Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ville bare si fra om at Internet Explorer fremdeles har mange gamle upatchede sikkerhetshull som er opptil flere år gamle. Det ser ikke ut som om Microsoft er særlig villig til å patche dem heller. De er hele 19 (nitten) i antall!! Gjør hva dere vil for meg, men jeg vil anbefale å bytte browser til Mozilla www.mozilla.org.

Informasjon ang. de upatchede hullene, finnes på:

http://www.pivx.com/larholm/unpatched

Se også på de ekstra gule (gul-orange?), som indikerer at sikkerhetshullet er ganske alvorlig.

Som sagt; Gjør som det passer dere! Ville bare legge ut litt fakta for dere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet. ;) Holder meg til mozilla, er like greit. :) Alltid vært noe humbug med IE.

Skrevet

Linux-digger! *dytte på nullet*

Søt tux foresten :D

Skrevet

Sløvt å ikke rette opp hullene (men skal ikke IE erstattes av noe nytt snart?)

Er det enkelt og gratis å bytte browser?

Eller må man gjøre justeringer i diverse programmer o.l. etterpå? Jeg er ikke så god til å opprette internet connections, finne modemer og slike ting. Vil helst slippe datautfordringer i etterkant av et browserskifte. Jeg bruker MS Outlook. Vil et browserskifte forstyrre e-mailing, eller merker man ingenting?

Gjest Zirine
Skrevet
Er det enkelt og gratis å bytte browser?

Jada, det er veldig enkelt, og helt gratis. Bare last ned og innstaller, og et ikon vil legge seg på skrivebordet ditt. Du kan ha så mange nettlesere du ønsker innstallert på maskinen din, men bare en av dem du kan angi som standardleser - dvs. det er den som vil åpne seg når du trykker på linker her på KG f.eks

Eller må man gjøre justeringer i diverse programmer o.l. etterpå? Jeg er ikke så god til å opprette internet connections, finne modemer og slike ting. Vil helst slippe datautfordringer i etterkant av et browserskifte. Jeg bruker MS Outlook. Vil et browserskifte forstyrre e-mailing, eller merker man ingenting?

Du må ikke opprette internet connections på nytt, den har ingenting med nettleseren din å gjøre. Internet connections er pålogging til internett, nettleseren er hva du surfer med når du er pålogget. Altså ingen andre justeringer enn de du selv velger. Personlig har jeg tilpasset Opera til mitt bruk, både utseende og knapper - hva som er snarveier osv, men dette trenger du ikke. Det eneste du evt. bør tenke på er om du skal importere bokmerkene du har i IE, inn i Opera. Sånt kan jo være greit å beholde.

Nettleseren forstyrrer ikke e-mailing. Bruker du Outlook kan du bare fortsette å gjøre det. Det du evt. kan vurdere på sikt er om du skal ta i bruk e-mail som ligger innebygd i Opera. Jeg bruker den selv og er veldig godt fornøyd.

Skrevet
(men skal ikke IE erstattes av noe nytt snart?)

Nei egentlig ikke, men Microsoft planlegger å bake IE enda hardere inn i Windows. Fordelene får jo selvsagt Microsoft, og veldig lite for deg. Det går rykter om at de ikke skal tillate andre browsere enn IE i Windows, samt at hvis du vil oppgradere IE så må vente til neste Windowsversjon kommer ut (altså; du må bruke IE med eventuelle sikkerhetshull). Dette blir aktuellt fra og med Longhorn, som kommer i 2004 engang. I Longhorn er det også snakk om å legge inn DRM (Digital Rights Management) på f.eks musikk du kjøper på internett, slik at du ikke kan spille de av på noe annet enn akkurat den PC'n du sitter ved (glem å laste ned filene på mp3-spilleren din, det får du antageligvis ikke gjort).

Her er det snakk om virkelig å låse IT-verdenen til Microsofts produkter.

Skrevet

Nå har jeg lastet ned Opera, men programmet forstår ikke at det må koble seg på internett (det kommer ikke slik "Koble til?"-vindu hvor man skal fylle ut bl.a. brukernavn og passord hos Telenor). What to do?

Håper ikke du Nullet er snurt fordi jeg ikke fulgte anbefalingen om å installere Mozilla. Han egentlig ikke hørt noe særlig om Mozilla, og siden jeg har hørt om Opera, ble det det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Nei nei nei, overhodet ikke sur. Bare bra for internett at noe annet enn IE blir brukt!!! :D

Men jeg kan ikke hjelpe deg med oppkoblinga di, for jeg har Windows på PC'n lenger, og har bare sett XP på bilder. :ler::roll:

Nullet (gadd ikke bruke den tungvinnte innlogginga)

Skrevet
Nå har jeg lastet ned Opera, men programmet forstår ikke at det må koble seg på internett (det kommer ikke slik "Koble til?"-vindu hvor man skal fylle ut bl.a. brukernavn og passord hos Telenor). What to do?

Om du nå har både IE og Opera på maskinen må du kanskje sette Opera som standard nettleser slik at den blir førstevalget.

Gjest Anonymous
Skrevet

Upps, den siste meldinga var fra meg

Nullet

Gjest Zirine
Skrevet
Nå har jeg lastet ned Opera' date=' men programmet forstår ikke at det må koble seg på internett (det kommer ikke slik "Koble til?"-vindu hvor man skal fylle ut bl.a. brukernavn og passord hos Telenor). What to do? [/quote']

Ok, det er sånn du logger på internett... jeg forstår ...

Vel, du kan løse dette på to måter:

1. Gå til Startmenyen -> Settings -> Network and dialup connections - og legg påloggingsikonet ut på skrivebordet (høyreklikk på ikonet -> send til skrivebord som snarvei). Dobbetklikk på dette når du vil logge deg på internett.

2. Sett Opera som default browser (standard nettleser). Når du åpner Opera skjer det ingenting, men med en gang du forsøker å gå inn på en webside, så får påloggingsikonet opp.

Gjest Zirine
Skrevet
Nullet (gadd ikke bruke den tungvinnte innlogginga)

Når du logger inn her på KG, kan du krysse av for at nettleseren din skal logge inn automatisk når du kommer inn på disse sidene. Det er jo greit? :)

Skrevet

Jeg har fått det til nå. Det hadde med proxy å gjøre. Takk for hjelpen!

Så får vi se da, om Opera er så bra som dere vil ha det til.

Ett irritasjonsmoment som jeg opplever allerede: Får stadig spørsmål om ditt og datt skal sendes uten kryptering. Hva svarer dere på slike spørsmål?

Gjest Zirine
Skrevet

Nei, men det er bare sånn i starten. Klikk bare ja, og kryss av for at du ikke vil at spørsmålet skal komme igjen.

Legg merke til at når du bokmerker sider så får du en egen "bar". Du har også egen google search i hvert vindu du åpner, og du kan fjerne alle de andre søkevinduene hvis du ønsker - bare høyreklikk og Fjern/Remove.

Liker du ikke utseende? Høyreklikk et sted oppe på et ledig sted ved siden av knappene -> Skin. Velg deg et skin som passer deg.

Det er så mye du kan gjøre - bruk bare litt tid og gi Opera en sjanse :)

Skrevet

Nå går det ikke lenger likevel. Jeg får denne feilmeldingen: "Klarte ikke å finne tjeneren".

Opera er (skal være) min standardleser, så jeg tror ikke det er der feilen ligger.

Gjest Zirine
Skrevet

Nei, nå datt jeg av her ...

Når får du feilmeldingen "Klarte ikke å finne tjeneren"?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...