Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest en del av trådene om gaver og ønskelister. Jeg har nettopp fått "kjeft" av min søster og forlover fordi vi ønsker oss for "billige" ting?!

Vi er begge studenter og vært samboere med andre før vi møttes. Slik at vi har dobbelt opp av kjøkkenting etc. Penger og gavekort er i følge familie en uting. Det kan jeg godt forstå, for man ønsker gjerne å vite hva pengene går til. Enn at de blir sløst på feks. klær o.l.

Vi har ønsket oss servise i to ulike serier (wegwood og rosendahl)og vinglass. Det er ting vi allerede samler på. ( ønsker oss 8 ting av hvert) Tenkte det var nok, men det er det altså ikke. (?!)

Bor i studenthybel, så det er vanskelig å vite hvordan vi vil ha det i ett fremtidig hus. Men forlover snakker om design vaser, design ting (?) som kan vare. Noe folk kan spleise på....

Er det noen som har noen tips?? Litt sånn tom i hodet, når det gjelder sånt... Ting som dere mener ville vært noe vi vil trenge i fremtiden? ( kommer jo til å å oss et sted etter studiene, men,..)

Gjest Gjest_Barbie_*
Skrevet

Syntes faktisk det er en uting å ha for dyre ting på listen også. Jeg har sett ønskelister med flere ting som koster mellom 5-10 000. Slike ting gjør en rett og slett bare irritert av siden det er få som har råd til noe av det som er på listen.

Og om folk kan bruke mye penger på vaser og gudene vite hva slags jugel som de mener dere bør ha, men ikke kan gi dere penger som dere kan bruke på ting dere selv vil ha og trenger, så vil jeg påstå at dere har en gjeng med smålige gjester.

Skrevet

hehe, jeg tror nok jeg har gjester som ønsker at vi ikke skal være så "forsiktige" i ønskene og er redd for at vi isteden får en haug med ting vi ikke vil ha. Som jeg selv sa har vi det vi trenger, vi vil ikke ha en haug med ting. Hvis folk syntes listen er så liten og "billig" alt fra 70 - 500 kr. Har bare en ting på 1000 kr. At listen er liten er vel og greit, men jeg vet jeg også har gjester som ikke har godt med penger. Vil ikke at folk skal føle at de må ut med masse penger for at "vi skal bli fornøyde". Jeg vil gifte meg med min kommende mann, det er alt jeg bryr meg om.

Samtidig som jeg forstår at gjestene vil kjøpe noe som varer, men design vaser ??( de blir jo bare inni skapet...) derfor lurer jeg på om noen har ideer på ting vi faktisk vil trenge ( vet dere ikke kjenner meg :) ) skjønner gjestene også gjerne vil gi oss noe som de vet vi vil ha/trenger... Vi har 50 gjester og ca 25 ting på lista.. så skjønner jo dem også da...

Skrevet

Jeg har nesten aldri kjøpt noe som er på listen i bryllup og har vært gaveåpner og ser at det kommer mye forskjellig uansett hva man setter på listen (noen kjøpte f.eks. Hardangerbestikk i et helt annet mønster enn det som var ønsket, men det ble byttet etterpå). Ser på listen som et slags forslagsliste "dette er sånn omtrent hva vi ønsker oss, men dere kan tenke selv også". Mest sannsynlig får dere ting dere ikke visste dere ønsket og en del (som den designervasen) som dere vil sette bakerst i et skap til en dag den plutselig passer perfekt på det store spisebordet eller noe sånt.

Skrevet

Eksempler på spleisegaver kan jo være en fin kjøkkenmaskin (Kitchenaid for eksempel) og en kaffemaskin. Disse koster noen tusenlapper.

Gjest Gjest_Lina_*
Skrevet

Eksempel på gaver;

- en finere service (Rosendahl er ok til hverdags, men ikke et finservice)

- hadeland glass - øl/vin/... men noe dere faktisk kommer til å bruke.

- et fint stålbestikk. De fleste er fra 100-250 kroner pr del. I tillegg finnes det en rekke gaveesker.

- Kaffemaskin - er nevnt. Andre kjøkkenmaskiner, som dere kommer til å bruke.

- Tivoli radio, annen elektronikk.

- Et skikkelig grytesett.

- Vaser, i alle mulige former og fasonger.

- Fine serveringsfat.

- Vi hadde også en del utradisjonelle ting på ønskelista. Ny seng fra bestemor (hadde lyst til å gi 20 000, og spurte hva vi ønsket oss), fiskestenger, turutstyr, nye kofferter.... Bruk fantasien, det er alltid noe man kunne tenke seg.

Det vi brukte da vi var studenter har vi i dag kastet, alt fra gryter til diverse kopper og kar. Det er ok å ha skikkelige kvalitetsting også til hverdags. Kanskje ikke så lett å se det mens man fortsatt er student.

Om jeg fikk dyrere ting mens jeg fortsatt var student, lot jeg det stå hos mine foreldre. Nå når vi har enebolig er vitrineskap og kjøkken fullt med flotte kjøkkenting.

Jeg synes ikke det er en uting å ha dyre ting på gavelisten, så lenge gavelisten er lang med et godt utvalg. Sett opp alt fra billige rosendahl ting og bestikkdeler, til dyrere kjøkkenmaskiner. Da gir du folk en valgmulighet.

Gjest Gjest_tyra_*
Skrevet

Kan man ønske seg snøfreser og gressklipper, eller blir det for "rart"?

SKal iallefall ønske oss digitalt speilreflekskamera!

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Kan man ønske seg snøfreser og gressklipper, eller blir det for "rart"?

SKal iallefall ønske oss digitalt speilreflekskamera!

Hvem er det som skal kjøpe dette kameraet til flere foldige tusen til dere da? Syntes det virker helt sykt hva enkelte ønsker seg jeg. Om folk vil ha dyre ting så burde de egentlig heller ønske seg penger så kan de kjøpe dem selv.

Desverre er jo folk så forbanna tette i skolten at de ønsker å ha en liste å kjøpe i fra i stedet for å gi penger, så i stedet for at brudepartet får 1000 kr, så får de to glass for samme sum som ble satt opp på listen pga press fra de inviterte som skal gi gave som ikke vil gi penger, som blir brukt en gang hvert skuddår.

Gud forby at folk får penger som de kanskje kan bruke til å dekke deler av utgiftene til bryllupet, eller kanskje reise på bryllupsreise med eller bruke på å kjøpe seg bolig for, neida. Er mye bedre at de får disse glassene og vasene som skal stues vekk et sted i bobleplast fordi det er så dyrt at en ikke tør bruke det.

Skrevet

Vi har i tillegg til finservise, gryter og skikkelige kjøkkenkniver skrevet opp gavekort hos Ticket. Vi har ikke råd til bryllupsreise i tillegg til bryllupet, så da kan vi dra på ferie senere. Hos Ticket har de alt mulig forskjellig i reiser og gavekortene varer i 3 år, så det er ikke noen fare for at det ikke blir brukt akkurat. Jeg har også sett at folk ønsker seg gavekort på Skeidar og Bohus o.l., men det trengs vel kanskje ikke for dere som er studenter...

Vi skriver ikke opp sengetøy, vaser og boller og slikt, for det pleier folk å kjøpe uansett.

Skrevet

Vi har alt vi trenger vi også, men kommer til å ønske oss finservise pluss rød- og hvitvinsglass som passer til. Det er såpass dyrt at det nok aldri vil bli prioritert dersom vi ikke tar det nå. Synes det er en fin anledning til å begynne å samle. Ville tatt et fint servise om jeg skulle begynne å samle, hverdagsservice har de fleste uansett, dessuten er det ikke så dyrt om en skulle trenge det.

Og så ville jeg tatt for 10-12 personer, 8 er litt lite. Dersom dere skulle få barn senere og skal invitere en annen familie til middag, er kanskje 8 enten akkurat nok eller litt for lite. Kjedelig å måtte sette fram et annet fat i en helt annen serie fordi det ikke er nok tallerkener. Synes jeg da :)

Skrevet

Hva med sportsutstyr eller utstyr til andre hobbyer?

Skrevet

Vi kommer faktisk til å ønske oss pengegaver for det meste :)

Vi er ikke opptatt av fine tallerker , bestikk o.l

Sånt kjøper vi like gjerne på ikea.. he he

Men gode kjeler og kniver, kaffemaskin og kjøkkenmaskin er ting vi kommer til å sette opp som ønske.

Skrevet

Og så ville jeg tatt for 10-12 personer, 8 er litt lite. Dersom dere skulle få barn senere og skal invitere en annen familie til middag, er kanskje 8 enten akkurat nok eller litt for lite. Kjedelig å måtte sette fram et annet fat i en helt annen serie fordi det ikke er nok tallerkener. Synes jeg da :)

Skrevet

Nå har vi 12 av hvert på servise. Vi kunne ikke hatt mindre, for vi skal jo fylle opp oppvaskmaskinen uten at vi går tom for middagsfat :) Finservise har vi ikke :) Synes hverdagsserviset vi fikk i bryllupet er fint både til hverdags og til fest. Og billig nok til at vi fikk kjøpt det vi manglet for gavekortene vi fikk til bryllupet. Vi har ikke særlig mye "fornemme" selskaper, og trenger ikke kaffeservise med blomster og gullkant som tar tiår å samle på :)

Vi hadde heller ikke dyre ting på ønskelisten. Kun en ting over 1000, og det hadde jeg skrevet "spleisegave" bakom. Så kan folk heller velge om de vil kjøpe 1 eller 12 fat/skåler/etc :)

Skrevet

Bidrag til bryllupsreisen

Ute- og innelykter til å ha kubelys i (hvit)

Sans invite kakesett

Kaffetrakter

Ildfaste suppeskåler

Ildfast dessertskåler

Stekepanne

høyang polaris (jernia)

Støvsuger

Vera Wang Lace servise (GlasMagasinet)

Lysekrone med krystaller hvit (elektrisk) (spleiselag)

Damprensemaskin (spleiselag)

Det er ønskelisten vår. :) forskjellig priser, ikke alle har like god råd til å gi dyre gaver.

• 4 måneder senere...
Skrevet
Bidrag til bryllupsreisen

Er det ok å ønske seg bidrag til reisen? I stedet for gavekort? Penger inn på en feriekonto, liksom? Vi får gjester fra flere steder i Norge og det er ikke reisebyrå-kjede på noen av stedene, så vanskelig å ønske seg fra en spesiell kjede (noe som er en forutsetning slik at en kan bruke alle gavekort på en reise i stedet for flere småreiser..). Jeg så Ticket lenger oppe i tråden her ble nevnt. Der ser jeg det går an å bestille på nett, så da burde det jo gå fint. Føler det er bedre å ønske seg reisegavekort enn "penger på konto"? :sjenert:

Skrevet
Er det ok å ønske seg bidrag til reisen? I stedet for gavekort? Penger inn på en feriekonto, liksom?

Vi ønsket oss bidrag til reise, vi vil ha mulighet til å bestille alt selv uavhengig av reisebyråer rett og slett fordi man fort får mer for pengene, og det var ingen som reagerte på det. Vi fikk penger i form av cash, og de som hadde gitt oss penger til reise hadde skrevet det i kortet. Vi har satt de inn på konto, så venter vi bare på en anledning.

Skrevet

Andre forslag: skikkelige sengetøy og deilige håndkler.

Til TS som mener de bare ødelegger finservise. Ønsk dere en serie som vil vare "evig" så går det an å ønske seg nye deler etterhvert som ting knuses. Da er julegaveønskene også sikret i årene som kommer. :gjeiper:

Skrevet

Vi skal ønske oss sengetøy i egyptisk bommull, gode håndkler, sølvbestikk, bidrag til bryllupsreise, kjøkkenmaskin, kniver, gavekort på kinobilletter, kaffeservice ++

Skrevet

Vi hadde både tradisjonell liste på glasmagasinet (som ikke var kjempelang, men hadde litt av hvert), og gavekortønsker. Noe av det vi satt mest pris på, var gavekort fra ikea (som vi satte høyt opp på ønskelisten). Vi har kjøpt utrolig mye på disse kortene - sofa, skap, hyller til kjellerboden, ... . Det er utrolig luksus å kunne dra et kort på ikea uten å betale en krone. Og vi kjøpte mye vi virkelig trengte til heimen - vi hadde nettopp kjøpt ny leilighet, og manglet en del.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...