Gjest Gjest_Hans_* Skrevet 10. mai 2009 #1 Skrevet 10. mai 2009 Hvordan tror dere at Bibelen ble til? Og hvordan forklarer dere at disse skriftene boken er basert på, finnes, hvis det som står der, ikke er sant?
Monica1968 Skrevet 10. mai 2009 #2 Skrevet 10. mai 2009 Bibelen, Koranen, Toraen etc. er alle basert på sagn og myter fortalt muntlig fra generasjon til generasjon i en tid da folk hadde en relativt fantasifull virkelighetsoppfatning, og måtte tro på magi og tryllerier for å forklare ting(skapelsesberetningen er et godt eksempel på dette). Med andre ord er det fri dikring sammenblandet med myter, sagn og et forsøk på å forklare ting.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2009 #4 Skrevet 10. mai 2009 Bibelen, Koranen, Toraen etc. er alle basert på sagn og myter fortalt muntlig fra generasjon til generasjon i en tid da folk hadde en relativt fantasifull virkelighetsoppfatning, og måtte tro på magi og tryllerier for å forklare ting(skapelsesberetningen er et godt eksempel på dette). Med andre ord er det fri dikring sammenblandet med myter, sagn og et forsøk på å forklare ting. Som om jeg skulle sagt det selv! Det er vel ingen - heller ikke kristne - som tror at bibelen har falt ned fra himmelen etter å ha blitt skrevet av Guds hånd?
waco Skrevet 10. mai 2009 #5 Skrevet 10. mai 2009 Om gud virkelig ville fortelle oss noe idag, hadde han skrevet dem ned på ruller og gjemt de i huler eller ville han koblet seg på http:// protokollen med kompitabelt programvare?
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2009 #6 Skrevet 10. mai 2009 Hvordan tror dere at Bibelen ble til? Og hvordan forklarer dere at disse skriftene boken er basert på, finnes, hvis det som står der, ikke er sant? 1. Noen skrev den. 2. Mye av det er oppdiktet, feiltolket og overdrevet, men det kan godt ha vært basert på virkelige hendelser. (Hvordan forklarer du at det som står i en hvilken som helst bok, finnes, hvis det som står der, ikke er sant?)
waco Skrevet 10. mai 2009 #7 Skrevet 10. mai 2009 Det er jo helt klart at kvinneguidens forum, som består av hundretusenener av innlegg burde vært en verdensreligion om 3000 år, hvor allesammen baserer seg på kvinneguidenetikk og slikt.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2009 #9 Skrevet 10. mai 2009 Hvordan tror dere at Bibelen ble til? Og hvordan forklarer dere at disse skriftene boken er basert på, finnes, hvis det som står der, ikke er sant? Jeg tror ikke jeg skjønner spørsmålet helt. Er det sånn at fordi man har funnet gamle skrifter så betyr det at det som står i Bibelen er sant? Jeg trodde de gamle skriftene bare var et bevis for at Bibelen var gammel, dumme meg... I tillegg er Bibelen oversatt, tolket og redigert et utall ganger siden de første skriftene ble laget. For meg blir spørsmålet motsatt: Hvordan kan man tro at Bibelen representerer sannheten når man vet at den er skrevet av mennesker, oversatt, tolket og redigert? Eller er det noen som tror at Bibelen er skrevet av Gud og har falt ned til oss fra himmelen? :klø:
Pingting Skrevet 10. mai 2009 #10 Skrevet 10. mai 2009 Og hvordan forklarer dere at disse skriftene boken er basert på, finnes, hvis det som står der, ikke er sant? Hæ? Fordi skriftene finnes er det sant? Da er vi jaggu i trøbbel allemann, da er nemlig Donald Duck, Koranen, VG og Trist som faen sant også. Hjelpes.
firewater Skrevet 14. mai 2009 #12 Skrevet 14. mai 2009 Hvordan tror dere at Bibelen ble til? Og hvordan forklarer dere at disse skriftene boken er basert på, finnes, hvis det som står der, ikke er sant? De fleste sånne spørsmål kan besvares med et annet spørsmål. -Hvorfor er jeg ateist? *Hvorfor er du ateist mot alle andre guder enn din egen? -Hvordan kan Bibelen ha blitt til? *Hvordan kan alle de andre hellige bøkene i verden ha blitt til? Når du forstår hvorfor du selv ikke tror på Allah så vil du forstå hvorfor vi ikke tror på Gud.
Gjest VinglePetter Skrevet 14. mai 2009 #13 Skrevet 14. mai 2009 For å være en god kristen, eller en god religiøs person, skader det nok ikke om man totalt mangler empati for andre mennesker. Hvorfor? Enkelt: Man må være 100% sikker på at man selv har valgt riktig religion, og at alle andre har valgt feil. En slik instilling er tett opp til psykopatisk, men dessverre fryktelig vanlig bland kristne og andre religiøse.
leirbål Skrevet 14. mai 2009 #14 Skrevet 14. mai 2009 For å være en god kristen, eller en god religiøs person, skader det nok ikke om man totalt mangler empati for andre mennesker. Hvorfor? Enkelt: Man må være 100% sikker på at man selv har valgt riktig religion, og at alle andre har valgt feil. En slik instilling er tett opp til psykopatisk, men dessverre fryktelig vanlig bland kristne og andre religiøse. Hvorfor må man mangle empati for å tro at vi har valgt det rette? Jeg tror på Jesus og bibelen 100 prosent. Men når jeg tenker på muslimer eller Jehovas vitner blir jeg lei meg. For jeg ønsker virkelig at de skal få oppleve det fantastiske det er å kjenne Jesus. Og å vite at vi kommer til himmelen en dag. Hvordan kan det være mangel på empati?
Brunhilde Skrevet 14. mai 2009 #15 Skrevet 14. mai 2009 Du forstår ikke betydningen av orden "empati", tror jeg. Du synes synd på de som tror noe annet enn deg, det har ikke noe med empati å gjøre i det hele tatt. På den annen side så forstår jeg deg, jeg syns jo synd på deg som lever etter en eventyrbok, men det å synes synd på har ikke noe med empati å gjøre slik jeg ser det.
Gjest VinglePetter Skrevet 14. mai 2009 #16 Skrevet 14. mai 2009 Hvorfor må man mangle empati for å tro at vi har valgt det rette? Jeg tror på Jesus og bibelen 100 prosent. Men når jeg tenker på muslimer eller Jehovas vitner blir jeg lei meg. For jeg ønsker virkelig at de skal få oppleve det fantastiske det er å kjenne Jesus. Og å vite at vi kommer til himmelen en dag. Hvordan kan det være mangel på empati? Empati innebærer bla.a evnen til å forstå andres motiver for handling samt deres verdier og holdninger. Det har ingen ting med sympati å gjøre. Forstår du at muslimer og JV har _akkurat_ samme følelse for deg og meg, fordi vi ikke opplever deres fantastiske verden? Hvis ikke, mangler du empati, og da er du nok en god kristen
leirbål Skrevet 14. mai 2009 #17 Skrevet 14. mai 2009 Empati innebærer bla.a evnen til å forstå andres motiver for handling samt deres verdier og holdninger. Det har ingen ting med sympati å gjøre. Forstår du at muslimer og JV har _akkurat_ samme følelse for deg og meg, fordi vi ikke opplever deres fantastiske verden? Hvis ikke, mangler du empati, og da er du nok en god kristen Ok. Da er jeg nok i dine øyne en dårlig kristen, som i tillegg ikke klarer å ordlegge meg bra nok. For jeg har ingen problemer med å forstå det. Det har ikke de andre troende jeg kjenner heller. Det er en grunn til at jeg ikke automatisk kaller meg kristen. Det finnes så utrolig mange som kaller seg det, og ser på det som sin livsoppgave å fortelle andre hva de gjør galt. Derfor pleier jeg å si at jeg tror på Jesus, istedenfor å bruke ordet kristen. Men det er en digresjon.
Gjest VinglePetter Skrevet 15. mai 2009 #18 Skrevet 15. mai 2009 Ok. Da er jeg nok i dine øyne en dårlig kristen, som i tillegg ikke klarer å ordlegge meg bra nok. For jeg har ingen problemer med å forstå det. Det har ikke de andre troende jeg kjenner heller. Man kan være en god kristen uten å være ett godt menneske, og man kan være ett godt menneske uten å være en god kristen, eller religiøs i det hele tatt - er du enig i det? Og det finnes ingen kobling mellom det å være en god kristen, og det å være ett godt menneske. Nestekjærlighet og akseptanse er ikke noe som er forbeholdt kristendommen. Snarere er ikke akseptanse noe kristne er spesielt flinke til. De fleste kristene ser på sin tro som den eneste riktige, for det står jo i bibelen. ("du skal ikke ha andre guder enn meg osv....."). Så lenge det finnes flere enn én såkalt hellig skrift som beskriver den eneste riktige troen, har man ett dilemma. Jeg tror de fleste kristene har problemer med å sette seg såpass inn i andre mennesker med andre livvsyn og gudetro, at de automatisk stempler dem i en underklasse - selv om de ikke vil innrømme det høylytt. Dette gjelder stort sett alle religioner. Muslimene er kanskje ennå værre generelt sett. Du sier jo selv at du synes synd på meg siden jeg ikke får tatt del i din tro. Så lenge du har den instillingen, ser du også ned på meg.
Gjest *Kiyo Skrevet 15. mai 2009 #19 Skrevet 15. mai 2009 Hvordan tror dere at Bibelen ble til? Og hvordan forklarer dere at disse skriftene boken er basert på, finnes, hvis det som står der, ikke er sant?
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2009 #20 Skrevet 15. mai 2009 Jeg tror bibelen ble laget ene og alene for å kontrollere folk, for å skape lovlydighet ved bruk av frykt. Ikke at alle bibelens "lover" er så dumme - du skal ikke drepe, stjele, være grisk, osv. Hadde vi ikke gitt folk noen grunn til å ikke gå imot disse reglene ville det blitt totalt kaos. Får du først folk til å tro at det finnes en Gud som følger med, enten denne personen i bunn og grunn er "god" eller ikke, vil han/hun uansett følge Guds regler i frykt for en evighet i helvete.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå