Gjest frustrert gjest Skrevet 9. mai 2009 #1 Skrevet 9. mai 2009 Jeg er en kvinne på 26 som det siste året har gått opp 12 kg! Har alltid vært slank tidligere og veid rundt 55 kg (er 173 cm høy)... Etter en periode med samlivsbrudd og utbrenthet har jeg lagt på meg i rekordfart.. føler jeg ikke kan spise noe ekstra lenger uten å legge på meg..før var aldri dette et problem. Har fått dårligere selvtillit og føler meg ganske deppa over å se at ingen klær passer lenger. Tenker på mat og kosthold hele tiden, og prøver å trene minst 4 ganger pr uke..kondisjon og styrke. Jeg har nå utviklet en slags spiseforstyrrelse som gjør at jeg fråtser i mat gjerne hver dag. Skal jeg spise èn skive brød, ender det kanskje med 6-7 skiver (klarer ikke stoppe).. + alle de andre måltidene, og gjerne litt kos i tillegg. Vet jo at dette er min egen skyld..men klarer ikke å la være. Det er som narkotika for meg Har prøvd å kaste opp etter jeg har skeid ut med for mye mat..men klarer det ikke . (godt er det) Noen som har opplevd noe av det samme..eller har noen gode råd? Orker ikke å være så ulykkelig med kroppen og slave av mat lenger...det tar så mye energi
Chanel.No5 Skrevet 9. mai 2009 #2 Skrevet 9. mai 2009 Hei, først vil jeg gi deg en deretter vil jeg råde deg å oppsøke profesjonell hjelp, det er mye tryggere enn å prøve finne svarene på internett. Klart du kan finne mage i samme situasjon som deg her, men i tillegg bør du søke litt hjelp av en lege/psykolog..
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2009 #3 Skrevet 9. mai 2009 Jada, jeg har vært der jeg også. Hadde en jobb jeg mistrivdes i, men så ikke selv hvor mye jeg mistrivdes. Det eneste jeg orket etter jobb var å stikke innom butikken og hamstre junk, dra hjem, låse døra og bli der til jeg skulle tilbake på jobb. Jeg la på meg 25-30 kilo over tre år. Jeg prøvde å stoppe og få kontrollen men det gikk skeis. Jeg kan vel egentlig bare råde deg til å finne selvdisiplinen, ikke grav deg ned om du feiler men start på nytt igjen. Råd hos lege går jo også an, men jeg fikk null hjelp/veiledning derfra. Kommer kanskje an på om du har rukket å bli så smellfeit som jeg var (over 100)....
Gjest Gjest_Tussa_* Skrevet 10. mai 2009 #4 Skrevet 10. mai 2009 Enig med Lotte27 (som forøvrig kommer med mange fornuftige svar her på KG) - du trenger profesjonell oppfølging. Du nevner utbrenthet, samlivsbrudd og dårlig selvtillit, det å få et problemfylt forhold til mat løser ingenting av dette, men gjør bare situasjonen værre for deg. Jeg nektet meg selv mat, trodde det var vekten min som var grunnen til det, men tidligere traumatiske opplevelser ble overført til noe jeg kunne kontrollere - maten. Jeg fikk god hjelp av en vennlig psykolog til å "rydde opp" i tankene mine og har det mye bedre i dag. Håper du vil ta kontakt med fastlegen din, evt direkte med psykolog for å få hjelp. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå