Gå til innhold

Andres erfaring med hund når det ikke er lov?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Student_*
Skrevet

Hei.

Jeg lurer på om det er noen andre her som har hatt hund i studentboligene til SiO, på Kringsjå?

Jeg vet at det ikke er lov i forhold til kontrakten, men det bedrives jo alt fra narkosalg til prostutsjon og enkelte hybler blir jo brukt av 5-6 polakker som arbeidsbrakke, så jeg ser liksom ikke helt hvordan det skal være galt å ha hund her?

Vi bor i en leilighet, 2-roms i enden av en gang i 2.etasje. Er det andre her som har hatt hund i en slik leilighet? Vi er jo mye hjemme om dagene pga lite undervisningstid, og innen 1-1 1/2 års tid kommer vi til å flytte til et mye mer hundevennlig sted hvor det er lov til å ha hund.

Tanken var å skaffe seg en hund, en valp, nå og begynne treningen og oppdragelsen som tar mye tid nå som vi har tid og er studenter før vi flytter. Jeg har hatt en hund som krevde mye trening og aktivitet tidligere så jeg vet hva det krever.

Er det da andre som har hatt hund her? Er det vanskelig å unngå å bli tatt? Og hva skjer om du blir tatt? De fleste naboene våre tror jeg ikke ville brydd seg, de bor her gjerne i 6 mnd så flytter de, og har aldri norske naboer som kanskje ville vært litt mer krevende og sytete, ser sjeldent noen i gangen eller i trappa.

Videoannonse
Annonse
Gjest Wacmoc
Skrevet

Syntes det er helt idiotisk å skaffe deg hund. Selv om du er mye hjemme hele dagen, og bikkja får mye oppmerksomhet, så trenger den jo tur flere ganger om dagen! Skal du snike bikkja ut inni jakka di hver gang du skal på tur med den? Og tenk hvis du får en bikkje som bjeffer, eller noen ser den og ikke liker den, eller hva?

Syntes du heller kan vente til du ikke bor i studentborlig.. Syntes hele idèen din var teit, sorry å måtte si det.

Skrevet
Syntes det er helt idiotisk å skaffe deg hund. Selv om du er mye hjemme hele dagen, og bikkja får mye oppmerksomhet, så trenger den jo tur flere ganger om dagen! Skal du snike bikkja ut inni jakka di hver gang du skal på tur med den? Og tenk hvis du får en bikkje som bjeffer, eller noen ser den og ikke liker den, eller hva?

Syntes du heller kan vente til du ikke bor i studentborlig.. Syntes hele idèen din var teit, sorry å måtte si det.

Nei, jeg hadde ikke akkurat tenkt å snike ut hunden. Det er som sagt sjeldent noen i gangene her, og jeg tror alvorlig talt de ikke hadde brydd seg. Har selv møtt hunder i gangene her før. Jeg er da ikke dum og vet godt at en hund trenger tur flere ganger daglig, og å gå ut enda oftere når den er valp så den lærer seg å bli stueren.

Klager en til SiO om for.eks at naboen har fest til 5 om natta hver kveld i flere dager i strek, så sier bare SiO O.K og bryr seg ikke med det, så jeg tviler jo på at de egentlig bryr seg om noe av det som skjer her. Har aldri opplevd at de bryr seg med noe som helst så lenge det ikke er snakk om at en har bål i leiligheten.

Skrevet

DÅRLIG ide. Da tenker jeg mest på hensyn til naboer, og ikke nødvendigvis akkurat hva det står i reglene. Hva om noen i naboleilighetene er hyperallergiske mot hund? Det kan faktisk være nok å være i samme gang for at noen skal få utslag (snakker av erfaring her...)

Det er forresten ikke noe vits i å sammenligne med prostitusjon og dopsalg. At andre gjør gale ting, gjør ikke et annet regelbrudd noe bedre.

Skrevet

Greit nok, andre kan være allergiske. Men om du er så allergisk at du ikke tåler at det er en hund som går inn og ut av samme gang som deg så bør du vel egentlig ta medisiner for dette? Du kan jo da aldri være sikker på om det er et dyr i nærheten, utendørs så vel som innenførs, eller i samme bygg som deg?

Og det med regelbrudd var vel heller bare et eksempel på at utleier, SiO, ikke ser ut til å bry seg om noe som helst egentlig. Så lenge leia kommer inn er de fornøyd så kan du drive massasjeinstiutt på hybelen om du vil (mener det er registrert hele 3 bare i denne blokka som det bor kanskje 30-40 mennesker i...).

Dessuten, jo det gjør det bedre å sammenlikne. Hvorfor skal det være slik at noen som meg selv, alltid, alltid følger reglene, mens alle andre som gir totalt faen skal få slippe unna hver gang? Dette må være første gang noensinne jeg har vurdert å "jukse" litt selv, men må vel innrømme at det kommer ikke til å bli noe av da jeg ikke unner hunden å bo i en så liten leilighet som dette sammen med oss.

Skrevet

Tro meg, jeg VET hvordan SiO er, har bodd hos dem i fem år selv (og skal tilbake til dem nå til høsten. Sukk.)! Der er det mye slappfiskeri, uten tvil.

Ang. allergi, så er det ikke alle som blir så mye bedre av medisiner. Og om man har det,finner man seg jo gjerne bolig på et sted hvor man vet det ikke er lov med dyr og stoler på at folk følger reglene...?

Og jeg ser poenget ditt med "juksing", men jeg er fortsatt ikke helt enig med deg altså. Det gjør det ikke riktigere for deg å bryte reglene, bare mye grovere at de andre ikke blir tatt.

Gjest Wacmoc
Skrevet

Hvis de bryr seg så lite, hvorfor spør du da om det er vannskelig å bli "tatt" om du har hund, og hva som skjer om du blir "tatt" i å ha hund der..

Merker jeg blir irritert av måten du skriver på. Du trenger ikke tenne på alle plugger og gå i forsvarsmodus fordi andre mennesker syntes det er en dårlig idè å skaffe seg bikkje når du er i den situasjonen du er i.

Skaff deg en ilder eller rotte eller noe.

Skrevet
Hvis de bryr seg så lite, hvorfor spør du da om det er vannskelig å bli "tatt" om du har hund, og hva som skjer om du blir "tatt" i å ha hund der..

Merker jeg blir irritert av måten du skriver på. Du trenger ikke tenne på alle plugger og gå i forsvarsmodus fordi andre mennesker syntes det er en dårlig idè å skaffe seg bikkje når du er i den situasjonen du er i.

Skaff deg en ilder eller rotte eller noe.

1. Jeg spurte ikke hva alle andre syntes om det, jeg var ute etter mennesker som hadde gjort dette og deres erfaring rundt det. Det er ikke min feil at du følte for at du på død og liv måtte fortelle meg hva du som selvoppnevnt bedreviter mener om dette, du kunne jo egentlig ikke svare på noe av hva jeg lurte på. Du får egentlig bare de svarene du fortjener når du prøver å avspore selv.

2. Jeg sa vel i et svar over her at dette mest sannsynlig ikke blir noe av på grunn av at jeg egentlig innser at det er dyremishandling å ha hund når jeg bor i leilighet.

Gjest Wacmoc
Skrevet
1. Jeg spurte ikke hva alle andre syntes om det, jeg var ute etter mennesker som hadde gjort dette og deres erfaring rundt det. Det er ikke min feil at du følte for at du på død og liv måtte fortelle meg hva du som selvoppnevnt bedreviter mener om dette, du kunne jo egentlig ikke svare på noe av hva jeg lurte på. Du får egentlig bare de svarene du fortjener når du prøver å avspore selv.

Er ikke bedreviter, sa min ærlige mening om det du ville gjøre. Du kan ikke regne med at bare folk som har gjort dette selv kommer til å svare da dette er et åpent diskusjonsforum hvor alle kan svare det de vil. Var heller ingen avsporing da det fint hadde noe med saken å gjøre.

2. Jeg sa vel i et svar over her at dette mest sannsynlig ikke blir noe av på grunn av at jeg egentlig innser at det er dyremishandling å ha hund når jeg bor i leilighet.

Så fint at du klarte å innse det hvertfall

Skrevet

Selvfølgelig er du en bedreviter. Du kom innpå en tråd hvor det var en del spørsmål og svaret ditt kunne like gjerne vært dette: "Dette vet jeg ikke noe om og jeg har ikke noe svar til deg, men jeg syntes det er teit"

Gjest Wacmoc
Skrevet
Selvfølgelig er du en bedreviter. Du kom innpå en tråd hvor det var en del spørsmål og svaret ditt kunne like gjerne vært dette: "Dette vet jeg ikke noe om og jeg har ikke noe svar til deg, men jeg syntes det er teit"

Hvis du vil tro det, kan du væresågod å tro det :fnise:

Gjest Illiya
Skrevet

Du spurte om det var vanskelig å unngå å bli tatt. Det vet ikke jeg noe om, men du burde tenke på hva som skjer HVIS du blir det.

Må du flytte med hunden da?

Får du bot?

Hvor mye er du i så fall villig til å ofre, vil du flytte for å kunne beholde hunden, f.eks?

Å ha hund i leilighet er det mange som har. Men du må også tenke på det praktiske og hvordan det blir for hunden.

Å bo innerst i gangen i 2 etg, betyr at det er lang vei ut med en valp som skal bli husren. Det blir mye bæring på valpen, men det er jo mange som gjør det. Det betyr å springe ut og inn hele tiden de første ukene, og da blir dere ihvertfall lagt merke til av andre som bor der.

Må hunden leve mer eller mindre i smug, så¨innebærer det begrensninger i livet dens, og det er ikke bra.

Skrevet

Har ikke lest gjennom hele debatten, så gjentar kanskje noen andre her. Jeg ville IKKE risikert å skaffe valp om jeg bodde slik som du gjør. Det er vel grunnlag for å miste leiligheten, så da står du der med en liten valp og uten sted å bo, og det er ikke lett å få seg boplass med hund - det kan jeg garantere deg. Vent til du er ferdig med studiene, eller til du kommer deg til en ny leilighet hvor det er lov med dyr og du har anledning til å være MYE hjemme de første ukene for å venne valpen med det nye stedet og for å begynne å venne den med å være alene. Og å argumentere med at samskipnaden ikke bryr seg om mye annet som skjer der blir for teit, hva om valpen din gjør slik at de plutselig bryr seg? Folk har en fin tendens til å godta endeløs festing, men så snart en hamster kommer innenfor døra så er helvete løs.

Gjest Gjest
Skrevet
Hei.

Jeg lurer på om det er noen andre her som har hatt hund i studentboligene til SiO, på Kringsjå?

Jeg vet at det ikke er lov i forhold til kontrakten, men det bedrives jo alt fra narkosalg til prostutsjon og enkelte hybler blir jo brukt av 5-6 polakker som arbeidsbrakke, så jeg ser liksom ikke helt hvordan det skal være galt å ha hund her?

Vi bor i en leilighet, 2-roms i enden av en gang i 2.etasje. Er det andre her som har hatt hund i en slik leilighet? Vi er jo mye hjemme om dagene pga lite undervisningstid, og innen 1-1 1/2 års tid kommer vi til å flytte til et mye mer hundevennlig sted hvor det er lov til å ha hund.

Tanken var å skaffe seg en hund, en valp, nå og begynne treningen og oppdragelsen som tar mye tid nå som vi har tid og er studenter før vi flytter. Jeg har hatt en hund som krevde mye trening og aktivitet tidligere så jeg vet hva det krever.

Er det da andre som har hatt hund her? Er det vanskelig å unngå å bli tatt? Og hva skjer om du blir tatt? De fleste naboene våre tror jeg ikke ville brydd seg, de bor her gjerne i 6 mnd så flytter de, og har aldri norske naboer som kanskje ville vært litt mer krevende og sytete, ser sjeldent noen i gangen eller i trappa.

Reagerer på holdningen din. Man kan ikke ta seg til rette og ha sine egne regel pga andre gjør ulovlige ting. Hvilket samfunn vil det bli?

Og hvorfor skal du utsette en valp for dette?

Du vil skaffe deg en valp,den får tilknytning til dere,men en narkolanger eller en prostutiert kan sende klage på dere og forlange hunden fjernet av ulike grunner. Da må du få hunden i et annet hjem, slik kan du skape en usikker og redd hund.

Om du vil prostutisjonen til livs, så får du kontakte politiet. De har en gruppe som jobber med dette nå. De kontakter huseier. Om huseier vet det foregår, så blir de tatt under hallikpargrafen. Du kontakter også ang narkosalg.

Man skaffer seg hund når forholdene ligger til rette for det

Gjest Gjest
Skrevet
Nei, jeg hadde ikke akkurat tenkt å snike ut hunden. Det er som sagt sjeldent noen i gangene her, og jeg tror alvorlig talt de ikke hadde brydd seg. Har selv møtt hunder i gangene her før. Jeg er da ikke dum og vet godt at en hund trenger tur flere ganger daglig, og å gå ut enda oftere når den er valp så den lærer seg å bli stueren.

Klager en til SiO om for.eks at naboen har fest til 5 om natta hver kveld i flere dager i strek, så sier bare SiO O.K og bryr seg ikke med det, så jeg tviler jo på at de egentlig bryr seg om noe av det som skjer her. Har aldri opplevd at de bryr seg med noe som helst så lenge det ikke er snakk om at en har bål i leiligheten.

Om det er bråk og festing til kl 5 hver natt og det går utover søvn, så kontakter man politiet.da har man dokumentasjon. huseier rykker ikke ut på natta

Gjest Gjest
Skrevet

Dårlig ide. Veldig dårlig ide. Du høres ut som en hyperegoistisk drittunge. Du tenker verken på valpen eller de andre som bor i bygget. Bare på deg selv.

Angående allergi: visste du at sporene etter hunden burker fem år på å forsvinne? Så alle som bor i leiligheten etter deg risikerer å få plager om de lider av allergi? Og NEI, det er ikke slik at man som allergiker skal måtte ta medisiner bare fordi en superegoist som deg driter i andres helse. Det er faktisk ikke bare i gangen at hunden din vil plage allergikere. Når de åpner dørene sine for å gå inn og ut, risikerer de å få hår og spor etter hunden inn til seg, samt at de får hår under skoene sine når de går i gangen. Det er stor forskjell på å gå steder der det er hunder en gang iblant, og å flere ganger dagen måtte gå gjennom en gang hvor det også bor en hund.

Hunder bjeffer. Og det vil nok mange klage på - mer enn de vil klage på festbråk. Festbråk er ikke direkte helseskadelig for de andre beboerne. I tillegg forsvinner festbråket i det festen er slutt. Det henger ikke igjen i leiligheten i flere år.

Valper tisser. Også i felles ganger. Og om du tror at folk bare tenker pyttpytt om det flyter tiss i gangene, tar du feil.

SiO vil slå hardere ned på ulovlig hundehold enn ulovlig festbråk. Nettopp fordi hunden vil være til større plage enn festbråket. De kan kaste deg ut om du ikke holder reglene. Hva skal du gjøre da? Da må du finne deg et nytt sted å bo med hunden, som du har råd til som student, og som er nært nok studiestedet.

Jeg er veldig glad i hunder, og har hund selv. Men jeg ventet til jeg flyttet et sted der det var lov. Jeg hadde garantert sagt ifra til SiO om en av mine naboer skaffet seg en hund, mot reglene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...