Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt dette en gang før, og ser pinadø ut som at jeg har fått det igjen. Sist fikk jeg noen piller og en krem som ikke funket, husker ikke hva de het i farta. Noen her som har hatt det og fikk dempet kløen med en krem eller noe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt det nylig, og fikk tips av legen;

1; løse, luftige klær, helst bomull

2; fet, nøytral hudlotion og såpe (jeg brukte Nøytral dusjsåpe+lotion, tror det er det den heter, hvite flasker med mørk blå skrift, fra apotek)

Så kom jeg på noe selv, som jeg anså som smart; alt av klær som brukes tett på kroppen, samt sengetøy, ble vasket med nøytralt vaskemiddel, slikt som er anbefalt for allergikere.

Piller fikk jeg aldri tilbud om, bare generelle råd. Og legen sa at på noen så funker også moderat mengde solarium, bare pass på at huden ikke tørker ut.

Håper det går over fort ihvertfall :klem: , det er et herk med den kløen. Jeg gikk først 1 måned (!) før jeg gikk til legen, så tok det noen uker til før det sluttet å klø helt.

Skrevet

Varte vel åtte uker hos meg :forvirret: Helt jævlig! Får se om jeg finner noen gode dusjsåper og fuktighetskremer ihvertfall, skal snakke med noen av sykepleierne på jobb om de vet om noe som kan funke. Dårlig gjort at det ikke finnes noen ordentlig behandling for denne galskapen :(

Skrevet (endret)

Dårlig gjort ja, visst pokker, men de vet for lite om det forløbig.

Forresten, husk å vaske sengetøyet med nøytral såpe og, siden den ligger så tett på kroppen så mange timer.

Sa legen noe til deg om at det kunne utvikle seg til psorriasis?

Endret av Nique
Skrevet

Hmm, nei det sa han ingenting om. Han sa bare at det gikk over av seg selv, og at det kunne komme tilbake - selv om det var lite sannsynlig. Kom på nå at de pillene han skrev ut til meg ikke fantes lengre når jeg skulle hente de ut på apoteket :P Men fikk et synonympreparat, som ikke funket i det hele tatt.

Skrevet

Fikk sambo til å hjelme meg med fuktighetskremen ofte, og gikk mye uten klær på overkroppen når vi var hjemme, det hjalp kjempemye. (det hjelper litt å bo slik at man kan gjøre det :P)

Hvis pillene ikke hjelper, hadde jeg ikke tatt dem i det hele tatt. Kanskje slik hvitvask, fåes på apoteket tror jeg, husker min mor brukte det på oss unger når vi hadde røde hunder, og det klødde som værst.

Skrevet (endret)

Sluttet å ta pillene etter en uke eller noe sånt, gadd ikke pakke i meg noe som ikke gav virkning.

Kjekt å ha noen til å hjelpe seg med smøringa ;) Sambo fikk sponk til tider når jeg våknet midt på natta av at det klødde så fælt og han måtte stå opp for å smøre :gjeiper: Men han er snill da :rødme: Selv om han i en periode sov på sofaen fordi han ikke klarte å sove ved siden av meg når jeg klødde som verst i søvne ;) Får håpe det er noe annet jeg reagerer denne gangen og at det går over fortere enn det kom, vil ikke bli slått ut av kløen en gang til.

Endret av Aryia
Gjest Fayfay
Skrevet

Hørt om fisken Garra Rufa ?

Det er en fisk som hjelper mot psoriasis og eksem, samtidig som den fjerner dødt vev så utskiller den et stoff som demper ned betennelse så problemet ikke blomstrer opp fullt så mye.

Kanskje et veldig dyrt alternativ å kjøpe så mange fisk, men et morsomt et =DD

en side til

Gjest Gjest
Skrevet

uff syns synd i deg nå :( Hadde det for et år siden.. Var helt jævlig.... Legen min skjønnte ikke hva det var og sa det går vel over snart... Men det ble bare verre og verre fikk helt panikk til slutt så krevde og bli henvist til hudlege og få komme dit samme dag.. Hun så fort hva det var...

Har desverre ikke så mange trøstende ord og komme med, bare tips om å ikke klø, kan lage sår og bettenelser i såra og arr..

Klødempende kremer får du også kjøpt på apoteket, men det har du kanskje allerede..

Skrevet
Hørt om fisken Garra Rufa ?

Det er en fisk som hjelper mot psoriasis og eksem, samtidig som den fjerner dødt vev så utskiller den et stoff som demper ned betennelse så problemet ikke blomstrer opp fullt så mye.

Kanskje et veldig dyrt alternativ å kjøpe så mange fisk, men et morsomt et =DD

en side til

Problemer er vel at legene ikke vet hva det er, det er ikke en betennelse sådan, bare sært utslett som klør noe inn i granskauen mye, og det skal ikke pilles på.

Det mest idiotiske av alt, er at ingen lege med sikkerhet kan si hvor lenge det varer, hvorfor vi får det, eller om det kan forebygges på noen måte...kjenner jeg begynner å klø bare med tanken. Enda godt det (vanligvis) ikke sprer seg utenfor t-skjorte området...det ser ille ut

Skrevet
uff syns synd i deg nå :( Hadde det for et år siden.. Var helt jævlig.... Legen min skjønnte ikke hva det var og sa det går vel over snart... Men det ble bare verre og verre fikk helt panikk til slutt så krevde og bli henvist til hudlege og få komme dit samme dag.. Hun så fort hva det var...

Jeg var panisk når jeg kom meg til lege med det.

Da hadde jeg i hodet mitt allerede sett for meg alt mulig rart det kunne være, fra en eller annen barnesykdom til hjernehinnebetennelse, bare tanken var nok til at almenntilstand var dårlig, fordi jeg var skikkelig freaked out. Og det tok nesten en måned før jeg turde gå til legen med det, snakk om å stikke hodet i sanden...Håpløst.

Heldigvis så legen med en gang hva det var, han hadde visst hatt det selv en gang i tiden

Skrevet

Hos meg var det over hele kroppen, verst på leggene og armene :forvirret: Men det er vel det som kalles invers pityriasis rosea.. Uansett, jeg fant ut jeg skulle prøve å smøre Helosan på området i morges, og kløen og prikkene er borte vekk! :biggrin: For de som ikke vet det, Helosan er en parfymefri fuktighetskrem/sårsalve som ofte brukes for å smøre tatoveringer. Flaks for meg at sambo ble tatovert på fredag da, hihi ;)

Skrevet

Utrolig bra Aryia, snakk om flaks :biggrin:

Skrevet

Hehe, ja ikke sant, må bare le av det egentlig. Håper det ikke utvikler seg slik at jeg må smøre hele kroppen med Helosan, er nok med underarmen ;) Skal egentlig tatoveres akkurat der hvor utslettet er, på fredagen som kommer, så håper at det har gitt seg helt til da. Men må jo uansett smøre med Helosan i noen uker etter tatoveringa er tatt, så vet ikke om det vil ha noe å si hvis det er litt prikkete..

• 3 år senere...
Skrevet

Jeg fikk ikke det. Men jeg går utifra at som med alt annet utslett o.l, piller man, så får man sår, og sår kan gi arr. Så, no touchie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...