Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2009 #1 Skrevet 9. mai 2009 Se denne saken da: http://www.dagbladet.no/2009/05/07/nyheter...nevern/6108947/ Jeg er så enig så enig. Hva mener dere?
Gjest ryu Skrevet 9. mai 2009 #2 Skrevet 9. mai 2009 Se denne saken da: http://www.dagbladet.no/2009/05/07/nyheter...nevern/6108947/ Jeg er så enig så enig. Hva mener dere? Tannleger er helt klart en yrkesgruppe som kan avdekke både omsorgssvikt og fysiske overgrep mot barn. Det er klart at de må bli flinkere til å melde fra. Ansatte i barnehager og skole må imidlertid også bli mer aktive til å melde fra, da de observerer barnas adferd over tid, noe som ofte er nøkkelen til å avsløre når barn lider. Barn som utsettes for overgrep i hjemmet, har vanskelig for å fortelle dette direkte, men de meddeler seg ofte til omverdenen gjennom symbolikk i tegninger og tekster. Det er avgjørende at de ansatte i skoler og barnehager lærer å fange opp disse signalene, spesielt at barnehagepersonale oppfatter symbolikken i småbarnas tegninger og melder fra til barnevern og politi når de får mistanke om at noe kan være galt. Det er bedre å melde fra 100 ganger for mye en én gang for lite.
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2009 #3 Skrevet 9. mai 2009 Ansatte i barnehager og skole må imidlertid også bli mer aktive til å melde fra, da de observerer barnas adferd over tid, noe som ofte er nøkkelen til å avsløre når barn lider. Barn som utsettes for overgrep i hjemmet, har vanskelig for å fortelle dette direkte, men de meddeler seg ofte til omverdenen gjennom symbolikk i tegninger og tekster. Det er avgjørende at de ansatte i skoler og barnehager lærer å fange opp disse signalene, spesielt at barnehagepersonale oppfatter symbolikken i småbarnas tegninger og melder fra til barnevern og politi når de får mistanke om at noe kan være galt. Det er bedre å melde fra 100 ganger for mye en én gang for lite. Jeg synes du har helt rett i det du skriver, men i Norge så har vi fortsatt Bjugn-saken friskt i minnet. Tannleger burde i større grad meldt i fra om overgrep, og da handler det også om sårlig tannhygiene, ikke bare mistanke om seksuelle overgrep. Men jeg mener også at skoler og barnehager burde vært flinkere til å ta opp dårlig tannhygiene med foreldre/omsorgepersoner når man ser at barn har tilløp til eller helt råtne tenner. Saft og melk på flaske gir man ikke små barn, det vet vel de fleste foreldre nå!!
ToveM Skrevet 9. mai 2009 #4 Skrevet 9. mai 2009 Jeg synes du har helt rett i det du skriver, men i Norge så har vi fortsatt Bjugn-saken friskt i minnet. Tannleger burde i større grad meldt i fra om overgrep, og da handler det også om sårlig tannhygiene, ikke bare mistanke om seksuelle overgrep. Men jeg mener også at skoler og barnehager burde vært flinkere til å ta opp dårlig tannhygiene med foreldre/omsorgepersoner når man ser at barn har tilløp til eller helt råtne tenner. Saft og melk på flaske gir man ikke små barn, det vet vel de fleste foreldre nå!! Så å gi barn melk/saft på flaske er overgrep...jøss, mine 3 er flaskebarn, og ja de har fått både melk og saft på flaske...eldstemann på snart 23 har aldri hatt hull...enn så lenge...dessuten dårlige melketenner kan komme av medisinbruk ...
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2009 #5 Skrevet 9. mai 2009 Så å gi barn melk/saft på flaske er overgrep...jøss, mine 3 er flaskebarn, og ja de har fått både melk og saft på flaske...eldstemann på snart 23 har aldri hatt hull...enn så lenge...dessuten dårlige melketenner kan komme av medisinbruk ... Ojsann. Her er det en følsom mor. Et kjapt søk på nettet vil gi deg svar på at saft og melk kan forårsake store tannskader. Juice og brus også forøvrig. Dine barn har sikkert vært heldige. Kjenner til en 9 åring som i en alder av fem måtte trekke samtlige melketenner pga tåteflaske. Å gi barn medisiner ikke overgrep, men omsorg. Dersom barn får medisiner som kan forårsake tannskader så blir man som regel gjort oppmerksom på det og søger for en bedre oppfølging av tennene.
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2009 #6 Skrevet 9. mai 2009 Jeg gav mine barn melk på flaske. Jeg er temmelig streng nå som de er eldre og ikke har flaske lenger. De får vann oftere men et glass med saft for dagen er ok. De har de peneste tennene, sier tannlegen. Ingen hull ever, og eldste er 13 år. Det skulle bare mangle sier jeg. Har sett unger i gaten her som virkelig har dårlige tenner. Det er sjokkerende hvor forsømt de er når det gjelder tannhygiene.
Gjest Tannpleier Skrevet 9. mai 2009 #7 Skrevet 9. mai 2009 Man får mer skade på tennene av å drikke av flaske enn hva man får av å drikke av glass.
Gjest En mor Skrevet 9. mai 2009 #8 Skrevet 9. mai 2009 En av mine sønner har dårlige emalje og har hatt mange hull. Burde jeg vært meldt til barnevernet? To år senere fikk vi bekreftet at han har refluks. Derfor dårlige tenner.
Nigo-san Skrevet 9. mai 2009 #9 Skrevet 9. mai 2009 En av mine sønner har dårlige emalje og har hatt mange hull. Burde jeg vært meldt til barnevernet? To år senere fikk vi bekreftet at han har refluks. Derfor dårlige tenner. To av mine har også dårlig emalje og porøse tenner som lett får hull, og jeg ser ikke problemet i det hele tatt med at tannleger blir flinkere med å melde fra til barnevernet. Tross alt var det tannlegen som avdekket og fortalte meg om emaljeproblemene- så jeg føler ikke den store trusselen der, gitt Samme med dette med medisinbruk osv, det er da vel ingen som mener at tannleger skal melde fra om tilstander som helt klart har en forklarlig årsak. Men dårlig emalje til tross, det er himmelvid forskjell på mine barns tenner og bildene i artikkelen. SE på det første bildet, da, jeg forstår faktisk ikke hvordan det er mulig å ødelegge tenner så grundig på så kort tid...? :klø: Det er vel ingen som ønsker seg et samfunn der far blir mistenkt for seksuelle overgrep på grunn av et hull i en tann (linken mellom overgrep og tannskader er neppe et sannhetsbevis i alle saker!). Men jeg tror ærlig talt at hvis du klarer å ødelegge et barns tenner fullstendig- slik at det kun er noen råtne stubber igjen- så trenger du hjelp til foreldregjerningen.
Gjest Gjest,maya76 Skrevet 10. mai 2009 #10 Skrevet 10. mai 2009 Det er vel en forskjell på de bildene som linken refererer til og barn med dårlig/svak emalje. Min minste har svak emalje på melketennene, og har desverre hatt et par hull i en alder av 6 år, selv om hun bare spiser godteier lørdager, får aldri brus og sjelden juice/saft. Melk til brødmåltider og vann ellers, ikke småspising mellom måltider, og grove bakeprodukter Også såklart grundig pussing, tanntråd og fluor. Har aldri hatt flaske. Det var tannlegen som gjorde oss oppmerksom på den svake emaljen, og hun går to ganger i året til sjekk. Mest sannsynlig er dette pga hun har hatt endel medisiner. Min eldste på 12 har samme sunne kostholdet/kostvaner som minstemann, og samme pusserutinene (bortsett fra at hun fikk begynne å pusse selv da hun var ti år), og hun har aldri hatt hull, ikke ei antydning. Så ergo vil jeg si at det ikke alltid er overgrep/omsorgsvikt som fører til dårlig tannhelse hos barn!
Gjest Gjest_Gjest2_* Skrevet 10. mai 2009 #11 Skrevet 10. mai 2009 Så ergo vil jeg si at det ikke alltid er overgrep/omsorgsvikt som fører til dårlig tannhelse hos barn! Så lenge det finnes medisinske forklaringer på hvorfor tennene er dårlige, vil ikke jeg påstå at det barnet ditt som har dårlig emalje har dårlig tannhelse. Det er som en annen har nevnt tidligere her forskjell på sykdommer og omsorgssvikt. En tannlege ville aldri ha meldt en sak til barnevernet når han ser forklaringen på hvorfor tennene er i dårligere forfatning enn hva gjennomsnittet er.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2009 #12 Skrevet 10. mai 2009 skulle ønske at dere holdt dere til temaet. Det er ikke dårlig emalje og saft/vann på flaske. Temaet er langt mer alvorligere. Ja, jeg er enig om at tannleger har en jobb og en bevisstgjøring her. Både det å få ting i munnen, en person står over deg og du er fratatt kontroll er en ekstra belastning for en som har vært ute for overgrep.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2009 #13 Skrevet 10. mai 2009 Så å gi barn melk/saft på flaske er overgrep...jøss, mine 3 er flaskebarn, og ja de har fått både melk og saft på flaske... Hvis du har gitt dem disse flaskene med seg i senga om natten, så er det et overgrep ja
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2009 #14 Skrevet 10. mai 2009 Hvis du har gitt dem disse flaskene med seg i senga om natten, så er det et overgrep ja Selvsagt er det ikke overgrep hvis barna får saft på flaske i senga! Det kan skade tennene ja, men det er IKKE overgrep! Det jeg tror tannlegene ser etter er om barn er seksuelt misbrukt - oralsex kan gi tannskader.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå