Gå til innhold

Til dere som har barn i barneskolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg gikk på barneskolen (ca 12 år siden) var det veldig mye fokus på merkeklær. Noen jenter i klassen hadde merkeklær i alt fra sokker til luer. Nå gikk jeg på en grendeskole, men jeg vet at på skolen i sentrum så var det enda mer utbredt. Det satte veldig mye press på familier som ikke hadde så god råd og som ikke kunne kjøpe alle disse klærne. Eksempler på merker som gikk igjen er: Peak, Volcom, Miss Sixty, Killah babe. Ja, det er alt jeg kommer på nå.

Er dette problemet like ille nå? eller handler det mer om å ha 'fine' klær og å følge moten. At det ikke lenger betyr så mye om de kommer fra Cubus, H&M, Lindex eller lignende?

Videoannonse
Annonse
Gjest Annemor36
Skrevet

Hei!

Jeg er lærer i barneskolen og jobber med elever som er rundt 10 år. Min oppfatning er at elevene veldig tidlig er bevisste på hva som er moderne og hvilke merker som er i skuddet. Nå for tiden gjelder det guttene like mye som jentene. Riktige klær er viktig for dem! Jeg synes det er skremmende hvor tidlig presset setter inn...og gruer meg litt. Selv har jeg barn i barnehage, så foreløpig er det relativt rolig... Men det er stille før stormen... Jeg tror egentlig det bare blir mer av dette med årene. Unger er mer påvirket av media og reklame i dag enn får bare få år siden.

Anne :goodbye:

Gjest et gammelt mobbeoffer
Skrevet

Hei, jeg vil bare snike meg inn med et ørlite innlegg. Jeg svarer egentlig ikke på spørsmålet ditt.

Da jeg gikk på barne og ungdomskolen på 80-tallet var det også fokus på merker. Den gangen gikk det i Ball, Bik Bok, Poco Loco, Levis..m.m.

Jeg har intrykk av at når folk snakker om at det er merkepress snakker de også om at de er redd for at barna skal bli mobbet.

Jeg har forholdsvis foreldre som hadde penger og råd til å gi meg klær fra de "kule" merkene, men ble alikevel et mobbeoffer på skolen.

Ville bare fortelle det.

sniker meg stille ut igjen.

Skrevet
Hei, jeg vil bare snike meg inn med et ørlite innlegg. Jeg svarer egentlig ikke på spørsmålet ditt.

Da jeg gikk på barne og ungdomskolen på 80-tallet var det også fokus på merker. Den gangen gikk det i Ball, Bik Bok, Poco Loco, Levis..m.m.

Jeg har intrykk av at når folk snakker om at det er merkepress snakker de også om at de er redd for at barna skal bli mobbet.

Jeg har forholdsvis foreldre som hadde penger og råd til å gi meg klær fra de "kule" merkene, men ble alikevel et mobbeoffer på skolen.

Ville bare fortelle det.

sniker meg stille ut igjen.

Ja, det er dessverre altfor mye mobbing i skolen, både når det gjelder klær og andre ting. Man kan egentlig ikke vite hvem som kommer til å bli mobbet eller ikke. Min familie hadde ikke råd til å gi meg merkeklær, jeg sparte derfor opp av mine egne ukepenger til å kjøpe miss sixty buksa og det var kjempestas. Heldigvis ble jeg akseptert som den jeg var selv om jeg ikke hadde de aller kuleste klærne. Men mye av dette tror jeg er pga at jeg gikk på en grendeskole på bygda. Det finnes jo selvfølgelig mobbing her også, men når man ikke er så mange så er det lettere at man blir godtatt tror jeg.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har barn på barne- og mellomtrinnet midt i Oslo by, og kan ikke si at vi har merket presset spesielt mye. Og at det skulle være en mobbegrunn tror jeg barna mine ville ledd høyt av. Det er jo ikke klær som er viktig, kulheten kommer innenfra.

