Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt kjøkken med massevis av feil fra Biga Consept. Og har derfor sagt til leverandøren at jeg regner med at jeg får en kompensasjon for rot, mas, styr, forsinkelser og ekstraarbeid i forbindelse med hennes feil. Dette i form av et prisavslag. Det var hun enig i at var rimelig. Hun sa også at dokumenterte ekstrautgifter dette har påført oss kan de dekke, slik som forbrukerkjøpsloven sier.

Så fikk jeg faktura der dette ikke var medregnet. Det var i tillegg massevis av feil på fakturagrunnlaget så jeg ba om ny, riktig faktura tilsendt. Dette skulle hun ordne. I samme telefonsamtale nevnte jeg igjen avslaget og da spurte hun hvilket beløp jeg så for meg. Jeg nevnte en sum, som hun ikke kunne svare på der og da, men hun noterte det ned og skulle regne på det og sende svar sammen med ny faktura.

Nå har jeg fått den nye fakturaen, som fortsatt inneholder feil (dog ikke like mange eller de samme feilene som forrige gang). Vedlagt lå det et brev der hun nevner avslaget med følgende setning:

"Som tidligere sagt til dere vil vi yte en kompensasjon for at kjøkkenet ikke ble levert komplett til avtalt tid"

Det står ikke noe om noe beløp, og det er heller ikke trukket fra noe på fakturaen.

På grunn av at de krever at vi betaler før kjøkkenet er komplett levert, og at de sender ut enda en faktura med feil har vi bedt om et møte. Vi har nå regnet på hva som er feil på fakturaen, regnet samme de dokumenterte ekstrautgiftene vi har hatt i forbindelse med dette og vil legge dette fram på møtet. Er det rimelig å gå ut i fra at avslagssummen jeg nevnte over telefon vil være rimelig, når hun ikke har svart på det med annet enn setningen ovenfor?

Slik at summen vi skal ende opp med å betale vil være slik:

Sum på faktura vi har fått

- dokumenterte ekstrautgifter

- den summen alle feilene i fakturaen utgjør i vår disfavør

- avslagssummen jeg foreslo i telefonen

= Ny sum å betale

Siden dette er snakk om for meg store summer syns jeg det er viktig at ting blir gjort riktig her. Ønsker ikke å betale for ting jeg ikke skal, men ønsker heller ikke å kreve en masse jeg ikke har krav på, for så å måtte ende opp med å gi meg senere og fremstå som om jeg prøver å snike meg unna betaling.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Jeg synes du skal stå på ditt og det blir deres jobb å argumentere i mot.

Det du kan gjøre for å vise at det ikke er betalingsuvilje hos dere er å betale den delen av faktura dere er enig om. Altså det du kaller "ny sum å betale". Da viser du at det er visse deler av faktura du er enig med de om og at dersom de får fingen ut og kommer til enighet med dere så vil resten av pengene komme rimelig raskt.

Skrevet

Jeg hadde i tillegg tatt kontakt med f eks forbrukerrådet og hørt hva de mener vil være et rimelig avslag, sånn at tallet ikke bare er tatt fra løse luften og du har litt tyngde bak det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...