Gjest mnb Skrevet 10. mai 2009 #1 Skrevet 10. mai 2009 Leste at etter en undersøkelse så var 50 % av brukerne misfornøyde. Tror at om de hadde spurt alle brukerene, så hadde tallet vert høyere. Leser i avisen i dag at en fyr har ventet på sykepenger i 5 mnd. Nav skjuler seg under taushetsplikten, og innrømmerikke noe. Dette er en av få saker. Jeg har gått sykemeldt\arb.ledig en tid. Lite dagpenger. Det holder knappest til det faste, noen mnd gjør det ikke det. Søkte på en god bet.jobb,men kravet var at søkere hadde--------kompetanse. Jeg trengte et kurs, forøvrig for dyrt for meg. Tok kontakt med Nav og la frem saken. Dette var jobb som passet min situasjon. De skulle beh. søknaden fort. Jeg purret og purret. Etter 2 mnd så spurte de hva jeg hadde søkt på....søknaden var borte. Det ble avgjort pr.tlf at jeg fikk det innvilget,men da vr jobben allerede besatt. Så søkte jeg på grunnstønad,noe legen mente jeg burde gjort for lenge siden. Avslag etter 5 mnd. vedkommende forteller meg at man får ikke det pga sykdom, men pga utgifter man har som andre ikke har. Jeg sier da at da må det jo være en grunn til det? eks sykdom? nei. Så sjekket jeg opp. For det første, så hadde vedkommende saksbehandler sittet på A-etat tidliger og kun jobbet med det. Nå var hun satt på trygdesaker i tillegg. Her gambler man med folks helse og økonomi. Saken anket, og ble da bevilget. Notis: feil saksbehandling. Hvor mange godtar NAV sine avgjørelser og tror de kan dette? jeg tipper de aller fleste,men det kan man ikke gjøre lengre. Man må sette seg inn i regelverket, og i mange tilfeller fortelle de hva du har krav på. Så tok jeg kontakt for å få igjen penger på medisin.(utenom blåresept) dyr medisin. Noe jeg har fått dekket i mange år. Samme saksbehandler. Å, nei dette dekket de ikke. Du må få skrive det på egenandelskortet,men siden det er hvit resept, så får du ikke det. Ba henne gå inn på dataen å se på tidligere vedtak,og hva jeg har fått. Svaret var at slik var det ikke lengre. Ba om å få snakke med en saksbeh. jeg hadde før. Da måtte jeg bestille time..... Kom ned to dager etterpå, ordnet med en gang. Han mente at den andre hadde tolket feil. nei, det har hun ikke, hun sitter med noe hun ikke kan. Hva om jeg hadde trodd på dette? jeg har ikke hatt råd til å ta ut medisinen og helsetilstand hadde forverret seg. Så om du søker på noe og får avslag, så sjekk grundig dine rettigheter.
Gjest Gjest_Ina_* Skrevet 10. mai 2009 #2 Skrevet 10. mai 2009 Det er min erfaring også, sjekk nøye ut rettighetene før du kommer. Hadde ikke samboern og jeg vært mer oppegående så kunne vi mistet støtte verdt 100.000kr!!! Vi lurte på noe ang. fødelesstøttev/permisjon etc... Fortsatt ikke fått inn penger på konto( heldigvis har vi bufferkonto)...
Gjest gigi Skrevet 11. mai 2009 #3 Skrevet 11. mai 2009 Leste at etter en undersøkelse så var 50 % av brukerne misfornøyde. Jeg har gått sykemeldt\arb.ledig en tid. Lite dagpenger. Det holder knappest til det faste, noen mnd gjør det ikke det. Søkte på en god bet.jobb,men kravet var at søkere hadde--------kompetanse. Jeg trengte et kurs, forøvrig for dyrt for meg. Nå er jo dette litt utenom ditt tema, men jeg synes det er helt ufattelig at folk forventer å få diverse skoler og kurs gjennom NAV. Jada, jeg vet at reglene åpner for det i visse tilfeller, jeg er bare uenig i systemet. Trenger du en kompetanse, så betal for det selv, som flesteparten av oss andre gjør. Om nødvendig med lån og stipend. Det er ditt eget ansvar å skaffe deg jobb og å ha kompetanse til å klare nettopp det!