Men det er nok et gruppepress på andre måter, eller med det at noen er kule og andre ikke er det. Har likevel ikke noe med klær å gjøre, såvidt jeg skjønner. Håper det holder seg sånn, og det tror jeg faktisk det gjør (til en viss grad. Noe fokus på klær vil det alltid være. Og fokus på kulhet og flinkhet er kanskje ikke så mye bedre- men jeg takler heller det enn dustete merkefokusering, sistnevnte har jo virkelig null innhold). Krysser fingrene for fremtiden, og påvirker barna så mye jeg kan :)

Skrevet

Har to gutter på 8 og 10 og har ikke merket noe spesielt til merker enda og press om å få ha spesielle ting. De har begge hver sin fotballskjorte og den er flittig i bruk... Er redd det kommer etterhvert, men priser meg lykkelig over at de er fornøyd med klær fra H&M og disse andre kjedene.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har to barn på en barneskole i Oslo øst, og har ikke merket noe til merkepress i det hele tatt (enda). De er helt fornøyd med klær fra kjedebutikkene, og det går de andre barna med også. Selvsagt noen som har dyrere klær, men det er ikke noe tema. Jentene mine ønsker seg ofte spesielle type klær, men om det kommer fra HM eller et kjent merke bryr de seg ikke om.

Skrevet

Så bra! Det er jo sånn vi vil ha det :)

Gjest Gjest
Skrevet
Når jeg gikk på barneskolen (ca 12 år siden) var det veldig mye fokus på merkeklær. Noen jenter i klassen hadde merkeklær i alt fra sokker til luer. Nå gikk jeg på en grendeskole, men jeg vet at på skolen i sentrum så var det enda mer utbredt. Det satte veldig mye press på familier som ikke hadde så god råd og som ikke kunne kjøpe alle disse klærne. Eksempler på merker som gikk igjen er: Peak, Volcom, Miss Sixty, Killah babe. Ja, det er alt jeg kommer på nå.

Er dette problemet like ille nå? eller handler det mer om å ha 'fine' klær og å følge moten. At det ikke lenger betyr så mye om de kommer fra Cubus, H&M, Lindex eller lignende?

Jeg gikk på barneskole for omtrent 13 år siden, og merket en del av dette. Det eskalerte utover mot ungdomskolen, men dette ga jeg GODT faen i. Klær betydde null niks for meg, jeg ville heller klatre i trær og bygge hytte.

Og ja, jeg ble vel utsatt for hva dere elsker å kalle mobbing, men overlevde godt. Og det er blitt menneske av meg også! Det var slett ikke synd på meg, jeg banket de som slengte dritt og laget kaos om det trengtes.

Om barnet ditt blir plukket ut som hakkekylling blir det det, uansett hva klær det bruker.

Skrevet

Tror merkeklær er blitt ennå mer populært enn det var når jeg gikk på skolen. Men heldigvis er det stadig flere "kjendiser" som kler seg i h&m, bik bok osv... Siden unger ser opp til disse kjendisene så er billige merkeklær blitt mer og mer populært, bra for lommeboken! :)

Barn er ganske opptatt av å ha det som andre har og vet veldig godt hva som er in! :) Har selv en lillebror på 10år som vet AKKURAT hva han skal ha av klær. Nytter ikke å manipulere å lure han til å tro ting er kult lenger! hehe...

Skrevet

Der jeg bodde da jeg gikk på barneskolen var det nokså stor fokus på merkeklær, men vi ble godtatt om vi gikk med det eller ikke. Ingen ble mobbet pga at de ikke hadde merkeklær, da var det vel heller viktig at man gikk pent kledd. Det er synd hvis foreldre må kjøpe dyre klær for at barna deres skal bli godtatt på skolen.

Jeg ser for meg at problemet er større for gutter i ungdomsskolen? At det da er værre med klær fra cubus. Det virker sånn her jeg bor ihvertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...