Gå til innhold

Hjelp! Vi skal være bryllupsfotografer

Anbefalte innlegg

Gjest grugleder meg
Skrevet

Hei!

(Kunne lagt denne på hobby, siden den handler om fotografering, men legger den på bryllup, siden jeg nå henvender meg til brudefolk for råd om bryllupsfotografering. :) Mod.er får bare flytte hvis de er uenige.)

Jeg og mannen min har blitt, temmelig motvillig, overtalt til å ta bryllupsbildene til et vennepar av oss. Det er han som skal være "fotograf" (har mest erfaring) og jeg skal være "assistent" (er bedre på å se motiver). Jeg setter det i anførselstegn, for vi har ingen erfaring med portrettfotografering fra før, og er bare amatører! Vi har frarådet dem direkte å bruke oss, men de insisterer. (De er inneforstått med at det kan hende det blir dårlig resultat, og har selv sagt at de gjerne drar på seg finstasen en annen dag og drar til en prof. fotograf om så er nødvendig). Så - nå som det er avgjort, skal vi altså prøve å få det gøy og finest mulig for våre kjære venner, og da lurer jeg på: Har du noen tips/råd til hva som er lurt å gjøre, og hva vi bør unngå? Hva slags utstyr bør vi ha?

Vi har speilreflekskamera (digitalt og manuelt, kommer til å bruke det digitale), diverse stativer til ulik bruk, ekstern blitz, (og en telelinse som vi neppe kommer til å bruke).. Bør vi kanskje ha en, hva heter det?, sånn hvit skjerm til å holde opp for å reflektere lyset best mulig? Noe annet?

Tenker selv at

-det er lurt å "kreve" av brudeparet at de setter av litt ekstra tid, siden vi er ferske i gamet.

-vi må huske på paraplyer i tilfelle regn..

-det er lurt å se seg ut motiver/lokalisasjoner på forhånd

-man må finne en balanse mellom å kommandere (da blir det oppstilt) og å vente på "det rette øyeblikket" (der tror jeg mannen min er flink)

-hvis det er skarpt lys, er det lurt å be dem lukke øynene helt til rett før man skal knipse, så blir det ikke så "mysete"

-det kan være lurt å holde seg unna champagne (dette tipset fikk jeg fra en prof. fotograf, han mente parene ble fjåsete på en måte som ikke var så bra. Men jeg ser jo samtidig at det kan få folk til å slappe av og slippe seg litt løs også, etter ETT glass, men ikke mer...? Har noen erfaringer her?)

Men hva mer er lurt å tenke på? Noen med erfaring fra å ha blitt fotograferte/selv fotografert brudepar? Oppstilte bilder skal vi nok klare å finne motiver til. Men har noen idéer til kreative/morsomme ting paret kan gjøre (kan jo tenkes de også vil ha noen humoristiske bilder også)..

Takker på forhånd for alle innspill!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Elin_*
Skrevet

Jeg har også fått samme oppgave i bryllupet til et vennepar, både gruer og gleder meg!! Tenkte å få inspirasjon til bildene ved å kikke på hjemmesidene til ulike bryllupsfotografer.

Denne damen er kåret til en av USAs 10 beste bryllupsfotografer, hun tar fantastiske bryllupsbilderbilder: http://www.jessicaclaire.net/ (gå inn på "categories"" eller gallery" i menyen for å se bildene)

Her er ei svensk dame som også tar kjempefine bryllupsbilder som kan inspirere: http://mettesfoto.blogg.se/

Så jeg vil rett og slett anbefale deg å kikke litt rundt på hjemmesidene til ulike dyktige bryllupsfotografer, og få litt inspirasjon og tips derfra!! :) Ellers er det vel generelt lurt å øve så masse som mulig!

Skrevet
(og en telelinse som vi neppe kommer til å bruke)

Jeg rett og slett digger nærbildeportretter tatt med telelinse, så jeg ville tatt den med. De aller fleste av mine portretter blir tatt med telelinse.

Gjest Gjest_Elin_*
Skrevet
Jeg rett og slett digger nærbildeportretter tatt med telelinse, så jeg ville tatt den med. De aller fleste av mine portretter blir tatt med telelinse.

Jeg synes også nærbildeportretter med telelinse blir kjempefine, spesielt kombinert med stor blenderåpning, se f.eks disse bildene som ser ut til å være tatt med den kombinasjonen: http://www.jessicaclaire.net/index.cfm?postID=364 eller disse: http://www.jessicaclaire.net/index.cfm?postID=384

Det blir så fin og uskarp bakgrunn, mens selve personene blir skarpe.

:)

Skrevet

Tusen takk for tips, både om å se på andres bilder (linker), øving (selvfølgelig) og telelinse. :) Jeg kjenner at det tross alt skal bli gøy også. Lykke til til deg, Elin!

Skrevet
Det blir så fin og uskarp bakgrunn, mens selve personene blir skarpe.

:)

Mhm, det gir en helt spesiell dybde i bildene.

Skrevet

Reflektor er absolutt å anbefale, for å utnytte det naturlige lyset utendørs. Det trenger ikke koste mye heller!

Jeg bruker teleobjektiv til portretter, vidvinkel for å få litt mer "action" i bildene. ;)

De beste tipsene jeg kan gi er å se masse på andres bilder, og tenke ut mange ideer på forhånd! Å ta en titt på location er også lurt. :)

Gjest Gjest_Vanija_*
Skrevet

Hei! Jeg studerer foto, og synes det er modig av dere å ta denne utfordringen. Selv tror jeg at jeg hadde takket nei, da jeg ikke ville stått til ansvar for en så viktig oppgave som fotografering av brudepar på deres store dag. Det er viktig å ha kontroll på situasjonen, og dere må være tygg på det dere skal gjøre.

- Du nevner at brudeparet skal åpne øynene i det øyeblikket dere tar bilde - det ville jeg droppet helt. Dersom solen står høyt på himmelen og skaper et sterkt lys, så vil dere sannsynligvis få et mye bedre resultat dersom dere tar brudeparet med inn i skyggen. Kanskje under noen trær.

- Vær oppmerksom på detaljer. Kjolen skal ligge pent, låsen på smykket skal være bak, ikke hår i ansiktet, osv.

- Bruk gjerne reflektor for å lette opp i skyggepartier. Dersom dere ikke ønsker å bruke mye penger på det, så kan jeg anbefale å kjøpe fra Eltes fotobutikk på nett. Den finner dere her.

- Kom med komplimenter. Si gjerne at bruden kunne vært modell i brosjyrer for brudekjoler. Dette gir selvfølelsen en boost, og det vises på bildene:)

- Vær veldig opptatt av å få riktig eksponering på bildene. Veldig trist dersom den sommerblå himmelen ble utbrent, eller som verre er: den hvite brudekjolen utbrent.

- Vær opptatt av hvordan hendene ser ut. Pass på at fingre ikke spriker, o.l. Dette vises veldig godt på bilder i etterkant.

Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet

Ta alle bildene i raw format slik at de er enkle å redigere senere. Mye artig som kan gjøres i ettertid :)

Gjest Gjest
Skrevet
Hei! Jeg studerer foto, og synes det er modig av dere å ta denne utfordringen. Selv tror jeg at jeg hadde takket nei, da jeg ikke ville stått til ansvar for en så viktig oppgave som fotografering av brudepar på deres store dag. Det er viktig å ha kontroll på situasjonen, og dere må være tygg på det dere skal gjøre.

Lykke til!

Hei! Ja, jeg synes selv det er litt _vel_ modig, og vi har prøvd å si nei.. Men som sagt så er paret inneforstått med at det kan gå _helt_ galt og er innstilt på å oppsøke en profesjonell fotograf senere hvis det blir tilfellet.

Tusen takk for lykkeønskninger.

Og takk for konstruktive råd og veiledning, både til deg, Vanija, og andre. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Noe av det vanskeligste med bryllupsfotografering rent teknisk er at man vanligvis skal ha med en hvit kjole og en svart dress i samme eksponering uten at noen av dem blir utbrent. Kanksje det er en ide å kle dere i henholdsvis hvitt og svart en dag og trene litt med stativ og selvutløser? Hvis brudgommen har lys vest kan det være fint å ta noen bilder av han uten jakke også, da dette blir lettere å få til sammen med brudekjolen (selv om buksen hans kan bli utbrent).

Husk å ha et godt backup-system. Dere kan f. eks. ta med bærbar pc og legge inn bildene der etter hvert (men ikke slette dem fra minnekortet), eller ha to minnekort og ta halvparten av bildene med hvert. Siden dere har to kameraer kan det også være greit å ta et bilde hver av viktige øyeblikk (f. eks. når bruden og/eller brudgommen kommer inn til vielsen) for å ha bedre sjanse for at minst ett av dem blir vellykket.

Lag en liste sammen med brudeparet på forhånd hvis de har spesielle ønsker om hvilke bilder som skal tas, f. eks brudeparet med hans familie, hennes familie, brudgom og forlover, brudepar og brudepiker/-svenner osv. Sett også detaljer (ringene, knapphullsblomst, brudebukett, brudens hår, bryllupskaken, ferdigdekket bord før gjestene setter seg osv) på listen, så er dere sikker på at ingen bilder blir glemt. Avklar også med brudeparet om dere skal ta bilder under vielsen, og hvor det er greit at dere står da.

Ta dere tid til å sjekke innimellom at dere ikke har satt kameraet på feil innstilling ved en feil, så unngår dere at alle bildene får f. eks. ISO 1600 eller minste jpg-kvalitet.

Skrevet

*mine innlegg*

Jeg og min tilkommende har fått akkurat samme oppgave :)

Utrolig skremmende og spennende på samme tid :)

Gode tips her :)

• 2 uker senere...
Gjest Lilly Flower
Skrevet

Stå opp på en stol (fugleperspektiv), gå ned på kne (froskeperspektiv), i tillegg til å ta bilde fra "rett vinkel". Isopor kan godt brukes som reflekor, hvis dere ikke har reflektor.

Lykke til! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis forlovere eller andre skal være med på noen av bildene, så ta de bildene først og få de folka vekk så fort som mulig.

Det blir sjelden fine bilder hvis det står folk rundt og kommenterer.

Gjest Papirkurven
Skrevet

Har ikke masse fancy utstyr og sånn, men tok flotte bilder med mitt Prix-kamera i søsters bryllup og har et godt motivtips:

Det beste bildet var faktisk det da brudeparet stod og så hverandre dypt i øynene mens forloverne fiksa slep og slør og sånn :) Ta bilder av ALT, ikke bare de oppstilte 1-2-3-gliiis-posisjonene!

Ikke tenk kjempekomplisert med masse effekter og justeringer på kameraet. Svogers bror hadde lånt digitalkamera for å ta bryllupsbildene og lekte seg med masse trykking og skruing. Det endte med at hvitbalansen ble helt feil, bildene ble veldig unaturlige og de bestemte seg for å bruke mine bilder istedet:) Selvfølgelig er det jo bra hvis dere faktisk kan masse om kameraet og klarer å utnytte det for det det er verdt, men i de aller fleste tilfeller er det fotografen og ikke kameraet som skaper gode bilder :)

Lykke til!

Gjest Imsdal
Skrevet
Denne damen er kåret til en av USAs 10 beste bryllupsfotografer, hun tar fantastiske bryllupsbilderbilder: http://www.jessicaclaire.net/ (gå inn på "categories"" eller gallery" i menyen for å se bildene)

Elsker bildene hennes :rødme:

Hun tar så fine bilder og har så mange fine motiver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...