Gjest cona* Skrevet 10. mai 2009 #1 Skrevet 10. mai 2009 Vi skal flytte utenlands for ett år, når vi kommer tilbake må vi uansett ha større leilighet for denne er for liten for oss. Selge: - mulig vi går litt i tap, at vi taper litt/alt av egenkapital som er lagt i leilighet - meglerhonorar, etc er jo uforskammet mye. (bare utlegget er på 16 000 - 22 000,- Har innhentet to ulike tilbud) - slipper bekymring for at leietaker mishandler leiligheten, mislighold etc. - Vi kan starte på nytt når vi kommer hjem igjen. leie: - kanskje bedre pris om ett år? men vet ikke. - vet ikke om vi får leid ut til å dekke alle kostnader, spesielt ikke hvis vi leier ut via utleiemegler. Bor i Oslo, sentralt med mye grøntområde rundt. Fellesgjeld: 1 35 000, husleie 7200,-. (inkl varmt vann, varme, trappevask) Er bare ett år gammel leiligheten. Den ene megleren regner med 200 000,-, den andre mellom 250 000 og 350 000. Men andre leiligheter har stått en stund uten å bli solgt her. Men igjen er det jo mulig at det NÅ er mer gunstig å selge enn tidligere når de andre ble lagt ut. Uff, vanskelig dette her! Pliis hjelp meg å se på ulike scenariorer!!
Gjest gjeat31 Skrevet 10. mai 2009 #2 Skrevet 10. mai 2009 Vi skal flytte utenlands for ett år, når vi kommer tilbake må vi uansett ha større leilighet for denne er for liten for oss. Selge: - mulig vi går litt i tap, at vi taper litt/alt av egenkapital som er lagt i leilighet - meglerhonorar, etc er jo uforskammet mye. (bare utlegget er på 16 000 - 22 000,- Har innhentet to ulike tilbud) - slipper bekymring for at leietaker mishandler leiligheten, mislighold etc. - Vi kan starte på nytt når vi kommer hjem igjen. leie: - kanskje bedre pris om ett år? men vet ikke. - vet ikke om vi får leid ut til å dekke alle kostnader, spesielt ikke hvis vi leier ut via utleiemegler. Bor i Oslo, sentralt med mye grøntområde rundt. Fellesgjeld: 1 35 000, husleie 7200,-. (inkl varmt vann, varme, trappevask) Er bare ett år gammel leiligheten. Den ene megleren regner med 200 000,-, den andre mellom 250 000 og 350 000. Men andre leiligheter har stått en stund uten å bli solgt her. Men igjen er det jo mulig at det NÅ er mer gunstig å selge enn tidligere når de andre ble lagt ut. Uff, vanskelig dette her! Pliis hjelp meg å se på ulike scenariorer!! Pris kr 200`og fellesgjeld 1 350 000.-? Såkalt lavinnskudd med høy fellesgjeld? Isåfall er det umulig å selge....!
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2009 #3 Skrevet 10. mai 2009 Ikke nødvendigvis. Det er IN ordning og alle forsikringer og slikt i orden. For meg så spiller det ingen rolle om jeg låner i privat bank eller om lånet er via borettslaget. Man kan nedbetale individuelt, så om man har masse egenkapital kan man bare pøse på.
flickan Skrevet 10. mai 2009 #4 Skrevet 10. mai 2009 Ikke nødvendigvis. Det er IN ordning og alle forsikringer og slikt i orden. For meg så spiller det ingen rolle om jeg låner i privat bank eller om lånet er via borettslaget. Man kan nedbetale individuelt, så om man har masse egenkapital kan man bare pøse på. Nå om dagen får borettslagene mye dårligere rente fordi de regnes som næringslån. Dette kan ligge flere poeng over beste rente du får som privatperson. Kan være lurt å sjekke ut. På det høyeste i fjor hadde vi nesten 10%rente på fellesgjeld, og ca 8% på privatgjelden, ganske stor forskjell med andre ord.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå