MissStiles Skrevet 9. mai 2009 #1 Skrevet 9. mai 2009 Datteren til ei venninne av meg har bursdag snart og jeg har spurt henne om hun ønsker seg noe spesielt. Hun blir 7år. Jeg fikk til svar at hun ønsker seg penger fordi det er noe hun sparer penger til. Jeg ble litt overrasket. Det er jo fint at hun tenker sånn allerede men jeg er ingen stor fan av å gi penger i gave, til noen i det hele tatt. Jeg klarer ikke å bestemme meg om jeg bare skal gi penger eller bare kjøpe en gave eller kjøpe en gave og gi penger. Hva synes dere? Gir dere penger til unger i bursdagsgave?
toyses Skrevet 9. mai 2009 #2 Skrevet 9. mai 2009 Jeg er heller ingen tilhenger av å gi penger i bursdagsgave, til voksne er grunnen at jeg liker å finne noe som passer perfekt til vedkommende. Til barn gir jeg ikke penger av den grunn at jeg vet det fort blir sløst bort. Men siden venninnen din sa at hun sparte til noe, kan du jo spørre henne hva hun sparer til, hvis det er noe på lekebutikken, da kan jo et gavekort være tingen?
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2009 #3 Skrevet 9. mai 2009 Jeg syns det er greit, for da kommer hun jo et steg videre i sparingen sin. Bare ikke bli lurt av store øyne... Lille kusine på 9 sparte til sykkel - dro til Besto og spurte etter tusenlapp.
Spoven Skrevet 9. mai 2009 #4 Skrevet 9. mai 2009 (endret) Mine barn sparer alltid til noe, og det er sjelden de ønsker seg annet enn penger i burdagsgave. Det er alt fra spill til DS/WII til større ting. Om andre barn sier de ønsker seg penger, så gir jeg som regel penger. Jeg tenker på det som at da får de kjøpe noe større de ønsker seg, enn å få masse småting som blir stuet bort etterhvert. Om de sløser bort pengene, vel, da lærer de kanskje noe av det til slutt. Mine barn vet iallefall at ting koster penger, og at den som sparer har. Endret 9. mai 2009 av Spoven
MissStiles Skrevet 9. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 9. mai 2009 Jeg er heller ingen tilhenger av å gi penger i bursdagsgave, til voksne er grunnen at jeg liker å finne noe som passer perfekt til vedkommende. Til barn gir jeg ikke penger av den grunn at jeg vet det fort blir sløst bort. Men siden venninnen din sa at hun sparte til noe, kan du jo spørre henne hva hun sparer til, hvis det er noe på lekebutikken, da kan jo et gavekort være tingen? Hun sa at datteren hennes sparer til et eget kamera.
toyses Skrevet 9. mai 2009 #6 Skrevet 9. mai 2009 Hun sa at datteren hennes sparer til et eget kamera. Ok, da ville jeg gidd henne penger jeg. Det er jo (hvis man kan kalle det) en fornuftig ting. Hehe.
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2009 #7 Skrevet 9. mai 2009 Jeg syns det er HELT greit jeg. Det er knall at de sparer til noe og dette gir henne litt ekstra til å få det hun ønsker seg. For det er sikkert noe dyrt. Tenk så stolt hun er.
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2009 #8 Skrevet 9. mai 2009 Jeg ville gitt henne penger. Hva er vitsen med å gi henne en fysisk ting når hun ikke ønsker seg en? Da lærer du henne jo at det er greit å sløse bort penger på ting man egentlig ikke vil ha... Stikk i strid med det hun er i ferd med å lære: nemlig at man bør spare pengene sine til noe man virkelig har lyst på.
Gjest imli Skrevet 9. mai 2009 #9 Skrevet 9. mai 2009 Synes det er fint hvis ungene vil spare til noe de ønsker seg jeg. Mye bedre det, enn å gi enda en billig leke som ungen sikkert har mer enn nok av fra før. Det forutsetter jo selvfølgelig at foreldrene hjelper til med sparinga da, og passer på pengene. Men jeg ser i alle fall verdien av at unger lærer seg litt om penger og sparing. Og ikke minst følelsen av å ønske seg noe og så endelig kunne kjøpe det.
toyses Skrevet 9. mai 2009 #10 Skrevet 9. mai 2009 Jeg syns det er HELT greit jeg. Det er knall at de sparer til noe og dette gir henne litt ekstra til å få det hun ønsker seg. For det er sikkert noe dyrt. Tenk så stolt hun er. Hvis det er noe spesielt så er jeg enig, men liker ikke å gi penger i gave til barn som bare kommer til å bruke de på godteri.. Litt prinsipielt egentlig.
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2009 #11 Skrevet 9. mai 2009 Mine barn sparer alltid til noe, og det er sjelden de ønsker seg annet enn penger i burdagsgave. Det er alt fra spill til DS/WII til større ting. Om andre barn sier de ønsker seg penger, så gir jeg som regel penger. Jeg tenker på det som at da får de kjøpe noe større de ønsker seg, enn å få masse småting som blir stuet bort etterhvert. Mine barn har også ønsket seg penger. Vi har ikke så god råd, derfor gir det dem mulighet til å kjøpe dyrere ting som de ønsker seg. Ting som de helt sikkert kommer til å bruke mye.
ViljaH Skrevet 9. mai 2009 #12 Skrevet 9. mai 2009 Jeg synes det er veldig lurt å gi barn penger i bursdagsgave. Kankje har de avtalt med foreldrene å spare til noe spesielt (kamera) og da vil de lære mange viktige lærdommer tidlig om å håndtere penger og sparing! Kanskje er foreldrene til og med så lure at de har en fast spareplan og konto for barna, slik at barna alltid sparer en hvis sum av ukepengene og bursdags-og julepenger, og innimellom går man til banken og setter inn pengene på barnets konto. Slik var det i min familie, og jeg har viktigheten av sparing i ryggmargen. Barn som ikke lærer viktigheten av sparing og planlegging/kontroll av sin økonomi småskala når de er barn, er dem som vokser opp til å leve på forbrukslån og etterhvert case i Luksusfellen
Sunshine Skrevet 9. mai 2009 #13 Skrevet 9. mai 2009 Jeg ville også gitt penger, og har tenkt å gi det til en gutt som fyller ni år neste måned. Men hvor mye skal man gi?
MissStiles Skrevet 9. mai 2009 Forfatter #14 Skrevet 9. mai 2009 Jeg ville også gitt penger, og har tenkt å gi det til en gutt som fyller ni år neste måned. Men hvor mye skal man gi? Det samme lurer jeg på. Noen forslag?
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2009 #15 Skrevet 9. mai 2009 Det samme lurer jeg på. Noen forslag? Det kommer an på hvem som gir. Fra en jevnaldrende venn: 50 kr. Fra voksne: 200 kr. Det er i allefall sånn vi praktiserer det i min familie/omgangskrets.
Spoven Skrevet 9. mai 2009 #16 Skrevet 9. mai 2009 Ja, et sted mellom 50,- og 200,- alt etter hvem som gir, og hvor nære relasjoner man har.
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2009 #17 Skrevet 9. mai 2009 Bedre å gi penger hun kan kjøpe det hun vil ha enn å gi gave hun ikke vil bruke.
The Kitten Skrevet 9. mai 2009 #18 Skrevet 9. mai 2009 Jeg blir overlykkelig hver gang noen sier de ønsker seg penger, så ja jeg gir gjerne penger til barn i bursdagsgave.
Gjest Glør Skrevet 9. mai 2009 #19 Skrevet 9. mai 2009 Jeg synes det er bra barn lærer seg å spare, så jeg hadde gitt penger, hvis de sparte til noe spesielt. Mener det vanlig at foreldre lar ungene sine sløse bort flere tusen, dersom de får det i gave? Da jeg var liten og fikk penger til bursdager, jul og konfirmasjon var det underforstått at jeg fikk kanskje ett par hundre til å shoppe for der og da, og resten gikk inn på sparekonto, som skulle brukes til større ting som lappen, første depositum osv når jeg ble større.
MissStiles Skrevet 9. mai 2009 Forfatter #20 Skrevet 9. mai 2009 Jeg er veldig gode venner med moren og datteren hennes ser jeg et par ganger i året. Hun vet godt hvem jeg er. Tror jeg er en av få som gir gaver til ungen hennes. Jeg tenkte et sted mellom 200-400kr. Ikke mer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå