Gå til innhold

Til dere som har barn i barneskolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg gikk på barneskolen (ca 12 år siden) var det veldig mye fokus på merkeklær. Noen jenter i klassen hadde merkeklær i alt fra sokker til luer. Nå gikk jeg på en grendeskole, men jeg vet at på skolen i sentrum så var det enda mer utbredt. Det satte veldig mye press på familier som ikke hadde så god råd og som ikke kunne kjøpe alle disse klærne. Eksempler på merker som gikk igjen er: Peak, Volcom, Miss Sixty, Killah babe. Ja, det er alt jeg kommer på nå.

Er dette problemet like ille nå? eller handler det mer om å ha 'fine' klær og å følge moten. At det ikke lenger betyr så mye om de kommer fra Cubus, H&M, Lindex eller lignende?

Videoannonse
Annonse
Gjest Annemor36
Skrevet

Hei!

Jeg er lærer i barneskolen og jobber med elever som er rundt 10 år. Min oppfatning er at elevene veldig tidlig er bevisste på hva som er moderne og hvilke merker som er i skuddet. Nå for tiden gjelder det guttene like mye som jentene. Riktige klær er viktig for dem! Jeg synes det er skremmende hvor tidlig presset setter inn...og gruer meg litt. Selv har jeg barn i barnehage, så foreløpig er det relativt rolig... Men det er stille før stormen... Jeg tror egentlig det bare blir mer av dette med årene. Unger er mer påvirket av media og reklame i dag enn får bare få år siden.

Anne :goodbye:

Gjest et gammelt mobbeoffer
Skrevet

Hei, jeg vil bare snike meg inn med et ørlite innlegg. Jeg svarer egentlig ikke på spørsmålet ditt.

Da jeg gikk på barne og ungdomskolen på 80-tallet var det også fokus på merker. Den gangen gikk det i Ball, Bik Bok, Poco Loco, Levis..m.m.

Jeg har intrykk av at når folk snakker om at det er merkepress snakker de også om at de er redd for at barna skal bli mobbet.

Jeg har forholdsvis foreldre som hadde penger og råd til å gi meg klær fra de "kule" merkene, men ble alikevel et mobbeoffer på skolen.

Ville bare fortelle det.

sniker meg stille ut igjen.

Skrevet