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2009 #4 Skrevet 11. mai 2009 Det er min erfaring også, sjekk nøye ut rettighetene før du kommer. Hadde ikke samboern og jeg vært mer oppegående så kunne vi mistet støtte verdt 100.000kr!!! Vi lurte på noe ang. fødelesstøttev/permisjon etc... Fortsatt ikke fått inn penger på konto( heldigvis har vi bufferkonto)... Litt avsporing her også, men veldig nysgjerrig på hva slags fødselsstøtte dere fant ut at dere hadde rett på? Jeg syntes det kan være så vanskelig å finne rundt i rettighetene.
Gjest irritert Skrevet 11. mai 2009 #5 Skrevet 11. mai 2009 Jeg har også dårlig erfaring med Nav. I mitt tilfelle gjelder det heldigvis bare barnebidrag. Jeg sa ifra til barnefaren i fjor høst at han betalte for mye i bidrag, og sa han kunne søke bidragsendring. Det gjorde han i oktober. I begynelsen av mars fikk jeg brev fra Nav om å sende inn innteksopplysninger. Noe jeg gjorde. Nå er vi i midten av mai, og enda har de ikke fått avgjort bidragssaken! Jeg har ringt Nav kontoret her hvor jeg bor (det er ikke de som behandler saken, men jeg selv får ikke ringe Nav forvaltning) og purret. Sa også ifra om at jeg ikke skal ha bidragsforskudd, og HURRA 2 dager etterpå fikk jeg brev om at jeg ikke får bidragsforskudd f.o.m 1 mai siden jeg tjener over 440000. Da hadde de selv innhentet inntektsopplysninger om meg. Men svar på bidragsendringa har ingen av oss fått. Nå har det gått 7 mnd fra han søkte! Jeg har sikkert ringt Nav 10-15 ganger i.l.a siste mnd, uten at det hjelper. Sååå sjeleglad jeg ikke er avhengig av utbetalinger fra Nav!
Mamma1 Skrevet 11. mai 2009 #6 Skrevet 11. mai 2009 (endret) Har også bare dårlig erfaring med nav.. Jeg gikk ut i permisjon 13.januar, vedtaket mitt fikk jeg først for to uker siden. Inntil da visste jeg ikke hva jeg kom til å få i mnd, ingen kunne svare meg på dette. Jeg fikk heller ingen utbatelinger i denne tiden, til tross for at alle papirene mine var inne før jul.. Fant til slutt ut nr til nav forvaltning og der kunne de svare på noe av det jeg spurte om.. Endret 11. mai 2009 av Mamma1
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2009 #7 Skrevet 11. mai 2009 Sitter og med dårlig erfaring med nav. Mens jeg var sykemeldt (100%*) sto jeg på som "søren" for å forsøke komme raskere til undersøkelser og behandlign selv. Legen gjorde ingenting. NAV sa de ikke kunne gjøre noe. Endte opp med mange mnd (3-9mnd) ventetid for å komme til time. Og så 2-5 mnd før resultatet kom. Resultatet har blidt at jeg i tillegg til en skade har fått en mengde følgeskader pga. overbelastning og feilbehandling. ETTER å ha kommet i rehabelitering har jeg fått høre av NAV at de kunne ha hjulpet til med noe som heter "Raskere tilbake" Legen kunne også ha benyttet dette. Men gjorde altså ikke det. Mens jeg er i rehableitering og fremdeles ikke har fått fullstendig diagnose kan vist ingen hjelpe til med å komme raskere til undersøkelser. Har en undersøkelse på gang nå som jeg antakelig må vente et 1\2 år på. Blir bare værre og værre med skaden og får fler og fler følgeskader\ overbelastnings skader. Frykter jeg risikerer å bli 100% ufør og sittende i rullestol før jeg finner riktig diagnose. (som mest sannsynlig i utgangspungtet ikke er så stor om ting hadde blidt gjort raskt. og med riktig behandling.) Er mange regler å sette seg inn i så langt. Nå holder jeg på å undersøke ang. menerstatning. Problemet er at jeg mest sannsynlig har en ukjent diagnose i tillegg til det som er funnet til nå. Fikk akkurat opplyst at jeg da IKKE kan søke om menerstatning. Fikk også opplyst at de IKKE kunne bidra noe som helst på å få undersøkelsen det er behov for raskere (vil tro denne undersøkelsen vil avklare mye) Noen som har erfaring med slike ting som menerstatning her ? (Når ikke nav kan hjelpe stort, er det kanskje noen som har vært igjennom det samme som meg som kan hjelpe meg å finne ut av dette. Forsøker selv å bidta når jeg ser andre styrer med slike ting jeg alt har vært igjennom) Og en annen ting. Mens en er under rehabelitering. Kan en da benytte tiden til omskolering uten å tape økonomisk på det ? Kan mest sannsynlig uansett ikke gå tilbake til mitt opprinnelige yrke. For min del er jeg såpass ufør at det ikke blir annet en nettstudie i så fall. Kommer meg ikke ut av huset for egen "maskin". Men hodet og hendene er der foreløpig ikke noe i veien med Tenkte da på å gjøre litt "fornuftig" ut av værdagen. Kjedelig å kun være hjemme uten å få gjort noe som helst nyttig.
Gjest Gjest_hulda_* Skrevet 15. mai 2009 #8 Skrevet 15. mai 2009 Sitter og med dårlig erfaring med nav. Mens jeg var sykemeldt (100%*) sto jeg på som "søren" for å forsøke komme raskere til undersøkelser og behandlign selv. Legen gjorde ingenting. NAV sa de ikke kunne gjøre noe. Endte opp med mange mnd (3-9mnd) ventetid for å komme til time. Og så 2-5 mnd før resultatet kom. Resultatet har blidt at jeg i tillegg til en skade har fått en mengde følgeskader pga. overbelastning og feilbehandling. ETTER å ha kommet i rehabelitering har jeg fått høre av NAV at de kunne ha hjulpet til med noe som heter "Raskere tilbake" Legen kunne også ha benyttet dette. Men gjorde altså ikke det. Mens jeg er i rehableitering og fremdeles ikke har fått fullstendig diagnose kan vist ingen hjelpe til med å komme raskere til undersøkelser. Har en undersøkelse på gang nå som jeg antakelig må vente et 1\2 år på. Blir bare værre og værre med skaden og får fler og fler følgeskader\ overbelastnings skader. Frykter jeg risikerer å bli 100% ufør og sittende i rullestol før jeg finner riktig diagnose. (som mest sannsynlig i utgangspungtet ikke er så stor om ting hadde blidt gjort raskt. og med riktig behandling.) Er mange regler å sette seg inn i så langt. Nå holder jeg på å undersøke ang. menerstatning. Problemet er at jeg mest sannsynlig har en ukjent diagnose i tillegg til det som er funnet til nå. Fikk akkurat opplyst at jeg da IKKE kan søke om menerstatning. Fikk også opplyst at de IKKE kunne bidra noe som helst på å få undersøkelsen det er behov for raskere (vil tro denne undersøkelsen vil avklare mye) Noen som har erfaring med slike ting som menerstatning her ? (Når ikke nav kan hjelpe stort, er det kanskje noen som har vært igjennom det samme som meg som kan hjelpe meg å finne ut av dette. Forsøker selv å bidta når jeg ser andre styrer med slike ting jeg alt har vært igjennom) Og en annen ting. Mens en er under rehabelitering. Kan en da benytte tiden til omskolering uten å tape økonomisk på det ? Kan mest sannsynlig uansett ikke gå tilbake til mitt opprinnelige yrke. For min del er jeg såpass ufør at det ikke blir annet en nettstudie i så fall. Kommer meg ikke ut av huset for egen "maskin". Men hodet og hendene er der foreløpig ikke noe i veien med Tenkte da på å gjøre litt "fornuftig" ut av værdagen. Kjedelig å kun være hjemme uten å få gjort noe som helst nyttig.
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2009 #9 Skrevet 15. mai 2009 Jeg jobber i nav forvaltning, og skjønner godt at dere og mange er frustrerte. Da reformen ble innført var intensjonen at man skulle ha en dør inn til nav. Nå er områdene spredd rundt i hele landet og vi ansatte har også store problemer med å finne ut hva som skal behandles hvor i landet. Informasjon fra nav lokal kommer ikke til oss på forvaltning som skal behandle sakene og dermed blir det enda mer forsinkelser og komplikasjoner. Vi lærer nå i disse dager enda ett nytt datasystem, og vi har siden oppstarten jobbet overtid mange lørdager og flere kvelder hver uke. Vi er kjempefrustrert fordi vi ikke får hjulpet folk slik vi vil, det er jo derfor vi begynte i denne bransjen. Men vi håper at det blir bedre når det får gått seg til. Men dessverre er det mange som lider underveis, samtidig som vi ansatte er helt utslitte av dette, og all negativ omtale i pressen. Men vi prøver så godt vi kan. Beklager på vegne av etaten at dere har blitt behandlet så dårlig som beskrevet over, det skal ikke forekomme. Utslitt hilsen fra nav-ansatt;-)
Gjest irritert Skrevet 15. mai 2009 #10 Skrevet 15. mai 2009 Til deg som jobber i NAV forvaltning: Hvordan kan det ta 2 dager å få vedtak på at jeg ikke har krav på bidragsforskudd, mens det hittil har tatt 7 MND med bidragssaken? Som vi enda ikke har fått svar på. Har bedt barnefaren sende inn skriftlig klage. Han har også sluttet å betale bidrag i påvente av endingen. Det er jævlig irriterende. Og johoo... Til høsten begynner han kanskje å jobbe igjen. Da må vi søke om bidragsendring igjen. Mest sannsynlig uten å ha fått svar på den første endringen. Hurra! Dette er i Alta.
Makin' it big Skrevet 15. mai 2009 #11 Skrevet 15. mai 2009 Får gå litt mot strømmen jeg da, for jeg har ikke hatt noen problemer med NAV, og jeg har vært MYE inn og ut der siden reformen. Det nærmeste jeg kom "problemer" var at jeg ble innkalt til 6 mnd-møte når jeg er sykemeldt pga. bekkenløsning som det allerede står på sykemeldingen at gjør det umulig for meg å komme tilbake i jobb før etter permisjon. Men da gikk jeg bare innom og snakket med dem og fikk beskjed om at møtet ble avlyst dagen etter. Har aldri hatt problemer med sykemeldinger, jobbsøking, dagpenger eller nå, når jeg søkte om foreldrepenger (fikk vedtak under to uker etter at jeg søkte).
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2009 #12 Skrevet 15. mai 2009 Til deg som jobber i NAV forvaltning: Hvordan kan det ta 2 dager å få vedtak på at jeg ikke har krav på bidragsforskudd, mens det hittil har tatt 7 MND med bidragssaken? Som vi enda ikke har fått svar på. Har bedt barnefaren sende inn skriftlig klage. Han har også sluttet å betale bidrag i påvente av endingen. Det er jævlig irriterende. Og johoo... Til høsten begynner han kanskje å jobbe igjen. Da må vi søke om bidragsendring igjen. Mest sannsynlig uten å ha fått svar på den første endringen. Hurra! Dette er i Alta. Hvordan kan du kjefte på NAV-damen som gjør så godt hun kan?
Gjest Illiya Skrevet 18. mai 2009 #13 Skrevet 18. mai 2009 Sitter og med dårlig erfaring med nav. Mens jeg var sykemeldt (100%*) sto jeg på som "søren" for å forsøke komme raskere til undersøkelser og behandlign selv. Legen gjorde ingenting. NAV sa de ikke kunne gjøre noe. Endte opp med mange mnd (3-9mnd) ventetid for å komme til time. Og så 2-5 mnd før resultatet kom. Resultatet har blidt at jeg i tillegg til en skade har fått en mengde følgeskader pga. overbelastning og feilbehandling. ETTER å ha kommet i rehabelitering har jeg fått høre av NAV at de kunne ha hjulpet til med noe som heter "Raskere tilbake" Legen kunne også ha benyttet dette. Men gjorde altså ikke det. Mens jeg er i rehableitering og fremdeles ikke har fått fullstendig diagnose kan vist ingen hjelpe til med å komme raskere til undersøkelser. Har en undersøkelse på gang nå som jeg antakelig må vente et 1\2 år på. Blir bare værre og værre med skaden og får fler og fler følgeskader\ overbelastnings skader. Frykter jeg risikerer å bli 100% ufør og sittende i rullestol før jeg finner riktig diagnose. (som mest sannsynlig i utgangspungtet ikke er så stor om ting hadde blidt gjort raskt. og med riktig behandling.) Er mange regler å sette seg inn i så langt. Nå holder jeg på å undersøke ang. menerstatning. Problemet er at jeg mest sannsynlig har en ukjent diagnose i tillegg til det som er funnet til nå. Fikk akkurat opplyst at jeg da IKKE kan søke om menerstatning. Fikk også opplyst at de IKKE kunne bidra noe som helst på å få undersøkelsen det er behov for raskere (vil tro denne undersøkelsen vil avklare mye) Noen som har erfaring med slike ting som menerstatning her ? (Når ikke nav kan hjelpe stort, er det kanskje noen som har vært igjennom det samme som meg som kan hjelpe meg å finne ut av dette. Forsøker selv å bidta når jeg ser andre styrer med slike ting jeg alt har vært igjennom) Og en annen ting. Mens en er under rehabelitering. Kan en da benytte tiden til omskolering uten å tape økonomisk på det ? Kan mest sannsynlig uansett ikke gå tilbake til mitt opprinnelige yrke. For min del er jeg såpass ufør at det ikke blir annet en nettstudie i så fall. Kommer meg ikke ut av huset for egen "maskin". Men hodet og hendene er der foreløpig ikke noe i veien med Tenkte da på å gjøre litt "fornuftig" ut av værdagen. Kjedelig å kun være hjemme uten å få gjort noe som helst nyttig. Du ville sannsynligvis ikke blitt raskere behandlet/undersøkt selv om du hadde blitt søkt inn via "raskere tilbake", det er nemlig lang ventetid og kø der også. Uansett er det legen din som skal sørge for at du kommer videre til spesialister og får underøkelser/utredning. NAV har avtale med endel behandlingsinstitusjoner for opptrening, avklaring av arbeidsevne osv. De har ikke avtaler med spesialister på sykehus, f.eks, såvidt jeg vet. Du kan fint studere om du er på rehab, men du bør heller søke attføring. Da får du dekket de utgiftene du har i forbindelse med studier.
Rioja Skrevet 18. mai 2009 #14 Skrevet 18. mai 2009 Nå er jo dette litt utenom ditt tema, men jeg synes det er helt ufattelig at folk forventer å få diverse skoler og kurs gjennom NAV. Jada, jeg vet at reglene åpner for det i visse tilfeller, jeg er bare uenig i systemet. Trenger du en kompetanse, så betal for det selv, som flesteparten av oss andre gjør. Om nødvendig med lån og stipend. Det er ditt eget ansvar å skaffe deg jobb og å ha kompetanse til å klare nettopp det! Ei god venninne ble permitert 80% i januar. Hun søkte om tilskudd fra NAV om et kurs innenfor regnskap, da bedriften hadde et behov innenfor det. Kostnad 4500,- og hun fikk garanti fra bedriften at hun ville komme tilbake i 100% stilling etterpå. Hun fikk avslag og går fortsatt 80% ledig 5 måneder etter. Kostnad på dagpenger i 5 måneder? Over 75 000,- Da er det noe som ikke stemmer helt...
