Gå til innhold

Overspise-dag...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet

Jeg er egentlig ganske flink til å holde meg til gode matvaner og spiser ca 1300-1500 kcal daglig (slanker meg). Så kommer det dager - som idag - hvor jeg mister fullstendig kontroll og kan spise og spise og spise i det uendlige. Er konstant sugen på noe. Er det normalt? Har slike dager ca hver 14.-20. dag. Etterpå blir jeg selvfølgelig tynget med dårlig samvittighet og forbanner min svake viljestyrke. Hvorfor skjer egentlig dette? Noen som vet hva jeg kan gjøre for å unngå det?

Videoannonse
Annonse
Gjest shakira
Skrevet
Jeg er egentlig ganske flink til å holde meg til gode matvaner og spiser ca 1300-1500 kcal daglig (slanker meg). Så kommer det dager - som idag - hvor jeg mister fullstendig kontroll og kan spise og spise og spise i det uendlige. Er konstant sugen på noe. Er det normalt? Har slike dager ca hver 14.-20. dag. Etterpå blir jeg selvfølgelig tynget med dårlig samvittighet og forbanner min svake viljestyrke. Hvorfor skjer egentlig dette? Noen som vet hva jeg kan gjøre for å unngå det?
Skrevet

Hvorfor har du ovenfor sitert hele innlegget til ts uten å skrive noe selv?

Gjest Gjest
Skrevet

Hei:-)

Vet ikke om det er normalt jeg, men jeg har det på akkurat samme måte. Når jeg først har en slik "overspise-dag" så tenker jeg liksom at "nå har jeg allerede spist så mye/så usunt, så da kan jeg liksågodt fortsette ut dagen".. Det er greit når jeg klarer å holde det til en dag, men ofte blir det to til tre dager, og så er alt som jeg har klart å gå ned i vekt siste ukene på igjen. Helgene synes jeg er skikkelig vanskelig akkurat pga det. Håper du finner en "løsning" på det!

(ikke så mye hjelp dette innlegget kanskje, men det var litt godt å se at det ikke bare er meg som har det sånn..)

Gjest Huldali
Skrevet (endret)

Tror det kan lønne seg å unne seg noe godt av og til, slik at man unngår slike dager da man stapper innpå med alt man har hatt lyst på den siste månenden.

Finn deg noen gode, men sunne matvarer du kan kose deg med av og til, uten å få dårlig samvittighet.

Men nå som du har hatt en slik dag, prøv å tenk: Gjort er gjort og spist er spist :)

Prøv deg med noen små gode ting av og til og lykke til videre!

Endret av Huldali
Skrevet (endret)

Enig med innlegget over, ha en dag i uken der du unner deg noe godt, da blir ingenting fy og det kan planlegges og du slipper å gå berserk i skapene.

Dette er ofte ett resultat av at en nekter seg mat en liker og har lyst på og tenker at noen typer mat/snacks er "forbudt" og da blir det raskt en besettelse av lyst etter det og når en først tillater seg noe så klarer en ikke stoppe. Derfor er det mye bedre å tenke at feks. -lørdag- skal jeg unne meg den sjokoladen jeg nå har lyst på og heller spare den til det.

Kan også være ett resultat av at du spiser for lite mat i løpet av dagen(synes du ligger relativt lavt med 1300-1500 per dag) eller for uregelmessig(blodsukkeret synker lavt).

Endret av Lotte27
Skrevet

Jeg syns ikke det er rart at du overspiser nå og da når du har et så lavt kaloriinntak som du har.

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet

Takk for nyttige innspill:-)!

Skal evt prøve å øke kcal inntak litt og heller se om det fremdeles går rette veien ifht til vektreduksjon...Kanskje "skeie" ut med en sjokolade på f.eks lørdag og se om jeg blir kvitt disse raide-kjøleskap-dagene.

Fint å vite at det ikke bare er meg og forresten.

Awh, viljestyrke viljestyrke...

:-)

Gjest Gjest_Goji_*
Skrevet

Jeg spiser ca. 3000 om dagen, og hvis jeg spiser 2500 en dag, så overspiser jeg den neste. Vekten er på 48 kg og jeg er ca. 165 høy, og 14 år, men jeg har slitt litt med anoreksi da. :)

Skrevet
Takk for nyttige innspill:-)!

Skal evt prøve å øke kcal inntak litt og heller se om det fremdeles går rette veien ifht til vektreduksjon...Kanskje "skeie" ut med en sjokolade på f.eks lørdag og se om jeg blir kvitt disse raide-kjøleskap-dagene.

:-)

Fornuftig dette! Gi det ett forsøk og jeg tror du vil se at det hjelper begge deler!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...