Gå til innhold

Ungdom som røyker

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Modern_*
Skrevet

Er det noen som har tips til hvordan man får en 15-åring til å slutte å røyke? Å bare si at h*n ikke får lov å røyke er ikke noe alternativ. Da blir det bare smugrøyking likevel.

Vi har sagt at vi misliker det sterkt. Ingen andre i huset røyker. Men tenåringen har andre "forbilder" som røyker tett, og dem kan vi ikke gjøre stort med.

Finnes det røykesluttmetoder tilpasset tenåringer som bare har en svak motivasjon til å slutte? Vår tenåring vil gjerne slutte, men sier at motivasjonen ikke er sterk nok til å slutte akkurat nå. Det er en del tunge og vanskelige ting som skjer i tenåringens liv for tida.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Oi. Vanskelig knipe det der ja. Jeg hadde tatt vekk goder. Ingen penger og bort med data, tv eller noe annet. Pluss strengere innetider, som feks inn klokka åtte hver kveld. Da tror jeg pipen får en annen lyd. Selv begynte jeg å røyke som 15 åring og røykte i 17 år før jeg sluttet. Du kan vel lukte røyken?

Skrevet
Oi. Vanskelig knipe det der ja. Jeg hadde tatt vekk goder. Ingen penger og bort med data, tv eller noe annet. Pluss strengere innetider, som feks inn klokka åtte hver kveld. Da tror jeg pipen får en annen lyd. Selv begynte jeg å røyke som 15 åring og røykte i 17 år før jeg sluttet. Du kan vel lukte røyken?

Vi vet at ungdommen røyker. Vi ser ikke poenget med å skulle forby røyk, for da blir det bare smugrøyking. Men vi aksepterer ikke at ungdommen røyker når vi ser på, eller inne i huset.

I vårt tilfelle vil det ikke funke med å ta vekk goder eller noe sånt for å tvinge tenåringen til å slutte å røyke. Jeg vil ikke gå inn på hvorfor, men det er ikke et alternativ hos oss.

Det vi trenger er en metode der ungdommen selv kan føle seg motivert til å slutte.

Vi har tenkt litt på å ha en form for belønning for røykeslutt, men har hørt at sånt ofte slår feil. Ofte blir det sånn at enten så fortsetter ungdommen å røyke i smug og får belønning på feil grunnlag, eller så slutter ungdommen å røyke helt til belønningen er i boks og SÅ begynner de å røyke. Ingen av delene høres ut som noe vi vil sette pris på. ;)

Er det noen som har erfaring med belønning for røykeslutt?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg begynte å røyke som ungdom. Og jeg hadde nok boikottet ethvert opplegg mine foreldre eller andre voksne hadde forsøkt for å få meg til å slutte.

Gjest Gjest
Skrevet

Hva med en langvarig belønning?

Et eller annet som "ingen røyk, medlemskap i......." eller noe slikt?

På den måten unngår du å inndra goder som allerede er der, og du unngår risikoen for at røykeslutten kun varer til belønnningen er i boks.

Faren for smugrøyking vil forsatt være der desverre.

Kanskje et eller annet i retning "ok, du røyker "så-og-så mye". Det vil da si at om du kutter ut røyken sparer du .....kr. Der legger vi på ...., og det du da sparer i løpet av en måned/et år kan du bruke på det du vil?". Litt i tvil på om denne har noe for seg, men for enkelte, kanskje?

Gjest Gjest_pausefisk_*
Skrevet

Jeg er glad dere innser at trusler og berøvelser ikke er veien å gå. Min erfaring er at heller ikke belønningsmetoden (som i lappen når du er 18 o.l.) heller ikke funker av samme årsaker som du nevner selv.

En av de få tingene jeg har sett fungere for voksne er Allen Carr sin bok "endelig ikke-røyker". Han har også skrevet en bok til foreldre angående barns røyking, som heter "Smoking Sucks - Don't Let Your Child Become a Smoker" Vet ikke om den er oversatt, og vet ikke om den er like god som "endelig ikke-røyker" men den kan kanskje være en idé å sjekke ut?

Gjest Gjest
Skrevet
Vi vet at ungdommen røyker. Vi ser ikke poenget med å skulle forby røyk, for da blir det bare smugrøyking. Men vi aksepterer ikke at ungdommen røyker når vi ser på, eller inne i huset.

I vårt tilfelle vil det ikke funke med å ta vekk goder eller noe sånt for å tvinge tenåringen til å slutte å røyke. Jeg vil ikke gå inn på hvorfor, men det er ikke et alternativ hos oss.

Det vi trenger er en metode der ungdommen selv kan føle seg motivert til å slutte.

Vi har tenkt litt på å ha en form for belønning for røykeslutt, men har hørt at sånt ofte slår feil. Ofte blir det sånn at enten så fortsetter ungdommen å røyke i smug og får belønning på feil grunnlag, eller så slutter ungdommen å røyke helt til belønningen er i boks og SÅ begynner de å røyke. Ingen av delene høres ut som noe vi vil sette pris på. ;)

Er det noen som har erfaring med belønning for røykeslutt?

Jeg har vært igjennom det samme. Synes holdningen din er god. Vi kan ikke forhindre at de røyker men vi kan vise og fortelle at vi ikke aksepterer det. Alle naboene her så at sønnen røyka fordi han måtte bort fra huset for å ta en røyk. Jeg visste det, men ville ikke se det.

Hjelper ikke å fjerne goder. Ikke hos meg iallfall. Har prøvd med to undgdommer.

Uansett så er det å slutte å røyke et personlig valg og det er fint lite vi foreldre kan gjøre. De må ville det selv.

I dag snuser en og den andre har sluttet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...