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #15 Skrevet 18. mai 2009 Er godt fornøyd med NAV og saksbehandleren min. Går på yrkesretta attføring i Trondheim
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #16 Skrevet 18. mai 2009 Du ville sannsynligvis ikke blitt raskere behandlet/undersøkt selv om du hadde blitt søkt inn via "raskere tilbake", det er nemlig lang ventetid og kø der også. Uansett er det legen din som skal sørge for at du kommer videre til spesialister og får underøkelser/utredning. NAV har avtale med endel behandlingsinstitusjoner for opptrening, avklaring av arbeidsevne osv. De har ikke avtaler med spesialister på sykehus, f.eks, såvidt jeg vet. Du kan fint studere om du er på rehab, men du bør heller søke attføring. Da får du dekket de utgiftene du har i forbindelse med studier. Var en saksbehandler på NAV som fortalte (i rehab.) at de KUNNE ha hjulpet til med å komme raskere til behandling og undersøkelser mens jeg var sykemeldt. (Men det er nå litt ymse,, frem og tilbake med opplysninger for hvem en prater med har jeg inntrykk av. Ofte svært motstridende meldinger. Eller så aner de ingenting) Skal inn til "opptrening, avklaring av arbeidsemne" nå ( over 2 år etter skade) Men det er forde jeg ble tipset om at noe slikt fantes via en venninde og forlangte få dette av legen selv. Ble aldri opplyst om slikt av lege eller NAV. Spurte legen tidligere om noe slikt fantes (etter ca 4-5 mnd) men fikk da beskjed om at det ikke fantes noe slikt og at han ikke så behov av det ! Tillegg: Det er ventetid på opp til 1\2 år for å komme inn til denne type undersøkelse\behandling. Men ble opplyst NÅ at hadde jeg vært sykemeldt og ikke i rehab nå, har de en ordning som heter "raskere tilbake" med samme type undersøkelser ets. og da hadde jeg kommet inn i løpet av noen uker på samme sted. MEN så lenge jeg er i rehab. kommer jeg ikke under de "reglene"! "Du kan fint studere om du er på rehab, men du bør heller søke attføring. Da får du dekket de utgiftene du har i forbindelse med studier." Gjelder dette også når det er snakk om omskolering ? Har fått beskjed om at jeg mest sannsynlig ikke kan fortsette i mitt opprinnelige yrke som er svært fysisk tungt. Da blir det vel ikke attføring (tilbake til opprinnelig yrke\ jobb !?)
Gjest farge Skrevet 18. mai 2009 #17 Skrevet 18. mai 2009 Ei god venninne ble permitert 80% i januar. Hun søkte om tilskudd fra NAV om et kurs innenfor regnskap, da bedriften hadde et behov innenfor det. Kostnad 4500,- og hun fikk garanti fra bedriften at hun ville komme tilbake i 100% stilling etterpå. Hun fikk avslag og går fortsatt 80% ledig 5 måneder etter. Kostnad på dagpenger i 5 måneder? Over 75 000,- Da er det noe som ikke stemmer helt... Da vil jeg virkelig si at denne venninnen din er tiltaksløs eller bare lat. Det er da vitterlig lov å ta initiativ selv, og ikke regne med at staten skal betale hver en minste lille ting. Så da Nav ikke ville dekke 4500 kroner til kurset, ¨satt hun seg da ned og bare gjorde ingenting. Tror nok hun hadde fått tatt opp et lite lån i banken på de 4500 kronene, iallefall hvis hun viser til garantien fra bedriften. eller spart opp noen av pengene hun har fått fra nav i dagpenger. Men noen liker jo en litt forlenget ferie
Gjest Illiya Skrevet 19. mai 2009 #18 Skrevet 19. mai 2009 (endret) Var en saksbehandler på NAV som fortalte (i rehab.) at de KUNNE ha hjulpet til med å komme raskere til behandling og undersøkelser mens jeg var sykemeldt. (Men det er nå litt ymse,, frem og tilbake med opplysninger for hvem en prater med har jeg inntrykk av. Ofte svært motstridende meldinger. Eller så aner de ingenting) Skal inn til "opptrening, avklaring av arbeidsemne" nå ( over 2 år etter skade) Men det er forde jeg ble tipset om at noe slikt fantes via en venninde og forlangte få dette av legen selv. Ble aldri opplyst om slikt av lege eller NAV. Spurte legen tidligere om noe slikt fantes (etter ca 4-5 mnd) men fikk da beskjed om at det ikke fantes noe slikt og at han ikke så behov av det ! Tillegg: Det er ventetid på opp til 1\2 år for å komme inn til denne type undersøkelse\behandling. Men ble opplyst NÅ at hadde jeg vært sykemeldt og ikke i rehab nå, har de en ordning som heter "raskere tilbake" med samme type undersøkelser ets. og da hadde jeg kommet inn i løpet av noen uker på samme sted. MEN så lenge jeg er i rehab. kommer jeg ikke under de "reglene"! "Du kan fint studere om du er på rehab, men du bør heller søke attføring. Da får du dekket de utgiftene du har i forbindelse med studier." Gjelder dette også når det er snakk om omskolering ? Har fått beskjed om at jeg mest sannsynlig ikke kan fortsette i mitt opprinnelige yrke som er svært fysisk tungt. Da blir det vel ikke attføring (tilbake til opprinnelig yrke\ jobb !?) Ja, det gjelder helt klart når det er snakk om omskolering. Omskolering og attføring er det samme, attføring innebærer forskjellige tiltak for at folk skal komme tilbake i jobb, deriblant omskolering. Får du innvilget attføring, får du dekket alle utgifter til skole. Reise, bøker, semesteravgift osv. Hvis du ikke kan gå tilbake til yrket ditt, vil jeg tro du fyller vilkårene for attføring. Les litt på nav.no, så finner du ut mer. Du må selv komme med krav om attføring, og det er lurt å ha en ide om hva du vil. Når det gjelder "raskere tilbake", så er det mange sykemeldte som har ventet i flere mnd på å komme til behandling der også, det er kø alle steder. Endret 19. mai 2009 av Illiya
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #19 Skrevet 19. mai 2009 Ja, det gjelder helt klart når det er snakk om omskolering. Omskolering og attføring er det samme, attføring innebærer forskjellige tiltak for at folk skal komme tilbake i jobb, deriblant omskolering. Får du innvilget attføring, får du dekket alle utgifter til skole. Reise, bøker, semesteravgift osv. Hvis du ikke kan gå tilbake til yrket ditt, vil jeg tro du fyller vilkårene for attføring. Les litt på nav.no, så finner du ut mer. Du må selv komme med krav om attføring, og det er lurt å ha en ide om hva du vil. Når det gjelder "raskere tilbake", så er det mange sykemeldte som har ventet i flere mnd på å komme til behandling der også, det er kø alle steder. Dekkes alt til skole... både reise bøker osv. jøss.. hadde regnet med å dekke en del av dette selv. Trodde en bare fikk attførings penger på samme nivå som rehabiliteringen. Blir det da i tillegg til, eller utenom ? Men jeg får vist ikke startet opp med noe som helst før diagnosen er helt utredet desverre. Venter på undersøkelser og skikkelig utredning nå. Men det tar så tid. Er stor usikkerhet ennå om hvor stor uførhet det er nå og på sikt med den skaden jeg har. Og om en kan gjøre noe for å bli bedre\helt bra igjen eller om det blir å være slik i fremtiden. Regner med det har noe med å gjøre hva en kan utdanne seg til. Slik at en ikke starter med noe som det senere viser seg at en ikke kan gjøre alikevel. Er utrolig kjedelig å "bare gå hjemme" + behandlingstimer og undersøkelser da... men uten å få gjort noe nyttig\ fremtidsrettet.. Er ingenting i veien med hode og hendene, men kommer meg ikke ut ennå. Men er vel endel en kan gjøre hjemmefra med slikt regner jeg med. Er så rastløs og gira på å komme noe vei. I stedenfor bare å sitte her unyttig dag ut og dag inn uten å komme igang med noe. Men får ikke lov og det er ingen interesse i NAV for at jeg kan sette igjang med noe nå. Siden stor usikkerhet rundt dette med diagnosen. Sitter ikke på "rompa" hele dagen. Min "jobb" nå har vært mye å undersøke, studere og presse på for å komme noe vei med denne skaden. Går mye tid til det. + at jeg forbereder og lager ting til hobbysalget. Har ikke turt å spørre hvordan reglene er rundt salg av hobbyvirksomhet når en er i rehab. Normalt sett kan en tjene 50.000 på hobbyvirksonhet som uregistrert (regner ikke med å komme opp i di summene uansett). Så jeg lagrer bare ting til jeg forhåpentligvis blir bedre igjen. Noen som vet noe om reglene rundt dette ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå