Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2009 #1 Skrevet 9. mai 2009 Hvis man får/tjener 2 mill f.eks, hva kan man gjøre med pengene for å slippe å betale formueskatt?
feuerstein Skrevet 9. mai 2009 #2 Skrevet 9. mai 2009 Ta opp litt lån i tillegg for å kjøpe en ekstra bolig hvor du riktignok vil bli inntektsbeskattet av leieinntektene, du må låne såpass at lånet er større enn boligens ligningsverdi. Hvis du får 2 millioner, låner 1 million og kjøper en bolig til 3 millioner burde du holde deg på riktig side av 0 i formue. Dette vil jeg tro er den beste løsningen for folk flest. Vil du ha mer moro på bekostning av avkastning kan du samle på eksotiske (=lite verdifall) biler fra 80-tallet, de har en ligningsverdi på 1000 kr hver, men når de blir veteranbiler skyter verdien i været igjen. Å opprette en stiftelse i karibien er jo en klassiker blant skipsredere, dessuten vår alles kjære tidligere Venteloeier Conrad Clauson, men en stiftelse kan være kostbart å få satt opp på en slik måte at man ikke risikerer noe fra hjemlige skattemyndigheter. Kan tenkes det rett og slett ikke er verd det for å skjule bare 2 millioner. Det finnes også muligheter for å investere i unoterte aksjer her hjemme, men det kan igjen bety kostbare advokater om man skal unngå skatteetatens vrede. Til slutt, husk å stemme på et parti som vil avskaffe straff for å ha penger!
Gjest ArneP Skrevet 9. mai 2009 #3 Skrevet 9. mai 2009 Kjøpe eiendom. Ligningsverdien på eiendom er mye lavere enn markedsverdien.
Fredrik=) Skrevet 9. mai 2009 #4 Skrevet 9. mai 2009 Gi pengene til meg så kan jeg altid betale både toppskatt og formueskatt og alskens andre avgifter, skatter, avgifter, skatter og gebyrer med dem:)
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2009 #5 Skrevet 10. mai 2009 Jeg har også lest at det er lurt å investere i eiendom. For "vanlige" mennesker, er kanskje fritidseiendom det mest aktuelle, men 2 mill er jo mye mer enn hva en normal hytte koster. Hvis man kjøper både hytte og bil, så brenner man jo av endel av pengene, men en ny bil inngår vel i formue... Men hva om man bruker pengene på oppussing av egen bolig? Hvis man f.eks har uinnredet loft og kjeller, og bestemmer seg for å lage loftsstue og innrede en hybelleilighet i kjelleren? Og kanskje bygge en garasje utenfor? Hvis man bruker pengene på slikt, vil de vel fort krympe slik at man kanskje klarer å unngå formueskatten?
Gjest ArneP Skrevet 10. mai 2009 #6 Skrevet 10. mai 2009 For "vanlige" mennesker, er kanskje fritidseiendom det mest aktuelle, men 2 mill er jo mye mer enn hva en normal hytte koster. Hæ? 2 mill får du ikke mye hytte for. Ikke ved sjøen i allefall....
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2009 #7 Skrevet 10. mai 2009 Hæ? 2 mill får du ikke mye hytte for. Ikke ved sjøen i allefall.... Nja, en hytte i ordets opprinnelige betydning, dvs en liten bod med noen sengekøyer og uten innlagt vann og strøm, får du for under 2 mill både i midtnorge og i nordnorge. Krøsuseiendommene i Oppdal, på Tjøme og langs sørlandskysten regner jeg ikke som hytter.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2009 #8 Skrevet 10. mai 2009 Hæ? 2 mill får du ikke mye hytte for. Ikke ved sjøen i allefall.... Joda, det finnes flere hundre hytter ved sjøen til under 2 millioner : http://www.finn.no/finn/realestate/leisure...RICE_TO=2000000
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2009 #9 Skrevet 10. mai 2009 Man kan jo også investere i en utleieleilighet i utlandet, f.eks i syd-europa?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå