er det nærmest ikkeeksisterende.

For å svare på spørsmålet: Norsk flytende/morsmål. Meget bra engelsk. En god del tysk. Og jeg har bodd i både engelsk- og tysktalende land, og har meget bra språkøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker norsk og engelsk. Forstår svensk og dansk, samt en svært begrenset forståelse for tysk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at flere her mener at de snakker en rekke språk flytende og/eller som en innfødt. Enten så er det en overrepresentasjon av dyktige og ekstremt språkføre mennesker her, eller så tenker dere for høyt om deres egne evner.

Jeg opplever ofte at folk som selv mener de kan et språk til fingerspissene, og "ingen kan merke at jeg ikke er norsk/tysk/svensk/amerikansk eller hva det måtte være". Reality check, folkens! Det stemmer ikke! Joda, du er sikkert dyktig, men tro meg, du snakker ikke som en innfødt.

Dette gjelder også de fleste som er oppvokst i flerspråklige familier, eller har bodd i et annet land i flere år i oppveksten, men i disse gruppene kan man nok finne noen få som har språkøre nok til å beherske to språk som en innfødt. Utenom dette, er det nærmest ikkeeksisterende.

For å svare på spørsmålet: Norsk flytende/morsmål. Meget bra engelsk. En god del tysk. Og jeg har bodd i både engelsk- og tysktalende land, og har meget bra språkøre.

Men det er moro da, med disse menneskene som strålende fornøyde forteller at de har sittet en sen nattetime på pub i England og blitt tatt for å være engelsk, og så åpner de munnen og snakker engelsk til deg, og ut kommer en aksent som minner om en blanding av Petter Solberg og kong Harald. Eller de som har bodd tre år i Frankrike og tror at det automatisk gjør dem flytende i fransk, men som likevel har problemer med å koordinere subjekt og verb. :fnise: Det slår aldri feil!

(Nei, jeg gjør ikke primært narr av folk som er dårlige i språk, jeg gjør narr av folk som påstår at de snakker et språk flytende og som i virkeligheten slett ikke gjør det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...