Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Mia88
Skrevet

Jeg har hørt noen ting som jeg lurer på. Blandt annet at man ikke skal trene biceps og triceps samme dag? at man ikke skal trene rygg og mage samme dag? Noen sier til meg at nei, der er rett. Men samtidig får jeg høre fra andre at det bare er tull. Men jeg har ikke helt hørt noen begrunnelser for dette, så kan noen av dere hjelpe meg litt her, og forklare om man kan trene muskelgruppene samme dag eller ikke? og Hvorfor?

Skal trene styrke ca. 4 dager i uka. Noen som har tips til hva jeg skal trene når? Mandager, Tirsdager, Torsdager og Fredager tror jeg skal gå til styrke, og lørdager til rein kondisjon. Litt usikker enda på når jeg skal trene styrke og kondisjon, men får finne det ut etterhvert.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har hørt noen ting som jeg lurer på. Blandt annet at man ikke skal trene biceps og triceps samme dag? at man ikke skal trene rygg og mage samme dag? Noen sier til meg at nei, der er rett. Men samtidig får jeg høre fra andre at det bare er tull. Men jeg har ikke helt hørt noen begrunnelser for dette, så kan noen av dere hjelpe meg litt her, og forklare om man kan trene muskelgruppene samme dag eller ikke? og Hvorfor?

Skal trene styrke ca. 4 dager i uka. Noen som har tips til hva jeg skal trene når? Mandager, Tirsdager, Torsdager og Fredager tror jeg skal gå til styrke, og lørdager til rein kondisjon. Litt usikker enda på når jeg skal trene styrke og kondisjon, men får finne det ut etterhvert.

Det er ingen god grunn til at du ikke kan trene både biceps og triceps på samme dag :)

Men du bør se ann på hvilke øvelser du tar og vite hvilke muskelgrupper som aktiveres og ikke bare "hovedmuskelgruppen". Feks. så gir hang-ups (eller chins) god trening til biceps, det samme hvis du trener stangroing etc. Triceps for god trening når du tar benkpress, militærpress osv.

Det du bør passe på er at du ikke overtrener triceps/biceps fordi de fungerer som viktig støttemuskulatur i mange øvelser. Ikke tren samme muskelgrupper 2 dager på rad.

Jeg ville valgt å trene hele kroppen 2 ganger i løpet av en uke om jeg var deg. Da kan programmet se ut slik:

Mandag: Rygg, mage, bryst.

Forslag til øvelser: Markløft (Rygg), Hang-ups eller chins (Rygg), planke (Mage), bein sykling (Mage), benkpress (Bryst).

Tirsdag: Bein, rumpe og skuldre.

Forslag til øvelser: Knebøy (lår og rumpe), Tåhev (legger), Lårcurls (bakside lår). Militærpress (skuldre).

Torsdag: Rygg, mage, bryst

Forslag til øvelser: Rygg-extensions (Rygg), Hang-ups eller chins (Rygg og biceps), situps (Mage), dips (bryst og triceps).

Fredag: Bein, rumpe, skuldre.

Forslag til øvelser: Knebøy eller frontbøy, tåhev, lårcurls, shrugs (for trapesius og skuldre).

Dette er bare et forslag til øvelser, her er en side hvor du kan klikke deg inn på forskjellige muskelgrupper og finne øvelser for hver av dem. Både med video av utførelse og beskrivelse. Muskelgrupper og Øvelser

Skrevet

Er du nybegynner, så er det best å trene styrke tre ganger i uka, og aldri to dager på rad. Ta f.eks. mandag, onsdag og fredag til styrke. Moderat kardio er fint å ta på noen av mellom-dagene.

Det er også mest effektivt å holde seg til sammensatte frivekt-øvelser, pluss litt mage/rygg-greier, dips og kropphevinger ("pullups"). Maskiner og isolasjonsøvelser generelt er meningsløse før man har holdt på lenge nok til å vite hvilke som duger, hva de duger til, og at man faktisk trenger dem (fordi noen muskler henger etter de andre i utviklingen -- og det forutsetter at man har hatt en del utvikling). Jeg vil påstå at det er omtrent ingen nybegynnere som trenger å drive med tåhev eller noen form for curls. Biceps, legger osv. får kjørt seg nok som støttemuskulatur i større øvelser.

På nybegynnernivå trenger man nemlig ikke å dele opp rutina i forskjellige muskelgrupper på forskjellige dager. Én eller to dagers pause holder fint til å la musklene komme seg nok til å gjøre de samme øvelsene igjen.

Se her: http://startingstrength.wikia.com/wiki/Sta...g_Strength_Wiki

Dette er en skikkelig nybegynner-rutine. Vekselvis knebøy/benkpress/markløft, eller knebøy/militærpress/støt. Ja, knebøy tre ganger i uka, det går helt fint i flere måneder før det blir for hardt. Tilsett pullups/dips vekselvis, og litt mage/rygg hver gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...