Gå til innhold

Feriepenger og utbetaling

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_ginny_*
Skrevet

Noen som kan forklare dette for meg?

Vi har på min jobb 5 uker ferie, og da altså 12 % feriepenger. Slik jeg har skjønt det så skal dette gå akkurat opp, altså at de 12 % tilsvarer akkurat lønnen for 5 uker (i alle fall fjorårets lønn).

Men: Hos oss får vi feriepenger i juni, og dette er alltid mer enn en vanlig månedslønn (også sett bort ifra at feripengene utbetales uten skattetrekk). Likevel får vi ikke dette "trukket" noen annen måned, slik at alle andre måneder, uavhengig av når vi faktisk tar ut ferien, får vi utbetalt full månedslønn.

Er dette riktig? Jeg trodde poenget med feriepenger var at disse gikk akkurat opp med ferien, slik at man, fordelt over året, fikk akkurat like mye penger som en fulltidslønn selv om full ferie ble tatt ut (forutsatt at man har full opptjening av feriepenger)? Her får vi jo mer! Håper noen forstår hva jeg mener og kan gi meg et svar :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Feriepengene går ikke akkurat opp med en månedslønn, hvordan kan de det?

En månedslønn er 1/12 del eller 8,34 % av en årslønn. Feriepenger er 12 % av en årslønn.

Det du får i feriepenger er regnet ut slik:

Bruttolønn opptjeningsår (2008) x 12 %

- 26 feriedager (hver måned har 22 arbeidsdager, mens det er 26 feriedager fordi lørdagene regnes med i hht ferieloven)

+ brutto månedslønn (22 dager)

= utbetalte feriepenger.

For å ta et eksempel med tall:

Bruttlønn = 300.000

Månedslønn = 25.000

Feriepenger = 300.000 x 12 % = 36.000

- 26 feriedager = (25.000/22) x 26 = 29.545

+ brutto månedslønn = 25.000

= utbetalte feriepenger = 31.455

Skrevet
Feriepengene går ikke akkurat opp med en månedslønn, hvordan kan de det?

En månedslønn er 1/12 del eller 8,34 % av en årslønn. Feriepenger er 12 % av en årslønn.

Det du får i feriepenger er regnet ut slik:

Bruttolønn opptjeningsår (2008) x 12 %

- 26 feriedager (hver måned har 22 arbeidsdager, mens det er 26 feriedager fordi lørdagene regnes med i hht ferieloven)

+ brutto månedslønn (22 dager)

= utbetalte feriepenger.

For å ta et eksempel med tall:

Bruttlønn = 300.000

Månedslønn = 25.000

Feriepenger = 300.000 x 12 % = 36.000

- 26 feriedager = (25.000/22) x 26 = 29.545

+ brutto månedslønn = 25.000

= utbetalte feriepenger = 31.455

Takk for svar, men jeg skjønner fremdeles ikke helt. Jeg er selvfølgelig helt enig i at 12 % ikke tilsvarer en månedslønn, og det er jo nettopp derfor jeg ikke får dette til å gå opp.

Skal ikke feriepengene tilsvare lønnen din? Slik at du, med full opptjening, vil få utebetalt akkurat det samme gjennom året i feriepenger + lønn når du tar ut full ferie, som man ville fått med null feriepengeopptjening og null ferie?

Altså si at man har 300 000 i årslønn, som du skriver. Uten ferieuttak og uten å ha opptjent feriepenger vil lønnen fra denne arbeidsgiveren da være akkurat 300 000 på ett år. Skal ikke lønnen også være nøyaktig 300 000 for en som har full opptjening av feriepenger hos den arbeidsgiveren, og som tar ut full ferie (slik at feriepengene akkurat tilsvarer lønnen for fem uker?)?

Eller tilsvarer rett og slett 12 % over fem uker ferie en litt høyere "dagsutbetataling" enn en vanlig lønn gjør?

*fremdeles forvirret*

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Eller tilsvarer rett og slett 12 % over fem uker ferie en litt høyere "dagsutbetataling" enn en vanlig lønn gjør?

*fremdeles forvirret*

Dette har jeg allerede svart på i min første post. Det er fysisk umulig at 12 % av 300.000 (= 36.000) kan bli det samme som 300.000/12 (=25.000). Så ja vi får mer betalt i feriepenger enn vi får i månedslønn. Enkelt sagt er den reelle bruttolønnen altså høyere enn 300.000 - den blir:

Brutto årslønn: 300.000

Feriepenger = 36.000

Fratrekk for 26 feriedager = - 29545

= Reell brutoo årslønn inkludert feriepenger og ferie: 306.455

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, feriepenger skal ikke tilsvare vanlig lønn i fem uker, slik du tror. Feriepenger er mer enn som så, for at folk skal ha litt mer å rutte med når de har ferie!

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener. Vi trekkes for alle feriedager i juni.

Juniutbetaling:

Feriepenger

- Månedslønn

- 4 ekstra feriedager

= Utbetaling

Utbetalingen er betydelig større enn en månedslønn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...