Gjest Sunlover Skrevet 20. juli 2003 #1 Del Skrevet 20. juli 2003 Jeg er lei av vinter og kulde og dårlige sommerer.....så nå pakker jeg kofferten snart og flytter til et eller annet land i nærheten av Middelhavet. Men jeg er så usikker på hvilke rettigheter jeg har i det nye landet. Jeg kommer fremdeles til å være norsk statsboer. Men hvordan går jeg fram for å finne meg arbeid, eventuelt ta utdanning og lære meg språket. Og hvem kan svare meg på alle disse spørsmålene? Hvordan finner jeg ut hvilke utdanningsmuligheter jeg har der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pudding Skrevet 20. juli 2003 #2 Del Skrevet 20. juli 2003 Ta en titt på www.ansa.no Der finner du alt om studier i utlandet. Ville nok anbefalt deg et halvt år språkkurs først hvis du ikke kan språket. Som regel (iallefall der jeg studerer) må man ta en språksprøve før man kan begynne på studiene. Dette gjelder vel ikke de stedene der undervisningen forgår på engelsk. Lykke til! Klem fra Pudding Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. juli 2003 #3 Del Skrevet 20. juli 2003 Har vært noen ganger i Albir (alfaz del pi) i Spania. Det er den største Norske kolonien utenfor Norge. Der finnes det både Norsk skole, videregående, og universitet. Her er noen linker til div. spaniasider som vi bruker mye: www.alfaz.net Spaniaguiden Spanialinker Spaniajournalen CostaBlanca Send meg en PM hvis du vil vite mer!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Golosa Skrevet 21. juli 2003 #4 Del Skrevet 21. juli 2003 Hei Sunlover! Jeg vil absolutt anbefale deg aa reise til utlandet! Jeg har selv studert i utlandet og naa bor og jobber jeg i et annet utland. Noen raad: Utdannelse: Det foerste du boer gjoere er aa kontakte ANSA. De har oversikt over forskjellige laerersteder i mange land. De har ogsaa oversikt over hvordan man gaar frem naar man skal soeke. Ta ogsaa kontakt med laanekassen for aa faa informasjon om hvilke utdannelser de gir stoette til osv. I de fleste land finnes det amerikanske universiteter eller universitetene har kurs paa engelsk. Aa laere spraaket foer du reiser trenger derfor ikke vaere et must, men vil du det burde du ta et intensivt spraakkurs i landet du skal til i stedet for aa studere spraaket i Norge. Laanekassen stoetter slike spraakkurs saa sant du kan vise til at du skal studere paa det spraaket senere. Arbeid: Innenfor EUland har vi nordmenn de samme rettighetene som EUborgerne. Du trenger ikke arbeidstillatelse, og oppholdstillatelse maa du ha etter 3 mnd, og det faar du hvis du kan vise til studier eller arbeid. Naar det gjelder skatt er det litt forskjellig fra land til land. I Italia maa du skatte til Italia hvis du bor der mer enn 180 dager. Ta kontakt med: - Aetat. De har fine informasjons brosjyrer for hvert enkelt land. - ambassader baade i Norge og landet du skal til. - eksportraadet og faa lister over Norske firmaer i landet du skal til. - turistkontoret i landet du skal til. Jeg dro til Italia uten aa ha arbeid paa forhaand og uten aa snakke italiensk. Etter litt over en maaaned hadde jeg faatt drommejobben og spraaket kommer ganske fort. Hvis du vil faa mest mulig ut av et utenlandsopphold, hold deg langt unna norske institusjoner og nordmenn. Da faar du et bedre innblikk i en annen kultur og du laerer spraaket mye fortere! Jeg maa bare anbefale deg aa reise! Jeg har ikke angret et sekund... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå