Gå til innhold

Tar du med noe godt i barnehagen når barnet har bursdag?

Anbefalte innlegg

Gjest Miley
Skrevet

Ja, som overskriften sier, tar du med noe godt i barnehagen når barnet har bursdag?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Nei. Det var slik før, men nå har barnehagen sluttet med den type feiring. I stedet får bursdagsbarnet pakke i barnehagen+at det gjøres litt ekstra stas på dem.

Skrevet

Jeg har ikke barn enda, men jeg ville nok ikke gjort det.

"Bursdagsgodt" i mine øyne er kaker, boller, gelé, evt pølser eller pizza. Jeg synes ingen av disse tingene egner seg i en barnehage. Alternativet hadde vært "sunne" godsaker, men jeg tviler på at en ekstra frukt eller noe slikt skaper den helt store stemningen. Dessuten er de fleste barn "oppdratt til" at bursdag = kaker, så de vil vel (dersom de er 2-3 år eller eldre) synes det er litt kjipt med "Per har bursdag, så her får du et ekstra eple".

Inviter barna på selskap etter barnehagetid dersom du vil gi dem noe spesielt!

Og siden jeg ikke vil skape noen misunnelse, så får ungen selv med seg normal mat på denne dagen også. Er ikke selv vant med annet enn god middag + kaker på bursdagen min, har aldri hatt noen tradisjon for spesiell frokost eller lunsj.

Skrevet

Nei, barnehagen sørger for bursdagsmat med lite sukker. Dette foregår ved at barnet får ønske seg noe selv i forhold til visse rammer. Så vanlig bursdagsmat i mitt barns barnehage er alt fra fruktsalat til grøt og tomatsuppe.

Gjest Miley
Skrevet

Ok, det er bra det ikke bare er meg, for vi tok ikke med noe. Noen uker etterpå kom det et skriv fra barnehagen om at det hadde sklidd ut med kaker o.l som foreldre tok med i barnehagen når ungene hadde bursdag, og at de heller anbefalte frukt. Trodde ikke man tok med noe som helst lengre jeg :sjenert: Dårlig mor ja :klaske:

Skrevet

Hos oss sørger barnehagen for bursdagsgodt, foreldrene bestemmer for barnet, tror det går mye i is :)

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis jeg skulle tatt med noe så ville jeg tatt med frukt og grønt. Ikke en pose epler, men laget en fruktsalat f.eks. Eller kuttet gulrøtter og kålrabi i stenger. Barn er ofte glad i frukt og grønt når det kommer i små biter. :)

Skrevet

I vår barnehage tar vi med oss litt i anledning bursdager, men alle begrenser seg til en muffins eller en sjokoladekakebit til hvert barn. I tillegg er det to til tre ganger i året noen som inviterer barnehagen hjem til seg på feiring i barnehagetiden.

Skrevet

en mor i barnehagen hadde med seg jordbær dyppet i smelta sjokolade. Alle barna syntes det var godt, og det var jo ikke kaker. En annen hadde med seg blåbærmuffins. Tror alle barna syns det er stas å bli feiret med noe spesielt, og det trenger ikke å være usunt. Gele tror jeg har også blitt ganske populær. Alle barna får hver sin kopp med gele i mange farger:)

Skrevet

Hos oss får barnet alle måltider i barnehagen, og de har valgt bort å feire med kaker og slikt. Nå går det i opplevelse og oppmerksomhet i stedet.

Passer meg midt i blinken med nesten 30 barn (heltid/deltid) på avdelingen.

• Liker 1
Skrevet

Vi pleide ha med en pakke lollipop is og litt pop-corn e.l.

Oppskåret frukt fikk de i barnehagen.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det har blitt ganske så hysterisk at en ikke kan ta med bursdagskake i barnehagen.

Tipper det er fåtall av foreldrene som tar med fruktsalat, gulerøtter og grøt på jobben når de har bursdag.

Min sønn går i en stor barnehage med mange barn og ansatte, og i slutten av hver mnd feirer de barna som har hatt bursdag den mnd så det ikke blir kake annenhverdag.

Gjest Gjest
Skrevet

Nei vi gjør det aldri. Grunnen er at det ikke er lov for de lager noe godt for barna. Feks spaghetti og så får de en båt med banan og seigemenn stukket inni.

Skrevet

Min eldste går på småbarnsavdeling, og de er veldig få barn på avdelingen. Da synes jeg det er helt OK med noe godt på bursdagene. Foreldrene tar med bursdagsmaten, og velger selv hva det skal være. Tror kaker og is er ganske populært, og man serverer jo bare litt til hvert barn.

Ett sjokoladekakestykke, en kanelbolle eller et lite glass med gele (som forøvrig var lurt, det skal jeg huske på :) ) gjør ikke så mye når det er snakk om max 5-6 bursdagsfeiringer i året.

Jeg tror det oppleves annerledes på større avdelinger hvor det er omtrent én bursdag i uka. Da hadde jeg nok tatt med fruktsalat eller lignende.

Gjest Gjest
Skrevet

Hos oss er det innført "sukkerfri" bursdagsfeiring. Så jeg har tatt med frukt på de to bursdagene sønnen min har feiret. Første gang det "klassiske" piggsvinet. sist lagde jeg et sjørøverskip med aluminiumsfolie og tredde fruktbiter på coctailsverd. Det var visst veldig populært, all frukta gikk med (det var mye). Prøver også å ta med litt frukt som de vanligvis ikke får som f.eks. jordbær, bringebær, mango, melon.

Gjest Gjest
Skrevet

Lar foreldrene bestemme over egne barn;)

Lager stort kort med hilsen fra små og store, kjempefin krone, tenner lys, snakker om barnet hvert år det har levd, synger bursdagssang og løfter det høøøøyt opp i luften!

ps, ikke bruk popcorn i barnehage, kan føre til kveling.

Skrevet

Ja ja...da var det bare meg da som syns det er helt på sin plass med en deilig stor sjokoladebursdagskake med masse seigmenn og non stop til bursdags barnet....Sendte en med gutten min på fredag og alle barna storkoste seg.

Syns tilstandene har blitt helt hysteriske......

• Liker 2
Skrevet

I barnehagen jeg jobber i står barnehagen for bursdagsmaten, barnet kan velge mellom:

-hotdogs

-pizzaboller

-pinne-is

-pannekaker

-surmelkslapper

-vafler

-boller

-muffins

-kjøttdeig og spagetti

-frukt (da kjøper de inn "eksotisk" og spesiell frukt som barna ikke får ellers)

-sjokoladekake

-eplekake

og sikkert en del andre ting som jeg ikke kommer på...

alle "kakeoppskrifter" blir laget med lite sukker og ofte i "grov" versjon, og hvert barn får et lite stykke hver etter fellesmåltidet

Skrevet

Jeg blir litt overrasket over at det virker som om mange av barnehagene deres ikke har noen faste regler på dette med bursdagsfeiring? Jeg har selv jobbet i mange barnehager (en fast i et år pluss to somre, en som fast ringevikar gjennom et år og i ti-tolv stykker som ringevikar gjennom et vikarbyrå), og det er ingen som har de samme reglene når det gjelder bursdagsfeiringer. Det som derimot er felles er at de har klare regler for bursdagsfeiring, og at alle foreldrene er informert om og inneforstått med det.

Jeg har faktisk ikke vært i noen barnehager der foreldrene har ansvar for å ta med noe godt, men hvis dette er vanen i en barnehage må de jo sørge for at alle foreldrene er klar over dette, samt å ha noen regler på hva som er ok å ha med og ikke. Personlig syns jeg dette er en dårlig ordning siden det fort kan bli stor forskjell på bursdagene, det er trist når mamma har glemt å ta med noe mens forrige ukes bursdagsbarn hadde en superkul sjørøversjokoladekake, men det er nå en annen diskusjon.

Når det gjelder om man skal feire bursdager med sukker eller ikke kommer jo dette veldig an på hvordan den enkelte barnehagen er organisert. I barnehager med lukkede avdelinger med 18 barn er det kanskje helt greit å spise kake hver gang det er bursdag. I barnehagen der jeg jobbet et år hadde vi derimot et åpent basesystem, og alle spiste sammen i fellesrommet. Vi hadde 57 barn og 12 ansatte, og det sier seg jo selv at det ikke går an å spise kake flere ganger i uka.

Gjest Gjest
Skrevet
Ja, som overskriften sier, tar du med noe godt i barnehagen når barnet har bursdag?

Hvorfor skal man det? For meg er godt noe søtt. mulig ditt barn tåler det,men det er ikke alle som gjør.

Lag et stort grønnsak og fruktfat,men spør i bhg først

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...