Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har to uker midt i juli jeg gjerne vil gjøre noe som både ungene og jeg syns er koselig, artig og deilig.

Sol og strand er å foretrekke.. men ikke nødvendig.

Fly, tog eller bil; åpen for det meste.

Hvis noen har gjort noe kult de vil dele med meg, for jeg står fast litt.

Syden er litt for vanlig kanskje?.. Gøteborg er brukt.. likeså sørlandet samt tusenfryd.

Glad for alle innspill!

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

HallooO! Vanskelig for å tro at INGEN alene-fedre/mødre ikke har gjort noe kult med ungene i en ferie eller tre..?

Kom an a! :)

Skrevet

Er ikke verken alenemor eller -far jeg, men da jeg var lita synes jeg det var voldsomt stas med byferie. Vi var endel ganger i Amsterdam, Odense, København, Stockholm, Berlin, Brussel, etc. Men hvis dere vil ha rimelig og annerledes sydenferie kan dere vurdere Palanga i Litauen - Norwegian flyr dit for en 299,- per billett og det burde være mulig å finne rimelig overnatting av høy standard der. Kroatia er jo heller ikke kjent for å være nedrent av norske turister, så kanskje det er noe å vurdere?

Du skriver ikke hvor gamle barna dine er, eller hva de liker, men hvis de ikke er kjempesmå kan det jo godt hende de synes London er spennende? :) Der er det kort vei til Brighton som har flotte strender. En annen mulighet er å reise til Paris og ta TGV-toget ned til rivieraen for strandliv. Mulig barna synes det er stas å reise med tog som går i 360 km/t? :)

Håper dere får en fin ferie :)

Skrevet
Er ikke verken alenemor eller -far jeg, men da jeg var lita synes jeg det var voldsomt stas med byferie. Vi var endel ganger i Amsterdam, Odense, København, Stockholm, Berlin, Brussel, etc. Men hvis dere vil ha rimelig og annerledes sydenferie kan dere vurdere Palanga i Litauen - Norwegian flyr dit for en 299,- per billett og det burde være mulig å finne rimelig overnatting av høy standard der. Kroatia er jo heller ikke kjent for å være nedrent av norske turister, så kanskje det er noe å vurdere?

Du skriver ikke hvor gamle barna dine er, eller hva de liker, men hvis de ikke er kjempesmå kan det jo godt hende de synes London er spennende? :) Der er det kort vei til Brighton som har flotte strender. En annen mulighet er å reise til Paris og ta TGV-toget ned til rivieraen for strandliv. Mulig barna synes det er stas å reise med tog som går i 360 km/t? :)

Håper dere får en fin ferie :)

Du hadde flere gode forslag her da :)

Kjenner til Palanga..

Men, TGV-toget hørtes spennende ut! Prøvde å gå inn å se på ruter/priser også, men fant det litt vanskelig.. Tips? :)

Barna er forresten 4 og 8 år!

Gjest Reveal ii
Skrevet

Kopierer svaret mitt fra tilsvarende tråd på "barn og familie":

Jeg er alene med ei på omtrent samme alder (snart 8)- de siste årene har vi feriert slik:

06: Mor datter, tante:

Dyreparken Kristiansand. Togtur. Overnatting på motell helt inntil jernbanestasjonen- todagers billett til parken.

07: Mor, datter og tante til Hellas

08: Mor datter og bilen.

1) Overnattingstur til tante på Lillehammer- maihaugen og Hunderfossen.

'

2) Skulle opprinnelig campe i hytte-hagen til bekjente på vestfoldkysten- men fikk ledig sengeplass i hytta. Insisterte på å stå for middagene (til 6-8 personer) de dagene vi var der. Tok båten videre over til Strømstad. Kjørte bil opp til en herregård i Frykenområdet.

09: (Var på tenerife i påsken)

1) Mor og datter; Biltur med diverse overnatting hos venner rundt om i landet.

2) Mor og datter; Flerdagerstur til overnevnte herregård i Fryken. Inkluderer masse aktiviteter som forex badeland

3) Mor og datter (og kanskje venninne m/ barn) Fjelltur. Skal gå løype i fjellet etter anbefaling fra turistforeningen i forhold til barnevennlighet. Satser på kombinasjon turisthytte/ telt.

4) Mor, datter, tante og juksetante; Helgetur til Oslo med fokus på kultur; nasjonalgalleriet, botanisk hage, fredssenteret+++

Jeg vurderer fortsatt om uke 1 byttes ut med en danmarkstur med pakkeløsning fra DTF. Ser at det ikke er uoverkommelig økonomisk...

Gjest Gjest_Anniken_*
Skrevet

Sørlandet er brukt skriver du? Altså Dyreparken er ikke noe alternativ?

Min erfaring er at man virkelig får kontakt med barna i naturen. Hva med en liten "villmarkstur" til Femunden? Om dere ikke vil ligge i telt, så finnes det mange hytter/koier å få leid.

Lenger nord i landet har vi jo Lofoten, som har noen fantastiske strender.

Begge forslagene er glimrende om barna er glad i å fiske :)

Skrevet
Du hadde flere gode forslag her da :)

Kjenner til Palanga..

Men, TGV-toget hørtes spennende ut! Prøvde å gå inn å se på ruter/priser også, men fant det litt vanskelig.. Tips? :)

Barna er forresten 4 og 8 år!

4 og 8 er nok bra alder for togtur, tenker jeg :)

Vi gikk rett på togstasjonen (Gare de Lyon) i Paris og kjøpte billetter, og det viste seg å være noe rimeligere enn å bestille på forhånd. Og ikke minst enklere, siden TGV på daværende tidspunkt hovedsaklig hadde franske hjemmesider ;)

Søkte litt nå på en tur/retur-reise Paris-Nice i midten av juli, og for en voksen og to barn lå prisen på mellom 1300-1800,-. Prisen avhenger av tid på dagen man reiser, kan det se ut til, samt om man tar direktetog eller bytter underveis. Togene går ca 1-2 ganger i timen fra Paris.

Jeg fant billettbestilling her Men vet ikke om det kanskje finnes bedre priser andre steder.

Jeg tok turen i 2005, og gjør det gjerne igjen :) Togene har to etasjer og store vinduer så man får god utsikt til den franske landsbygda som fyker forbi. Heldigvis ble vi rimelig kjapt fartsblinde så vi fikk sett en god del trass i hastigheten. Maksfarten er 360 km/t fra Paris til Marseilles, og deretter går det i litt mer normalt tempo langs rivieraen. Flott utsikt der også.

De har helt grei servering på togene; middag, småretter, brødmat, snacks, etc, men man kan også spise medbragt om ønskelig.

Turen tar ca 5 og en halv time. De har også egne sitteplasser for familier som vil sitte i fred og ro med bord for brettspill og sånt.

Broren min har to barn på 7 og 2 og de pleier å feriere i Vence (utenfor Cannes) omtrent hvert år, siden svigerforeldrene har leilighet der. Ungene storkoser seg med god mat, masse bading og flott vær :)

Skrevet
4 og 8 er nok bra alder for togtur, tenker jeg :)

Vi gikk rett på togstasjonen (Gare de Lyon) i Paris og kjøpte billetter, og det viste seg å være noe rimeligere enn å bestille på forhånd. Og ikke minst enklere, siden TGV på daværende tidspunkt hovedsaklig hadde franske hjemmesider ;)

Søkte litt nå på en tur/retur-reise Paris-Nice i midten av juli, og for en voksen og to barn lå prisen på mellom 1300-1800,-. Prisen avhenger av tid på dagen man reiser, kan det se ut til, samt om man tar direktetog eller bytter underveis. Togene går ca 1-2 ganger i timen fra Paris.

Jeg fant billettbestilling her Men vet ikke om det kanskje finnes bedre priser andre steder.

Wow! Tusen takk for innspill!

Skal virkelig ta en kikk på dette :ø)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...